Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2609 ggr
faxeavfriheten
0

Känslig mun?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar vad ni kör med för bett på era känsliga ponnysar? Nåt tips på nåt bett som är "svagt" och ganska likt bettlöst fast med bett? Hemma så sätter jag fast tömmen i grimman och bettet.

Tusen
0

Det kan du göra på tävling också. Fast använd nosgrimma/spärrgrimma istället. Annars kan ett sk. rakt bett vara bra för känslig mun. Eller syntetbett.

alexandraaj
0

#0 Hur menar du med känslig? Har du först kollat tänderna på din häst? :)

agnescarlsson
0

Man kan ha ett läderklätt bett på hästar som är känsliga men innan man börjar med att byta bett så borde man kolla hästen i munnen!

fijalar
0

Får man göra så! det visste jag inte,har en liten ponny som är så väldans känslig(har kollat honom  och det är inte riktigt ok men det tar tid och rätta till)

det kanske skulle hjälpa lillkillen en hel del..

Buhleeer
0

Rakt bett brukar funka bra. Även 3-delat är "snällt" i munnen. Hemma har jag hackamore bara men på tävling 3-delat men man får prova sig fram efter man kollat upp munnen.

Loathena
0

Vi var till tandläkaren med min häst förra året och hon hade tuggat på sitt bättre så mycket så att hennes tänder hade "sjunkit ner" och då blev hon litet ömmare i munnen. Vi köpte då ett rakt äppelbätt och då gick hon nytt rekord:)

soffan71
0

xylofoniagrimma:) funkar ungefär som det du gjort på bilden, jättebra på känsliga hästar vet ej om det finns till ponny vi har gjort en själv:-)

fijalar
0

#7  Du har ingen bild så jag kan se hur den ser ut?

mvh Therese

Tusen
0

#8 Googla så hittar du bilder.🙂

faxeavfriheten
2

Tack för alla svar! Han är kollad i munnen, för tillfället kör jag med en hemmagjord Xylofoniagrimma. Rakt äppelbett kanske var en idé! :)