Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2085 ggr
Komik
0

Skador

Vilka skador/sjukdomar är de värsta som era hästar råkat ut för?

Hannna
0

En ponny har blivit behandlad en gång, det kändes illa, då hade jag som tränare inte tränat rätt i och med att ponnyn blev halt. En ponny har haft lättare kolik 2ggr. Ett antal har varit snoriga/slem i halsen. Annars har dem nog hållt sig friska:) A2 är ju annars det värsta men alla våra ponnyer var vaccinerade så de blev inte sjuka:)

Miii4
0

Det värsta har varit ett fall av sandkolik, den ponnyn åt allt :P. Men han fixades till och tog två raka efter den sjukhusvistelsen!
Annars har vi aldrig haft en "skadad" ponny. En halvsne rygg, men aldrig hältor eller liknande.

MonteMira
0

Det värsta har varit fång, efter första anfallet av fånget "behandlades" hon och blev otroligt bra och fick slippa fånget i ca 1,5 år tror jag, men sen kom det igen och nu vart det så kraftigt att ägarna och vetrinärerna inte kunde göra ngt mer.Gråter Saknar Rigoletta sååå mycket..det var min första sköthäst.

amandahandersson
0

Allting som Zolle "råkat" ut för har varit riktigt surt… Det har känts helt värdelöst att han varit dålig, men ingen (varken veterinär eller massör) har kunnat sätta fingret på vad det har varit för fel. Jag önskar för allt i jorden att nån kunde säja VAD det är för fel på han, och vad f*n man ska göra åt det. Men som det är nu är det bara försöka sig på nya saker, hitta nya balanser osv. för någonting annat finns inte att göra.

Men "värst" var nog ändå den enda gången han faktiskt varit halt och blev behandlad. Det var efter kvalet, och vi missade Bodens dubbelhelg som var målet. Jag vart skitledsen.

CoolaCrossen
0

Jag har en häst hemma som jämt och ständigt är skadad, så for han kommer i toppform så blir han skadad. Han har haft 4 allergiska reaktioner, ryggraden ihoptryckt med förskjutningar minst 7 ggr., bogen var i princip ur led, överansträngning i gaffelband och sena och sen så finns det ju såskadorna som vrickningar och sånt, men det värsta var när han fick hovbensbrott och stod totalt instängd i en box i ett halvår, fick inte ens ta ut och borsta eller sko, det fick vi göra i boxen! Men sånt är det och jag kommer aldrig att sälja honom!!!

H-Calvero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Värsta skadan har vi råkat ut för i år, senskada höger fram (böjsenan) Han gjorde sitt bästa i Hambot och blev trea på 1.54 men över mål haltade han och har varit stående sen dess (två månader idag) Årets säsong är tyvärr över för vår delGråter

Cnox
0

Min ponny fick Fång mitt i vintern och kunde inte resa sig. han höll på att dö för mig i boxen men klarade sig tack och lov!

#5 Otur?

plutten-92
0

min Shettis fick förgiftnings fång våren 2006 och hade de ända till oktober. trodde vi skulle få avliva henn men hon klara sig.Glad

divansson
0

bara ponny elelr stor häst också? :P

Ponnyn äre vel alltid frisk, bara en gång förra sommaren som vi kollade hos veterinären, vila hela sommarlovet :P tråkigt värre.

Vblden äre vel en på g nu. en av dem har en urkalkning vid strålbenet (ett stort tomt hål mitt i hoven) nu vilar han efter annan behandling och har fått en rejäl spec.sko på den hoven och kommer förhoppningsvis att återhämta sig till 100 igen :) Tack vare en underbar hovslagare som ringde oss när han hört talas om det! :)

Sen äre vel Kaptah som Jorma tipsade om oss efter att han varit och provkört han och ett gäng andra hästar :) Fick hem han som treåring i början av sommaren. Vi hade alldrig haf en så genomsnäll men endå jädrigt bra häst någonsinn. Tränade inte så hårt, men vid ett banjobb så gick pulsen inte ner så mycket :P skickade han direkt till mälarkliniken och han stod där, tydligen hade vi köpt en häst som var så gott som klar för avlivning egentligen skulle man kunna säga. Bloder i honnom rann åt fel håll, så när han stod och sov så kunde han få mjölksyra och puls runt 200.. :'( inget gick att göra i hela världen, ville verkligen inte ge upp den hästen! alla prover och liknande skickades runt till alla experter och storaveterinärkliniker runtom i världen.. förgäves skulle man kunna säga endå, slutade i en ledssam avlivning våren -06 trodde alldrig vi skulle få uppleva en sådan häst igen. men nu har vi en. faktist två.. vill inte säga bättre eller. men nog är de ganska lika.

Colt
0

Kolik är det värsta ja råkat ut för….det är alltid hemskt!

johannafl
0

ett utav våra varmblod fick en muskel av bruten ute i hagen i vintras och han släpade benet efter sig, det var inte kul att se:( 

och sen nu har våran blandras ponny en spricka i hoven som han typ hade haft jätte länge men så en dag så ittade vi honnom liggandes i hagen en dag och kunde inte gå på benet:( så nu har han box-vila, har stått där typ en månad och skall stå där 5 veckor till:(

TildaLinge
0

Det enda våra ponnier har haft e förkylning, hälta o en hovböld

Ammiii
0

Jag hade en hopptävlingsponny som blev sparkad så illa på framknäet i hagen att det gick helt av!
Vi fick skicka efter nödslakten!
Jag var 11 år gammal och vi hade varit och tävlat dagen innan och vunnit massor hela säsongen….
Jag blev verkligen jätteledsen… :(

equuleus
0

Värsta skadan på Equuleus var när hans knä pajjade. Fick behandla honom flera ggr och fick skritta bra länge. Vetrinären trodde inte han skulle komma tillbaka på travbanorna men vi bevisade dem fel :) Fick skadan av hans rusningar i hagen, sprang allt vad han kunde tvärtnitade vände på en femtioöring och vände igen och gjorde samma sak flera ggr. Fick inte gå i allt för stor hage när han blev frisk för att få bort hans rusningar och sulor fram. Nu många år senare kan han gå ute i stor hage igen =)