Tips för ryggmuskler?
vad kan man göra för att bygga upp ryggmusklerna på en shettis?
jag tränar backe på mina hästar både ponny å storhäst för å bygga rygg :)
tack, kör du i trav eller skritt? :) nåt mer tips?
de är både och, beroende på hur hårt det är i marken, är de hårt blir de långsamt/skritt och är de mjukare så låter jag dem jobba lite men aldrig springa fort. :)
Annars kan du ju mararbeta på böjt spår och hålla hästen samlad, även du brukar bygga ryggmuskler :)

Se till att hästen verkligen arbetar med rygg och bakdel, går ordentligt i form så blir det automatiskt ryggmuskler. Jobba i backar och dra tyngre vagnar fungerar också i kombination med att se till att man KÖR sin häst. Tömkörning i dressyr är även det mycket bra och stärkande.
Om man låter ponnyn springa med huvudet i luften som om den har uppkäk, så arbetar den inte med ryggen utan med musklerna på undersidan av kroppen, och det blir mycket belastning på frambenen med risk för överanstränging och hälta.
Hästarna brukar dock inte uppskatta att hålla på och fjanta runt i rätt form, det är ju JOBBIGT!!! Men är man envis och ponnyn ger sig så upptäcker man plötsligt en dag att ponnyn fått både muskler, styrka och orkar trava ännu fortare 😃
Tack! :D
Vi löshoppar våran samt har en liten ryttare som hoppar och rider mycket galopper. Jag longerar även våran med gummiband 😊

Långsam back/styrk træning samt galopp intervaller e bra. Sen få hæsten att jobba framåt o inte uppåt som #4 skrev. Om hæsten strekker fram o neråt med huvudet jobbar den ordentligt o får strækt rygmuskalturen lång o fin. Att få hæsten på tygeln hælper mycke før att holda undan galoppen :)
Tack:)