Ang bygdetrav
Hade tänkt anmäla ut våran Dino i bygdetravet på Åby nu den 28/6 med mig i sulkyn då jag inte får köra vanliga lopp pga för hög ålder. Får passa på att köra när man har lov till det ;) Nu får jag tydligen inte det trots regler enligt ST då ÅPTK s styrelse tagit ett enskilt beslut om att överåriga inte får lov att tävla i dessa lopp. Får en klubb verkligen ändra ST satta regler??? Tycker det är konstigt då ST regler är dem vi ska följa. PS. Bifogade filen är tagen ur Bygdetravs regler 2014

Tycker faktiskt att var och en gör som den vill om jag ska vara ärlig ,detta är ju inga proppar som ligger ute mer än hos dem själva och då tycker jag att de kan få ha vilka regler de vill.
De kan ju ändra namnet till träningstävling så lär ju ingen ha ont av det ;)
ÅPTK talade med Rikard om detta redan förra året och det är okej för Åby att köra med åldersgränser. Som Veronica säger så kunde vi ju lika gärna döpa om loppen till träningslöp om det är så.
På Åby anordnar vi istället Gubb&Gumlopp för våra överåriga kuskar. Där möter de äldre varandra vilket vi anser är mer rättvist än att de blandas och möter våra små kuskar.
/Hälsningar Åby ponnytravklubb

#2 å andra sidan är det nog så att era "småkuskar" är betydligt duktigare på att köra ponny än vad vi "gamlingar" är…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Enligt Svensk travsport så går Bygdetravets särskilda regler in då propositionen inte framgår något annat Bygdetraven är de enda lopp som vi överåriga får köra, det var ett jädra liv för 5 år sedan när jag började köra bygdetrav på shettis. Tyvärr lyckas jag inte få ner honom på sina tider och på så sätt blir jag inget hot mot de yngre kuskarna. Benny Oscarsson har kört Bygdetrav nere på Jägersro bland annat så är fel om ni stängt loppen men inte skrivit ut det i propositionen

#4 men nu har de framkommit annan information om att överåriga kuskar inte få vara med och jag tycker att de faktiskt är upp till klubben om de vill anordna sådana tävlingar kan vara jätte bra för nya kuskar som inte har så bra rutin att tävla och de kanske inte vill tävla mot äldre, varför motArbeta en klubb som vill göra något lite kul?

För att i propositionen skall det framgå information om den inte följer satta regler. Jag vill köra Dino i bygdetrav och därför ifrågasätter jag det. Jag får inte tävla mer så bygdetraven är min enda chans

Informationen framkom av en som inte sitter i styrelsen. Även ST tyckte det var dåligt att det inte står i propositionen, står det inte i propositionen så är det satta regler dom gäller och därav ingen stängd ålder

Men du har ju fått informationen och de har ju skrivit det i ett inlägg och proppar ändras i efterhand även på St då de står fel ibland så för mig finns inget problem. Finns andra banor som kör bygde trav för överåriga.

Står ju i proppen att det är för ABC kuskar och cd .

Jag har rätt och uttrycka min åsikt utan att bli ifrågasatt och bedömd att äldre kuskar kör över de yngre! De har ändrat proppen nu då för det stod inte innan, då stod det bara specialarn 3:10 1140 m