Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 772 ggr
Komik
0

Vitlök

För er som ger era hästar Vitlök, avgör åsikt själva..

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38

Miii4
0

Aldrig stött på ngn negativt med det :S

Hannna
0

Jag vet att man inte ska ge lök åt hunden, men hästen var nytt. Inte för att vi utfodrat våra hästar med vitlök. Bra att veta!

varette
0

Gigant Neo har väll ätit vitlök i hela sitt liv (som ex.) han lever och mår bra ;)

AnnaLundin
0

Att någon har fodrat med vitlök utan att se några negativa effekter av det kan bero på flera saker

• Att man gett tillräckligt små mängder 
  • Att man inte har SETT de eventuella negativa reaktionerna, kanske för att de inte varit så stora

Men man vet inte var gränsen går, hur mkt man verkligen KAN ge utan att det får några negativa effekter. Frågan är, får man några POSITIVA effekter av det? Eller ger man vitlök till hästarna bara för att det påstås vara bra för människor?

iiirma
0

Oj! Det visste inte jag :O Gav Plexus vitlök när han gick ute dygnet runt (luktade för mkt i stallet :P) Jag vann vitlöksburken, annars hade jag inte köpt den, men,men..

Konstigt att de tillverkar saker som är farligt :S

Brunzell
0

Det är ju farligt med allt nu förtiden så! haha

Wahlberg
0

#6 Ellerhur, säg nånting som inte är farligt nu förtiden..

[jenny-]
0

En häst i stallet har ätit vitlök (inget pulver, utan ren vitlök, en liten klyfta per dag.) varje dag sen han var ca två år. Nu är han sexton och har inte varit sjuk, peppar peppar, och han e pigg som en fyra-åring. Han har ju inte fått några jättemängder men ändå.
Vet inte vad man ska tro..men snart kommer det nog fram att det trots allt e farligt för människor med ;D

amandahandersson
0

#6, ligger någonting i det där… Håller med #7, vad är inte farligt?

Colt
0

Mina brukar få lite vitlök på sommaren, de hjälper mot myggen och knotten.

Hannna
0

Allting är farligt, det handlar bara om en fråga om dos. Du kan bli förgiftad och dö av vatten, men då måste du nog hiva i dig ganska många liter om man säger så:P. Man kan dö av precis allting bara man får i sig tillräckligt mycket.

divansson
0

våra får alltid vitlök samma dag som tävling/träning.. då får de som nån slags, grötaktig blandning av skitmånga örter å sånnt..:P vitlök är en av dem..

varette
0

men det är ju a och o att ge att ge riktigt vitlök, tex pulver ger inte samma efekt som vanlig, efter som dom viktiga syrorna i den färska vitlöken försvinner när du låter den vara på burk eller liknande..

divansson
0

mm, men det gäller ju att den inte blivit liggandes innan man ger den.. :P helst färkt skärd/krossar eller hur man nu ger den.. vissa hästar tål ju inte vitlök.. vanligt alltså.. utan får endast i pulver vanliga är starkare och kan vara farligt för känsliga magar.. :P säger iaf en av våra veterinärer så..

TildaLinge
0

Vi ger alltid våra hästar vitlök tillsamans med kraft fodret en matsked får de, våra hästar har inte varit sjuka lr något, eller jo Karamella har varit förkyld men det var ett tag då vi inte hde vitlök som hon blev de.

Colt
0

Alltså den vitlök som våra får är i pulverform!

Symfonin
0

Min häst har varit drabbad av sjukdomar orsakade av b la fästingar och varit kraftigt nedsatt, dock inte denna sommar då han ätit vitlök. Att han nu är frisk behöver självklart inte enbart vara pga vitlöken men jag tror det är en stor del i det hela. Så jag tror vitlök är bra i rätta mängder.

entill
0

Det verkar som om forskningsrön inte har någon större genomslagskraft på dagens hästägare. Vad ska man tro på? Fodertillskottsproducenterna eller forskarna? Tron verkar allt!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Kratern
0

#18 Ja, men vad säger forskningen om negativa resp. POSITIVA effekter?

Wahlberg
0

#13 Håller med, pulver har inte samma "verkan".