Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 1277 ggr
haerrdin
1

Proppar månad 8

I augusti kommer våra hästar att få göra rätt för havren. Många bra propositioner som stämmer.

Örebro.OliviaA
0

Var finns augusti propparna?

Stallmima
1
haerrdin
0

Just det, glömde lägga in det ordinarie propphäftet. Ponnytravet är i slutet.

Tusen
1

Vi har en som startat under en enda tävlingsdag hittills. Två starter på Solvalla i två helt omöjliga lopp. Det ser inte ut som om hon kommer ut varken i juni, juli eller augusti heller. En annan har startat en gång men vi tror han kan starta i juli.
Vår tredje har fler lopp men det blir ändå inte mer än ungefär 1 start i månaden. 

Så tråkigt att träna så mycket för så få starter. 😕

Nu hoppas vi på septemberpropparna.

Stallmima
0

Jag har börjat föra statistik på antal startande hästar detta år, får presentera detta snart i en egen tråd. Det är verkligen synd att våra kära ponnytravare inte har lopp att starta i som passar

karinpoberget
1

Spännande läsning….har du läst en har du läst alla…typ

Ammiii
0

Ja, enformigt!!
Ponnyn går ut i samma propp, gör ungefär samma prestation mot ungefär samma ponnyer.
Ponnyn står inte värst till i loppet och skulle behöva prestera rejält för att vara med o slåss alls i dessa lopp.
Känns kul att anmäla!?

giffan
0

Jag trodde propparna skulle ändras en aning när några månader gått, men det är så här det kommer se ut tydligen. Så vi har att välja på att stå 100 eller 140m det är enda skillnaden… Men och hur vi än vrider på det så är vi chanslösa…

Jag skulle gärna vilja ha en förklaring till varför det ser ut som det gör i propphäftet.

Och vissa banor har kört idialtidslopp men det står ju inte med i någon propp så hur ska man veta när det finns??

Men det är tur att några faktiskt gillar propparna och kan vara ute och starta och vara nöjd…  Vi andra för väll träna lite bättre till nästa år…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

AmeliaA
0

Jag tycker propparna är jättetråkiga och tyvärr så är det inte många proppar som passar. Både juli och augusti propparna har varit en besvikelse! :/ #8 Håller med dig! Tyvärr så kan man inte träna fram allt hemma, utan många ponnys behöver lopp för att utvecklas :)

Tusen
0

#8 vad jag har fått veta av Rikard är att det ALLTID är idealtidslopp ( precis som kval) om inget annat anges i proppen. Dvs. Idealtidslopp körs då det finns anmälda hästar.

Tessan08
7

Men om det inte står att det ska vara idealtidslopp i proppen hur i hela friden ska man då kunna anmäla till nått som inte står med….? Han måste väl i såfall gå ut med detta till alla så att man vet eller allra helst skriva ut det i varje banas propp, det kan väl inte vara så himla svårt eller.. ?? Ang propparna så jag va ska man säga, han lär köra på med sin enformiga linje tills mer än halva ponnytrav Sverige har lagt av, sen lär det väl bara vara ponnytravskolorna som fortsätter att tävla med varandra i insprängda lopp och ett gäng elithästar som får åka runt och visa upp sig i pennigstinna lopp……. allt för att locka nya elever till travskolorna…

vigalund
2

Våra hästar har kunnat göra några starter i år, inte i närheten av samma antal som 2012 ( vi startade inte så mkt 2013 pga personliga skäl) Vad jag slås av är att när vi nu träffar folk ute på banorna så säger ALLA att propparna är KATASTROF och jag håller med! Har inte hört en endaste människa säga att de tycker nya systemet är BRA på något sätt…😔 Inte ens de som står bra till! Finalerna körs dessutom med autostart!!?? Jättespännande, särskilt i shettisloppen där det redan skiljer ca 15-20 sekunder… De flesta talar om att nåt måste göras, är förtvivlade osv Hur många här inne tycker att nya systemet är bra? Och varför? Skriv gärna o berätta! För jag försöker förstå…!

karinpoberget
7

Ett alternativ till att skriva här är ju faktiskt att skriva till ST, och då menar jag inte till Rikard eftersom han ju ändå inte bryr sig om att svara eller agera.

Vi har en sportchef och det finns en mailadress till honom. Så är det ju för dom flesta av oss, att om vi gör ett dåligt jobb och inte bättrar oss då måste man kontakta vår chef för att få till en förändring.

Om ingen berättar för chefen att det inte fungerar kan han inte göra något åt problemet.

Det är bara att skriva ner samma som skrivs här men skicka det till någon som har möjlighet och framförallt vilja att göra något åt situationen.

Tusen
0

Så här skriver SPTF´s ordförandes i hans nyhetsbrev (nr. 5)

"För övrigt har nu tävlingarna kommit igång rätt bra och det har vad vi uppfattar varit ganska bra anmält i de flesta loppen. Vi kommer som jag sagt tidigare att riktigt analysera årets utseende på proppositionerna efter årets tävlingar."

"Vill avsluta denna gång med att återigen påtala att det nya handikappsystemet måste få sin tid att etablera sig. Att några kommer i kläm är ofrånkomligt och det är lika oberoende på vilket system som ponnyerna handikappas efter. Ge det den tid det behöver och gör Ert bästa för att det skall bli så bra som möjligt genom att anmäla till loppen. Framtiden får sedan utvisa om det var fel eller inte, men hav tålamod och ödmjukhet! Jag garanterar Er att det inte görs för att djävlas med Er aktiva utan för att säkerställa och vidareutveckla ponnytravet och aveln av ponnytravare inom Svensk Travsport inför framtiden."

Tessan08
4

Så mycket bullshit, ursäkta ordvalet men nu håller vi ju på med en barn och ungdomssport som har åldersgränser! Att hela tiden vänta och se tiden an gör ju att barnen och hästarna blir äldre och vissa faller för åldersstrecket och andra faller under tiden de väntar och aldrig får starta för något helt annat!!!!! Och precis som dom skriver är det just det dom är ute efter, de som inte får/kan/vill starta med sin ponny för att den inte är tillräckligt snabb alternativt har tröttnat på att endast vara utfyllnad i loppen varje gång utan en ärlig chans är de som inte har att göra i Rikards och svansen SPTF's "nya" ponnytrav, det hörs rätt tydligt i dessa rader: "Jag garanterar Er att det inte görs för att djävlas med Er aktiva utan för att säkerställa och vidareutveckla ponnytravet och aveln av ponnytravare inom Svensk Travsport inför framtiden."

Tusen
3

Jag har startat en Facebook grupp där man kan diskutera divisionssystemet och proppar på ett mer samlat ställe. 

Öppet för alla.

Ponnytravets divisionssystem

Mille
3

Augustiproppar, juni, juli eller september, spelar ingen roll då det enda som skiljer är datumen… Två av ponnyerna lyckades klassa upp sig och får nu möta ännu hårdare motstånd. Men sänker de rekorden med 10 sekunder ska de nog lyckas vara med och slåss om placeringar! Får forcera träningen med unghästen, att det nya systemet låter unghästarna utvecklas i långsammare takt är ett skämt!! 2-min ponnyn har som tur är gott om rekordhandicapslopp att ställa upp i, hade de inte funnits hade hon fått sluta tävla helt.

giffan
0

#13 Problemet är ju att om du skriver till någon annan så skickas det vidare till… Rickard… Så det hjälper inte så mycket, tyvärr. Och rickard läser nog mera här än vad vi tror..

~ Anneli ~ 

marika-J
10

Kolla på Hagmyren idag.
Grundlag 1.58,0. 15 hästar till start. Flera som anmälde kom inte med. Så ska ponnylopp se ut och har sett ut förr, till skillnad från 4 hästar i loppen.

giffan
2

Samma på rättvik i morgon.. även fast det är autolopp men stängd på tid 2.00-2.10

~ Anneli ~ 

StallTolanga
4

Liknade #19 och #20 är Jägers den 14. En specialar'n 2.10, fullt lopp 😃, som dock inte alls användes så som den är tänkt men ändå, samtliga hästar presterade bra och det var riktigt jämt!

Ett 2,00 lopp kördes också, 14 anmälda 🥳… pengaloppen var det jättedåligt anmält till och 3 lopp kördes med 4 hästar 😐

VeronicaP
1

Vi har startat våra hästar som vanligt , varken mer eller mindre, visst tillägg har de fått men de fick de även förra året, vissa står bättre till i andra , sen är de kanske inte så kul att gå ut i Guld divisionen men vill man tävla så får man bara ut och köra ;)

Elsastubin
0

Har pratat med massor av kuskar på ponnytravtävlingar, och har inte hört en enda som är nöjd med det nya systemet. De som står bra till i loppen tycker inte heller om det, bara tråkigt när vinnaren redan är "klar". Jag har väldigt svårt att se rättvisan i det nya systemet. Såg en Startlista där ett russ med rekord på 2.13 stod 20 m framför en ponny med rek 2.22. Var är rättvisan i det? Jätte kul när specialar'n och tidshandicap är fullt anmäla :D