Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: mont
Läst 2671 ggr
Idahellberg
2

Vill ha mer montélopp!

Hej! Är det bara jag som tycker det är lite tråkigt att många monté lopp i juli bara är reserv? Iaf norra delen av Sverige. Alla dagar i Östersund är dem reserv… Kan vi inte fråga satt det ändrar de från reserv till att inte bara vara reserv. För idag på bergsåker var det ändå ganska många hästar med i kat.B montén. Hoppas många samtycker kanske vi kan ändra lite:)

Stallmima
1

Bara sätta dig ner och tota ihop en skrivelse till ST, monté är kul ju fler klasser det blir  🙂

VeronicaP
1

Ta upp det med din klubb för de är kanske de som inte vill ha monté loppen ? för de får ju förslag från Richard och sen kan man ju ändra dem lite om man vill det

Idahellberg
0

Det blir monté lopp där om fler än 6 st anmäler, om jag fattade det rätt :) Så nu är det bara hoppas att många anmäler:)

Kajsaflorre
0

Jag tycker också att det ska vara mer monte. Och att det ska vara hyfsade proppar typ 2.15 på russen eftersom att det finns många russ som går dom tiderna. Då kanske fler vill starta sina hästar i monte också.

ryttarn
2

Tyvär kan vi konstatera att flera montélopp blivit inställda i år. Skall det bli fler montélopp så krävs det oxå att det anmäls. Till Bollnäs den 1/6 var det bara en anmäld, Gävle helgen efter hade oxå för få anmälda o fler exempel finns det tyvär. Ingen blir gladare än jag om det blir fler montélopp men då krävs det att ni börjar anmäla till de aom finns….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

garrilina
4

Kan det vara så att det är färre anmälda till montélopp nu för att vikten är 60 kg med all utrustning i kat. B nu och färre klarar gränsen?

Tusen
3

#6 Den gränsen hade vi redan förra året men nu har ju även en längdgräns införts. 

- - - - - - - - - - - -- --- - -- - -- - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Antalet montéstarter har minskat de senaste och orsaken till det kan vara många men förutom ett sviktande underlag av aktiva så har säkert även dessa faktorer påverkat:

• Montérekorden togs bort någon gång under början av 2000-talet.

• Viktgränser infördes 2005 (65 kg för kat B , 45 kg för kat A)

• Viktgränserna ändrades 2011 (60 kg för kat B, 47 kg för kat A)

• Längdgränser infördes 2014 (60 kg och max 160 cm kat B, 47 kg och max 147 cm)
    Jag säger inte att detta är hela orsaken men det kan vara en del till tappet av både montéryttare och montéhästar.
    Att sedan alla proppar skrivs för montéhästar som sprungit 2.15 och snabbare i trav gör inte saken bättre. Långsammare hästar får inte samma chans.

garrilina
0

#6 tack för du skrev till längden som jag missade, gick lite fort när jag skrev.

ryttarn
0

Å andra sidan har man gjort motsvarande vikt och längdkrav på kat-A vilket borde medföra att Kat-B skulle få påfyllning från fd Kat-A ryttare…..

Separat montérekord tror jag inte har någon inverkan alls på anmälningar till montén.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#9 Nja, antalet anmälningar sjönk rejält i viket fall då det togs bort.

Jag skrev om kat A också.

zorken-
0

Fler snabbloppsproppar monté!!!

VeronicaP
1

Är ju så att man får välja ibland om man vill om hästarna ska gå monte eller lopp med, kan vara tufft för dem att gå 2 lopp om varje gång ?

Här hos oss går kör loppen först även om vi vet att 2 av våra går bra i monté men då dottern inte kan rida själv och det beror inte på de nya reglerna :D

ebba93
2

Jag tycker att alla Monte proppar i Mellansverige ligger runt 2.10-2.00 vill ha långsammare därför vi inte anmäler ut några…

ryttarn
0

#13 Finns ju en på Eskilstunas dubbeltrav dag 2……

Jerker Klang,

www.isil.se

StallTolanga
0

På Tomelilla dubbeltrav har vi en 2,15 utan intervall :D blev jätte glad när vi fick syn på den!

ebba93
3

Såg också den på Tomelilla, den var kanon ! men lite väl långt att åka…

StallTolanga
0

#16 den är under Dubbeltravet, ta det som en utflykt vet ja 😉

giffan
2

Håller med, behövs flera långsamma proppar i monte för att man vill anmäla ut tror jag. Samma som startar i alla monte lopp som det är nu ungefär..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

kajsa-mini
0

Fler montelopp tror jag inte att det behövs men mer variation på loppen! Ryttare finns det gott om, och egentligen hästar också skulle jag tro om det är rätt typ av proppar. Här nere i söder så finns det lite långsammare typer av monteproppar både på Åby den 6 Juli och på Tomelillas dubbeltrav, hoppas att folk tar mod till sig och verkligen anmäler. Svårt att göra proppar efter andras önskemål om det ändå inte anmäls dit! ;)

Tusen
1

Jag tror det behövs ännu långsammare monte'proppar än 2,15. Proppar i monte' för hästar som springer mellan 2,35 - 2,15 och stängda skulle locka fler startande, tror jag. Men enligt Rikard får man inte skriva ut sånna proppar längre. Även inom stortravets monte' har man tagit bort proppar för den lägsta klassens hästar. Jättesynd tycker jag.

ebba93
0

har skrivit till rikard och han säger att de långsammaste propparna i monté kommer vara 2,15,0….

karinpoberget
0

Fick du veta varför??

Hade gärna hört hans motivation……

Tusen
0

Det är något han har bestämt sig för bara. Ingen motivering. Han vill ju att vi enbart ska köra penningproppar i framtiden.

Vill man ha för långsammare ponnysar får man lov att skriva penningproppar i monté. 😕

ryttarn
3

#23 Tror nog inte att vi skall ge Rikard hela skulden för detta. Är ganska övertygad om att det finns mer än en person bakom dessa dårskaper…….

Jerker Klang,

www.isil.se

haerrdin
1

#23 och #24 Är montén verkligen så tilldragande som vissa vill göra gällande? Hur många hästar totalt har startat i monté under 2014? Lägg gärna ihop kat. A & B. Att kat. B-propparna är för hästar 2.15 och bättre kan jag stå ut med, även om jag tycker att 2.20 hade varit ännu bättre. Det är ju där de flesta hästar befinner sig tidsmässigt. Årets snabblistor för russen (i voltstart) säger att 291 av 433 (67%) startande gått 2.15 eller bättre; samt att 339 av 433 (78%) gått 2.20 eller snabbare. För att få litet rotation på montén så tror jag det är bättre att folk anmäler till loppen än att uppmana till skrivelser till ST, för de har tillgång till samma siffror som ovan.

Sedan kan hålla med #0 att m-propparna borde vara ordinarie, inte reserv.

giffan
0

#24 Men så länge ingen annan kommer fram får ju han tyvärr ta hela skulden. Försöker man tala med någon annan i "huset i den stora staden" så blir man bara kopplad till honom.. mycket konstigt om någon annan står bakom…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Axmira99
4

jag tycker att dom ska ta bort längden, det förstör ju bara för dom som har tänkt att ta monte licens!! okej jag fattar att en tjej/kille som är 2 m inte kan rida och att dom ser alldeles för stor ut på ponnyn men dom andra som är under 2 m, ska dom behöva bli straffade bara för att dom tycks vara för stor på ponnyn. Vikten fattar jag att man ska ha och det godkänner jag men inte längden, det är så onödigt tycker jag!! Om man är för lång på russ, ska man då behöva gå direkt upp på storhäst? vissa kanske inte är redo för det än. Om man varken har ridit shettis eller russ, och tänkt att man ska ta monte licens på russ och så är man för lång, då kanske man blir rädd att gå direkt upp på storhäst eftersom man inte har ridit ponny innan!!!! TA BORT LÄNGDEN!!!!

Dogge C.C
1

Jag tycker också att det kan vara fler montélopp. Kanske inte bara dom här 2,05 och 2,00 propparna utan lite fler 2,15 proppar.