Priser på russ??

ca 25.000:-
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
jag tror ni hade kunnat få runt 20-25000 för honom.

Ja det var kring det vi hade tänkt oss med…men kul att se vad andra tycker också.
Det beror ju också på hur hästen är rent veterinär messigt.Har ponnyn varit hel och fräsch så blir nog prislappen 20-25000:- men är den behandlad en del så sänks ju priset regält. Det är väl inte så vanligt med behandlade ponnyer heller så…. våra har aldrig behövt mer än massage och värme

Jag tycker nog att han är värd lite mer…

max 25000;- skulle jag ge för han, han är 9 år och valack, annars ett perfekt rekord o så! Men drygt 20000:- Jättefin häst i övrigt;)

Jag skulle ge ca 30.000 för en sådan häst.

20000-25000. eftersom att den är valack, hade dt vart sto så kanske närmare 30000

Marknaden måste ändrat sig vääldigt mycket på bara ett par år. Vi fick inte ens 30 000 för stoet Linella Ess, hade förlorat 5 lopp på ca 25 starter och gått 1.53 med mycket bra stam.(u.Leilu) tävlat i 3 säsonger, 7 år var hon när hon såldes.

#9 Oj, jag trodde det låg högre än så nu. Ston är ju mer åtråvärda iallafall än valacker, de har ju ett avelsvärde.

20.000-25.000 är max tycker jag….
20-25.000kr!! hade kunnat va 30 om de va en hingst :)

Skall karl-oskar säljas ?

#15 frida som lånar han, kan jag tänka mej ska få köpa honom hehe=)

Tack Fredrica
Han är verkligen som du säger..och vi ska sälja honom,för vi ska köpa ett annat russ som våran dotter Evelina klarar av att köra i lopp…nu har ju karl-Oskar kommit ner i snabbare tider så han är inte så lätt att köra för henne. Och hon vill ju köra russ nu. Så det blir en som inte har så bra rek och pengar eller också blir det en unghäst..Vi får se
#14 runt 18-20 000kr tror jag

#14 Har han det där karaktäristiska löphuvudet som Polar ofta nedärvt, så är han iaf värd 25k! På de hästarna är man i stort sett garanterad snabba tider under 2min.

#21 och # 19 okej…jag funderar nämligen på stt köpa honom (inte jag som äger honom) Han har ett jätte fint löphuvud och är riktigt sur när han inte får ligga först… Då kan jag säga att priset vi fick är ganska okej =)
Jag säger som Anna Lundin i tråden om shettispriserna.
Om du har tid att vänta in rätt köpare, så kan du få ut ett hyggligt pris. Men om du måste bli av med hästen snabbt, så kan du få dumpa priset så det inte blir mycket kvar.
Jag tycker ofta man ser att folk tycker att hästar är värda si eller så mycket, men i själva verket så är det många russ som säljs för 12000-15000 kr, och ännu billigare.

#23 Jag tycker ofta man ser att folk tycker att hästar är värda si eller så mycket, men i själva verket så är det många russ som säljs för 12000-15000 kr, och ännu billigare.
Håller med.

Sägs att folk tappar intresset för ponnytravet och det blir färre och färre som startar. Men försäljningen utav russ verkar ha blivit enklare (?). Verkar speciellt vara stor efterfrågan på startade russ, ser man en startad på annons med hyffsat rekord, är den borta dagen efter ungefär.
just ja.. Luddan är inte till salu.. utan jag vill bara veta hur mkt man kan få för henne :)
#26 tror du hade kunnat få en 15 000 kr för henne.. har ju inte visat så bra resultat så att hon skulle behöva vara för dyr.

hehe , karl-oskar skulle jag köpt när han var till salu förra gången innan ni köpte honom ;)
#28 jag köpte henne för 16.000 ^^, utan utrustning
#30 Tror oxå på 15 000 med det hon visat.
#30 tror faktiskt att du inte får mer för henne.. behöver visa lite mer vad hon kan då först!

# 26. Ett fullvuxet russto som är helt frisk och utan olater skall inte kosta under 25 000:- Detta oavsett hur fort de gått på travet. Alla russ blir inte travare, och är oftast mer värda som vanliga rid och körhästar, förutsett att de är välkörda och inridna på ett vettigt sätt. Kanske något att tänka på när man kör in sin blivande travare …
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#33 Vad menar du??? Körs inte travarna in på ett "riktigt" sätt? Det är alltid lätt att sitta och säga priser men precis som Hanna skriver är det skillnad på verklighet och teori. Att sätta 25 000 kr som riktpris för ett russto kan man väl göra, men frågan är hur många som får sina hästar sålda till det priset? Och varför "hugga" på att ponnytravarna säljs "för billigt", det är ju bra om du hittat din nisch och kan sälja dyra välskolade ridhästar. Annars tycker jag mig hört mycket gnäll från uppfödarhåll av vanliga (läs rid och utställnings) russ, att det är svårt att sälja russ och det kastat avundssjuka blickar mot travuppfödarna. Jag tror att priset bestäms mycket av marknaden, en bra individ kommer alltid att kosta mera, just nu är det stort sug efter tävlande bra russ och då höjs priset per automatik.
# 9 I dag när både Leilu och Jinnic är borta, skulle jag gärna ha betalat 30000,- för Linella om jag vetat att hon var till salu……
#14 Neptun Roll ägs väl fortfarande av uppfödaren?????
# 33 Jag håller med dig när det gäller priset, men undrar vad du menar med inkörd på vettigt sätt. Enligt mitt sätt att se finns det inte så många alternativ……
#35 Tror Agge menar att det ofta är så att "travare" hamnar "för fort" i vagn utan att man hunnit "banka in" svängningar och stopp, igångsättningar mm. till 100%. Kör man in en häst till dressyr så läggs ju tyngdpunkten på lydnad, medan inom trav läggs pfta tyngdpunkten på snabbhet. Inte för att jag tror att det alltid är så, men efter att ha sett hur vissa varmblod körs in, så är jag inte förvånad om det "går i arv" till barnen.
Ta inte detta som allmän kritik till alla! Jag är helt övertygad om att det inte alltid är så här.
den dagen luddan blir tillsalu.. vilket som inte är på tanke just nu… så komma då hon apsolut inte lämna hemmet under 16.000iaf..!!!
Det är ett jätte fint sto, underbar på alla sätt och vis. Men i lopp så har hon vart alldeles för het att köra därefter rekordet pga ganska många diskningar eftersom jag orkar bara inte hålla henne itrav hela vägen! Det är många som vet hur hon är att köra och det är en väldigt speciell dam.. 15.000kr i mina ögon är ju som man skänker bort en katt till en som vill ha dom till djur mat.. tex ormar.. om ni förstår hur jag menar
#36 Eftersom russen till skillnad från varmblodstravarna är barn och ungdomshästar, så tror jag i min enfald att alla tömkör sina unghästar och ordentligt lär dom grunderna innan dom skall starta (med några få undantag när). Nån skillnad på inkörning och inkörning kan då inte jag se i alla fall, alla vill väl att deras russ skall gå att styra åt alla håll, stanna och stå stilla, starta på smackning o.s.v. eller är jag helt knäpp????????

# 35 nej jag äger han nu…. dom förra ägarna var LITE efetr med ägar skiftes lapparna köpte han för 5000kr för ungrfär 2 veckor sen.

Beklagar om ni tycker att alla ponnytravare är välkörda, för det är de inte. Inte alla. Vem har pratat om dressyrkörning? Vad jag menar är att de skall vara välkörda och vettigt inridna.
Jo det är skillnad på inkörning och inkörning. Med det inte sagt att ALLA ponnytravare är fel inkörda. Det behöver inte vara fel att de hamnar fort i vagn, vissa hästar är "födda inkörda", men väldigt många ponnyer som bara används till trav, blir mindre lyhörda för lätta hjälper. Har träffat på många som behövt hjälp med att köra sin ponny på att balanserat sätt.
Varför försöker vi inte riva murarna mellan de olika disciplinerna istället för att förstärka dem? Rid/körsport är varken bättre eller sämre än travsport. "Ridnissarna" ser ner på "travnissarna" och tvärtom. Varför inte ta lärdom av varandra. Men står man med en fot i vardera lägret är man inte välkommen i något.
Det borde inte vara någon skillnad i pris beroende på vad hästen skall användas till. En unghäst, med de för dagen populäraste stammarna betingar ett högt pris p.g.a förväntade prestationer, men tänk om förväntningarna inte infrias … vad blir priset på hästen då efter några år?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#40, men om det är en ponnytravare man vill ha, så kanske man kör in den som en ponnytravare?
Är dressyr/hopp/körponnyerna är lika duktiga som ponnytravare på att trava lopp?
Men sen att det finns det ju riktigt fina allroundponnyer med är ju riktigt bra! Men alla är nog inte inne på att ha en allroundponny, i och med att russ och shettisar (som är de vanligaste ponnytravraserna) kan vara så pass små att väldigt många är för stora för att rida, tex. Sen har nog inte många "travnissar" samma intresse för vanlig körning som för trav, och det samma gäller "körnissarna" och "ridnissarna" för travet.
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte helt med. Men vissa övningar som inte tillhör det klassiska travet kan mycket väl vara nyttigt för även en blivande travhäst under inkörning, tror jag med.
#40 Det enda jag menade var att jag av erfarenhet VET att de som kör in sina hästar till typ "vanlig körning" OFTAST lägger ner mer energi på lydnaden än vad de som kör in till trav gör.
#38 Har sett MÅNGA skräckexempel på hästar som inte klarar av att volta, som knappt går att svänga, som går och stretar med huvudet när bettet tar emot och framför allt hästar som kuskarna nästan sliter sönder munnen på för att få dem att stanna. Och då handlar det inte om att de är så heta att de inte går att få stopp på, utan att de inte förstår att de ska stanna.
Men det gäller absolut inte alla, men det finns som sagt skräckexempel.
#1 Får jag berätta vad jag tog för Jubla när ni köpte henne?

#39 Billigt ;)

#44 Beror ju helt på hur gammal och vad de e för mamma men mellan 20-30 000kr kan jag tänka mig..