Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 4765 ggr
stallnysater
1

Mätning 2014

Vilka klubbar ordnar ponnytrav-mätningar i början av 2014?

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

VeronicaP
0

Vi  gör ju alltid det , men nu får vi vänta och se vilka mätmän som kommer att vara godkända för mätning inom travet.

stallnysater
0

Puttar upp detta för nu borde det väl börja planeras mätningar av våra travponnyer??? Vi är intresserade av att mäta 2 st i närheten av oss….

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

tomj
1

mätning och/eller vaccinering på Östersundstravet Lördagen den 11e Januari 2014.  (Lisa Nilsson/ÖPTK: 070-6748382.)

MagganS-B
1

Gotlands Russtravklubb har mätdag den 8/3 ATG-kliniken Visby.

VeronicaP
1

Vi har inte planerat in mätningen ännu då vi inte visste hur vi skulle ha det med vilka som kunde få mäta hos oss men de har blivit klart nu så , vi ska väl börja planera in det i februari tror jag.

[oliviaTrav]
0

På tal om mätning.. ni som verkar ha koll. Ska man mäta 5åringar?

Tessan08
2
Ammiii
0

Är det alltså så att enligt nya reglerna måste mitt russ aldrig mätas mer då hon var 121cm som 4åring?

Och min stora A-ponny ska mätas som 6åring och inget mer, men alla stora riskerar alltid att bli kontrollmätta och att inte kunna starta mer om de vuxit som äldre än 6år?

giffan
0

#8 Ja det stämmer, men om du har ett intyg så måste du kolla när det går ut, för du måste mäta om om det inte gäller för i år.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#8 Kontrollmätning har alltid varit möjligt. Stora som små och skillnaden nu är bara att det kommer att ske lite oftare. Dock har man efter kontrollmätning på banan alltid en möjlighet att göra en ny mätning i lugnare miljö och då få ett intyg på att ponnyn håller sig under maxgränsen.

Tanken med detta reglemente är mer att ponnysar som klarar maxhöjden, inte ska behöva mätas mer än två gånger. Gränsfallen skall inte kontrolleras oftare än andra (vad jag har förstått). Kontrollerna skall dessutom vara beordrade av ST/SPTF. Så vem som helst får inte mäta.

Gamla mätintyg gäller för de/det år som det står skrivet på intyget.

Emmelie93
1

När kommer det att vara mätning i Skåne?

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

[oliviaTrav]
0

Kan man mäta fast det egentligen inte behövs? Om man bara är nyfiken?

VeronicaP
1

#8 du måste mäta om din antingen som 6 åring eller 8 åring allt beror på hur hög din ponny var som 4 åring. Det står ett datum på ditt årsintyg och det gäller bara tills det datumet.

Ponnyer som är mätta innan detta året och inte är slutmätta  och har årsintyg måste ju mätas någon gång till. Det står ett datum som mätintyget gäller tex 31/12-2015 , då måste ponnyn mätas 2016.

einarsson
1

Är det bestämt när det skall vara någon mätning i Skåne?

fijalar
0

Mantorp kommer inte att ha någon mätning I år…

VeronicaP
0

Det lutar att bli mätning någon av de första helgerna i februari i Halmstad

ryttarn
0

Hagmyren kommer att ha mätning i början på Februari. Datum är dock ej bestämt ännu….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tessan08
2

Mätning på Solvalla 8 mars, anmäl din ponny till tess@norrveda.se

VeronicaP
0

Mätning i Halmstad 8 februari mer info på

www.halmstadsungdomstrav.se

anmälan skickas till Veronica gonkan@slattens.se

Tänk på att skriva ponnyns namn , erat namn .

moffons
0

Om det visar sig vid en kontrollmätning att en häst är 3cm för hög och och det är ett viktigt lopp, ex. ett mästerskapslopp eller årgångslopp, det finns väl knappast någon tid att hästen får stå och "sjunka ihop" i 2 timmar som den har rätt till. Får den starta ändå?

Tusen
0

#20 Enligt mätreglementet får den INTE starta. Dock räcker det med att den sjunker en centimeter under dessa två timmar.
Man får ju hoppas att man är på plats, som hästägare tillsammans med hästen, i så god tid innan loppet att hästen har en chans att både värma och vila innan loppet. Och då borde det väl ha gått två timmar? Oftast sjunker de ju i mankhöjd då de har arbetat. (En gammalt beprövat knep man använt sig av länge inom ridsporten.)

Kris_J
0

Mätning på Åby 8 mars.

Mer info finner du på : http://www.abyponnytrav.com/

Veritas odium paretFörvånad

giffan
0

#21 Jag trodde inte man fick jobba hästen före en mätning..

~ Anneli ~ 

Tusen
1

#23 Det har man gjort i alla tider inom ridsporten. 🙂 Det står heller ingenstans att man inte får göra det.

giffan
0

#24 Okej. Jag vet bara att jag blivit tillsagd någon gång om att hästen inte fick köras före, men att jag ffick gå med den..

~ Anneli ~ 

[Poppov]
1

Mätning på Hagmyren 11 februari

ryttarn
1

Förstår inte varför alla klubbar i mitt "närområde" skall lägga mätningen på en vardag. Kräver ju att man tar tjänstledigt eller semester. Är ju betydligt bättre för de alra flesta att lägga det på en lördag……

Jerker Klang,

www.isil.se

lil-sis
0

Några fler planerade mätningar?!

lil-sis
0

Inga?

ryttarn
0

Det är nog så att de flesta planerade mättillfällena är under våren. Men kolla med närmaste större vetwerinärklinik eller ring till någon mätman i närheten, de brukar ha koll.

Av SPTF godkända mätmän hittar du här.

Jerker Klang,

www.isil.se

fijalar
0

Jag har tillfrågat örebro om en mätning I samband med deras tävling på lör. hoppas att det går och fixa,du kanske också kan åka dit eller har du väldans långt?

Det är inte lätt och få till en mätning  så här års och inte så roligt och åka land o rike runt heller.😕

giffan
0

Örebros tävlingar är på söndag

~ Anneli ~ 

fijalar
1

oj! felskrivet av mig! sön ska det ju va!! och det är ordnat så jag kan mäta min ponny där🙂

savrarpstuteri
2

Det blir mätning på kliniken vid Vaggerydstravet fre 4e juli =)!

Kontakta Helen 0393-12585 för mer info

lil-sis
0

Örebro är LÅNGT.

Men det går att fixa på tisdag på kliniken på Gävle, så det lutar åt att vi åker dit.

lil-sis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

124.6cm över havet :-)