Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 3507 ggr
Kratern
0

Regler för sulky

Jag kan inte hitta någonstans i reglementet (på sptf:s hemsida) vad som gäller för sulkyn.

Hjulskydd, genomgående axel m.m. Vad är det som gäller egentligen?

Trav_
0

Man ska ha hjulskydd på sulkyn sen är det väl avståndet mellan hjulen och typ staget eller vad man säger får inte överstiga 5 cm!!  Det är typ det jag vet nu^^

stallnysater
0

Det med genomgående axel är väldigt luddigt…
Vad jag förstått så är det en mer eller mindre oskriven regel att det måste vara genomgående axel (dvs inte en sk cykelaxel)…

Lättast är ju att ringa eller maila och fråga SPTF…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

StuteriSolo
0

Sånt finns att läsa på något papper som keipagekontrollanterna har tillgång till, annars får man söka i propparna till stora hästarna, men det är mycket dåligt med info om vad man får ha och inte i utrustningsväg för ponny. Bett och dyl. är ju inge problem, men vagnar!!!

MagganS-B
0

Såvida det inte finns anvisningar i SPTF:s reglemente så gäller samma som för STC! Säkert står det om hur en skulky ska vara beskaffad där!

ryttarn
0

I STCs tävlingsreglemente står följande:

i §48,

Sulkyhjul skall vara försedda med av STC godkänt plastskydd. Dessa hjulskydd skall vara ofärgade. Den fria höjden i sulkyns gaffel ovanför hjulet får vara högst 50 mm.
Stänkskärmar skall användas av samtliga ekipage då ekipagekontrollanten så bestämmer.

Detta är allt som står. Det står heller ingenting i SPTFs anvisningar om tillägg eller undantag. Hjulinfästningens beskaffenhet står det inget i några av de regeldokument som finns tillgängliga på nätet. Men man skulle ju kunna ringa STCs kundtjänst och fråga om det finns specifika "sulkyregler" som givits ut till sulkytillverkare tex….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

divansson
0

de borde vara så som i "stortravet.. :P att på vissa tävlingsdagar så är det sulky kontrolanter som man skall gå till med varenda sulky/sulkett som skall användas i lopp. så kollar de allt så de är rätt, stämmer det så får man ett märke på sulkyn/sulketten och så vet man att den är gdk.. :) Borde vara så på ponnydagar :P men jag har nog faktist alldrigf sett en "tävlingsvagn" som inte sett ut att vara i sk. tävlingsmässigt skick.. det är ju bra iaf.. förra gången vi tävlade så va det ju så på romme. de kollade bara storhästsulkysar va? :P var ju ett insprängt lopp då också, för russ.. :P hm.. men iaf..

ursäkta min stavning, orkar inte fixa till.. ;P

Kratern
0

Vi har ju de "gamla" småsulkyerna med "cykelhjulsfäste". Jag kan inte läsa mig till på någon för ponnytravet tillgänglig sida att det ska vara förbjudet. Det är därför jag undrar. Om det inte finns information hur sulkyn ska se ut hur ska man då veta att man kör "lagligt".

Det man inte vet att man måste ta reda på söker man ju heller inte information om.

stallnysater
0

Förra året körde vi med en sulky som hade cykelhjulsaxel.
Inte en enda ggn var det någon som sa att det var fel…
I år har vi dock svetsat igen så att det inte är "öppet" längre…

Jag har inte heller kunnat läsa någonstans hur infästningen till hjulen ska se ut…

Jag tror som sagt att det är oskriven regel för vilken infästning man ska ha *hmmmm*

På Årjäng diskuterades det om själva infästningen och denna diskussion kom upp efter att ekipagekontrollanten tittat väldigt noga på sulkyn (hjulet satt snett och det var anledningen till att ekipagekontrollanten var så nära sulkyn)… Och sulkyn fick INTE användas i loppet pga det hjulet)…

Skulle vara intressant att veta vad SPTF säger om hjulinfästningen…

~Sandra~

Kratern
0

#8 Skulle vara intressant att veta vad SPTF säger om hjulinfästningen…

Håller med dig….om det inte finns någon skriven regel om det så kan nog inte ekipagekontrollanten ta egna beslut om det heller. Fundersam

_Jag_
0

öööööö får man inte ha färgade hjulskydd!?

crazycattiz
0

Dom ska vara genomskinliga, dvs man ska kunna se ekrarna om det är ekerhjul. Man får alltså ha röktonade i olika nyanser och andra färger bara man kan se igenom dom.

_Jag_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jaha okej :D där blev jag ju riktigt rädd:):):):) =)mina hjul är ju "ganska" så rökfärgade xd

JohannaDyneborg
0

#11 hjulskydd i andra färger får man väll inte ha? Inte inom stortravet iaf. vet en som brukar ha i lite olika färger, han fick böta.

PippiL
0

#9 Har också hört någon gång att man måste ha genomgående bult, det får inte vara cykelaxel. Hade med säkerheten att göra.

Måldomarnämnden kan ju utesluta ekipage om dom anser att det är olämplig utrustning.

Kratern
0

#14 Ja, men då måste reglen finnas nedprintad någonstans också. Hur ska man veta vilka regler som finns om de inte ens går att söka efter för folk som inte håller på med storhästtrav?

MagganS-B
0

Man kan hämta STC:s tävlingsreglemente på alla travbanor, eller maila kundtjanst@travsport.se så får man det hemskickat!

stallnysater
0

#16 Sitter och läser Tävlingsreglementet just nu…
Ingenstans kan jag hitta angående hjul eller hur gaffeln till hjulen ska se ut. Kan du tala om vart det står???
Jag kan läsa att hjulen ska vara försedda med hjulskydd (som är godkända av STC) och att dessa hjulskydd ska vara ofärgade.
Och jag kan läsa att den fria höjden på i sulkyns gaffel ovanför hjulet får vara max 50 mm.
Och detta läste jag under Hästens Utrustning…

~Sandra~

stallnysater
0

Jag har förresten mailat till STC och frågat ang. ponnysulky…
Har ännu inte fått svar…
Återkommer med svaret när jag fått något svar…

~Sandra~

MagganS-B
0

#17+18 Jag antog att det måste stå i STC:s reglemente, eftersom ingen kunde hitta det i ponnyreglementet. Det du skriver om hjulskydd (vaddå ofärgade, transparanta möjligen….)och 5 centimeter står ju, men jag har heller aldrig hört att det måste vara genomgående bult i hjulen, i.o.f.s. är det ju det på alla "riktiga" sulkyhjul…..är det det senaste reglementet du har?Skall bli kul att höra om dom svarar på ditt mail…..ser fram emot det!

stallnysater
0

#19 Jag hämtade hem reglementet från STC's hemsida så det borde vara det som gäller (finns under blanketter)…
Det står ofärgade i reglementet… Men jag vet att många har rökfärgade så jag antar att det är godkänt (både ponny och storhäst har det)…
Jag har heller aldrig hört att det ska genomgående bult i hjulen… Däremot så pratas det om genomgående gaffel (dvs en gaffel med hål i för hjulen och inte en skåra (som det är på cyklar)…

~Sandra~

Kratern
0

#16 Självklart har jag läst STC:s reglemente. Och precis som #17 säger så finns det ingenstans att finna dessa regler. Därför undrar jag om en ekipagekontrollant kan göra egna regler?

stallnysater
0

#21 Väntar fortfarande på mailsvar… Tror att det finns en del oskrivna regler som ekipagekontrollanterna använder sig av…
Jag kan inte tänka mig att ekipagekontrollanterna får hitta på egna regler…

~Sandra~

Kratern
0

#22 Men, oskrivna regler är väl som egna regler. Vem kan veta om regler som är oskrivna?

Jag menar om vi kommer till en tävling med en sulky som har "cykelhjulsfästen" och det finns OSKRIVNA regler om att det inte är tillåtet. Hur stor rätt har ekipagekontrollanten att skicka ut barn/ponny från banan? Ekipaget får inte deltaga….startavgift + resa är betald osv osv.

MagganS-B
0

S.k. "cykelhjulsfästen" har du inte fått haft på jättemånga år, utan det skall vara gaffel med hål! Alltså är det enklast med genomgående bult…..

Kratern
0

#24 Var står det? Det är det jag vill veta.

Lindaci
0

Det står ingenstans att du inte får ha cyckelhjul men det får inte sticka ut något från navet och då blir det svårt att få dit hjulet på utsidan.

Sulkyn skall vara i proportion till Häst och körsven med anpassad fotsteg och sits.

Ryggstödet får ej vara för högt.

Avstånd mellan hjul och gaffel får ej överstiga 5 cm.

Inga utskjutande eller skarpa navdelar fär förekomma, samt inga skarpa vinklar eller kanter.

Hjulskydd skall användas i lopp

Främre delen av skalmarna får ej vara för kraftigt vinklade.

Stag mellan hjul och sits får ej sitta så att häst kan fastna eller slå emot. Inga stag får sitta så häst kan fastna imellan.

Måldomarnämnd och banveterinär kan även förbjuda användning av annan utrustning som anses olämplig.

Detta får man bla lära sig på kursen till ekipagkontrollant.

Barrow
0

# Ring till SFTF's tävlingsansvarige Bo Hjertsson på STC, han kan ge dig svar.

Kratern
0

#27 Jag förstår det.

Poängen är att man inte ska behöva leta efter information som man inte vet att man behöver leta efter. Förstår du?

Det kanske finns oskrivna regler om något annat (förutom sulkyn). Hur ska jag veta vilka oskrivna regler jag ska leta efter?

Ska jag ringa Bo och fråga vilka oskrivna regler som finns eller hur ska jag göra för att bli så informerad som möjligt?

De skrivna reglerna har jag inga som helst problem med.

stallnysater
0

Detta svar har jag nu fått från Christina på SPTF:

"Hej! Det är STC:s krav vi följer. Sulkyhjul skall vara försedda med av STC godkänt plastskydd. Dessa hjulskydd skall vara ofärgade. Den fria höjden i sulkyns gaffel ovanför hjulet får vara högst 50 mm. Det skall vara genomgående bult i gaffeln och hjulskydd. Stänkskärmar måste användas om ekipagekontrollanten så beslutar. Den får max vara 165 cm bred.   Mvh Christina / SPTF"

~Sandra~

Kratern
0

#29 Kunde Christina hänvisa till VAR man själv kan läsa dessa regler (om genomgående bult)?

stallnysater
0

#30 Ska fråga henne…. har varit utan internet några dagar… Och jag läste mailet strax innan jag satte ut svaret här…
Återkommer när jag fått svar…

~Sandra~

stallnysater
0

Som svar på min följdfråga: "VAR kan man läsa om att det måste vara en genomgående bult i gaffeln??? Har letat på STC's hemsida men kan inget hitta där??? Någonstans måste det ju stå, eller???" fick jag:

"**Hej! En del av reglerna finns i TR samt i våra tillämpningar. Dom internationella reglerna finns inte på nätet.   **För stor travet gäller att när en ny sulky modell skall godkännas skall den först visas upp för STC, samt i andra hand testas i ett speciellt hållbarhetstest i Ypäjä i Finland. Efter att ha blivit godkänd där kan sulkyn användas i tävlingssammanhang (detta har aldrig tillämpats inom ponnytravet). Vilket har inneburit att det aldrig har funnits ett behov av dokumentet, för har man köpt en sulky för stor häst, så har man också vetat att den är godkänd. Endast ekipagekontrollanterna har fått det under sina utbildningar.   Nu har vi inga "egna" regler mer än det som står i tillämpningarna, dock har vi inte tagit fram och lagt ut ett dokument som på ett bra sätt förklarar reglerna. Vilket vi naturligtvis borde göra och vi får se över det.   Det är fortfarande så att ekipagekontrollanten har till uppgift att se till att vagnar och utrustning är korrekt och säkert. Så kommer man med en vagn med däck som ej har genomgående bult, kan ekipagekontrollanten ge användningsförbud för vagen. Detta är för att det ska vara så säkert som möjligt, så inte hjulen ramlar av för att dom krokar ihop lite.   Mvh Christina / SPTF"

Båda svaren står på SPTF's hemsida under Frågor och Svar…

~Sandra~

Edde
0

#32 Då gjorde den ekipagekontrollant som släppte igenom en sulky där bulten ej var genomgående "rätt", men det känns inte bra att det ska vara upp till ekipagekontrollanten, det innebär att du kan få starta på en bana men stoppas på nästa.

stallnysater
0

En till som ställt fråga ang. sulky på SPTF:

"**Ang Christinas svar på fråga om sulky och genomgående bult; är det inte olyckligt uttryckt att först säga att ekipagekontrollant kan ge förbud för att i nästa sats säga att han bör göra det? Vore det inte önskvärt med likartade regler oavsett vilken bana du tävlar på? Varför göra ekipagekontrollantens arbete svårt? Det vore betydligt enklare med ett ska vara eller behövs inte.
Yvonne

Hej Yvonne!
Formuleringen kanske var olycklig. Men jag tror nog att ni förstår innebörden.** **Det ska vara genomgående bult i axeln.
Och ekipagekontrollanten uppgift är att kolla att utrustningen är enl. reglementet.

Mvh Christina / SPTF**"

~Sandra~

stallnysater
0

Sedan står det oxå på SPTF's Frågor och Svar:

"**Hej!

Då jag tydligen uttryckt mig oklart ang. sulky så tar jag det igen.

Det är STC:s krav vi följer.

Sulkyhjul skall vara försedda med av STC godkänt plastskydd. Dessa hjulskydd skall vara ofärgade.
Den fria höjden i sulkyns gaffel ovanför hjulet får vara högst 50 mm.
Det skall vara genomgående bult i gaffeln, alltså inte cykelgaffel.
Stänkskärmar måste användas om ekipagekontrollanten så beslutar.
Den får max vara 165 cm bred.

Dokumentation om detta hoppas jag ni kan återfinna inom kort på vår hemsida.

Mvh Christina / SPTF**"

~Sandra~

PippiL
0

Ja, det är ju inte svårt att förstå. Tråkigt bara att det verkar som om det finns banor som inte följer de regler som finns… Det ska ju inte vara så att man får köra på en bana och sen bli stoppad på nästa. Ledsen

Men man kan ju hoppas att många som har felaktiga vagnar nu har läst detta, så dom hinner göra om dom innan nästa start.

Kratern
0

Man kan ju inte låta bli att undra vilka fler "regler" som finns, men som vanliga dödliga (ej ekipagekontrollanter) inte vet om förrän ekipaget blir stoppade på en bana 50 mil hemifrån? Uselt!