Öppen tå
Hej!
Är det någon som har ett par skor med öppen tå i storlek 2x0 att sälja eller vet vart jag kan köpa det? :)
Vänd ett par vanliga skor bakofram :)
Man kan INTE vända en vanlig sko bak och fram! En vanlig sko har tåkappa samt så sitter sömhålen fel då. Ska man sko med bakvända skor ska det vara skor som är gjorda för det!
Självklart får man ta bort tåkappan men med sömhålen håller jag inte med dig. Funkar utmärkt på våran ponny :)
Vi har bara hittat öppen tå i 0, så vi har fått kapat av lite av skon när vi hade det på vårat russ som hade 2x0! 🙂
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Vi kanske har ett par. Pm; a mig om det är intressant. 😉
Hälsningar Nellie
Det minsta som verkar finnas är nollor, så vi brukar också klippa dom! 🙂

Jag har inte heller hittat 2x0, utan använt 0 och kapat. Varmbloden har oftast smalare hovar än russen, så passformen blir mkt bättre om man tar en "för stor" sko och kapar av.
Sömhålen hamnar alldeles för långt bak om man använder vanliga skor bak och fram.
Tack för hjälpen! Har hittat ett par nu och funkar de så får jag nog köpa nollor och kapa som ni berättat :)
Finns på brants på Solvalla
teammanberger.se <3REVINA<3
#9 menar du 2x0?
Ja det finns men är jä…….igt svårt att få tag på. Köpte själv de sista två paren på Jägers förra tävling, så visst finns dom, det är väl bra intresset att plocka hem dom i sortimentet, som inte finns. I höstas fanns det till och med tåöppna med broddhål (på Kalmar)
En fråga? Vilken effekt ger det?, vänder dom om snabbare ellerhur ändrar ponnyerna stegen och ändrar ni skoningen bak med och varför sätter ni på det och har ni dom på hela tiden,skulle nog tycka att det påfrästar en hel del eller? OJ det blev många frågor men någon kan nog besvara gärna en som är hovslagare.🙂
De får ett rappare/lite flackare steg fram, skon används helst inte hela tiden och kan ge påfrestning vid långvarig användning. Finns olika åsikter om detta men för mig är det endast en tävlingssko och vid tävlingsuppehåll skor man om till vanlig sko eller låter hoven jobba barfota :) Är inte utbildad hovslagare men skor min egen vid behov och har fått erfarenhet genom åren samt tips och råd genom min vän som är hovis :)
#13 Din kunskap betvilar jag inte ett dugg på, oh vilken hjälp jag fick av dig och din pappa när jag var précis ny på ponnytravet. Själv har jag inte brytt mig så mycket om de där när min pappa har haft koll på skoningen, vet att jag har haft det på nån ponny I tävling och sen hadde vi det på en fång häst för att underlätta och då va det under vetrinären, Då jag undrar lite är för att jag har tagit över skoningen och har lite problem med en ponny som springer tusan I träning och slår på sig I tävling o galopperar, anväder samma grejor.
Tack va gulligt av dig, glad jag blir och är alltid kul att kunna ge råd och hjälp :) Min pappa skodde så fick lära mig då men ryggen är sådär nu så blir bara min egen utanför tävlingssäsongen, har min stallkompis som skott travare och en o annan ridhäst i 40 år så litar på henne. Fast när dom beter sig så ( vår är likadan) springer bra hemma i träning utan att klappra i men spänner sig ofta i lopp då spelar de nästan ingen roll vilken sko han har utan vi värmer mkt så han blir lite trött och lite mera avslappnad. Han skulle behöva mera lopp i kroppen och få rutin men med dagens proppar blir det 1 lopp varannan månad typ :(