boxhyran på tävlingar
hej tänkte bara höra med er andra och se vad ni tycker om boxhyran som är på tävlingarna.. Jag undrar varför man måste betala när man ändå tömmar ut allt själv sen ändå?? Det hade varit en sak om banan skottade ut allt och att man själv bara skottade ut det som är skitigt. Men det är så många banor som tar betalt för att vi ska skotta ut själva . Skulle inte ponnytravet ha det som stortravet? bara undrar lite..
Ska vi få de exakt som stortravet kommer boxhyran höjas med minst det dubbla. Stortravet tar mellan 200 - 350 kr per box annars. Nu ligger boxhyran för ponny på c:a 100 kr. Då får man nog lov att mocka ur själv.
Boxhyran är på 62,50 (50 + moms 12,50). När man ska mocka ut helt brukar vi passa på att slänga i rent spån i transporten.
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#2 Sundbyholm har höjt i år och flera andra banor har gjort likadant.

Det är ju egentligen inte själva urmockningen man betalar för heller, utan det är ju för att boxen ska vara ursopad och nyspånad när du kommer dit med din ponny. Ska boxen tömmas helt efteråt är det ju som tidigare nämt lämpligt att fylla på nytt spån i transporten :)
#4 Helt rätt. Man betalar för rengöring och spån i första hand. Att man ska mocka ut boxarna på Sundbyholm gör man för att personalen skall hinna med att rengöra boxarna till nästa stortravsdag som vanligtvis är på tisdagen efter söndagens ponnytravtävlingar. 🙂
Jag tycker det är flott att man får komma till en ren och spånad box, vet många inom ridsporten som tycker det är jättelyxigt. Vi brukar också passa på att lägga in det rena i transporten när vi mockar ur , spån är ju heller inte gratis ! :)
Varför är det skillnad om man startar på heldag eller insprängt? och varför höjer man helt plötsligt avgifter? kunde vara trevligt om man vet vad det kostar när man åker och tävlar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#7 Det har inte alls något med att det var dubbeltrav att göra. Det är den nya boxhyran för i år bara. Det blir lika dyrt vid nästa tävlingsdag. Fler banor har också höjt avgiften i år pga. ekonomin. Spån, desinfektionsmedel och personaltid kostar mer än 100 kr per box.
Det är faktist väldigt bra o veta, lite skillnad o betala 300kr helt plötsligt mot 150kr eftersom jag nästan jämt har tre st med mig. Det går jätte bra o åka till östanåkra utan att ha Box ska nog börja o tacka nej om jag har snälla ponny med mig. 10 st boxar är ju en extra tävling för barnen.
Inte konstigt att folk börjar dra ner på tävlandet, det är för dyrt. Moms på allt ska det vara. Synd att ponnytravet är på väg att bli rikemanssport

Håller faktiskt med de andra om att det hade varit bra att få reda på om diverse avgifter är ändrade, istället för att bara få en "glad" överraskning när räkningen kommer.. Det spelar ju in i hur många tävlingar man kan åka på och för min del så kommer jag ha det i åtanke i fortsättningen, men som sagt så kan jag ju bara ha det i åtanke om jag vet vilka avgifter som gäller. Tycker det borde gå ut till de aktiva, för det spelar roll för totalkostnaden. Blir bara dyrare och dyrare det här med ponnytravet.
Det kan jag absolut hålla med om men personligen fick jag reda på den nya boxhyran så sent som på fredagen. Det är något ni får ta upp med sällskapen i så fall. Boxhyran bestämmer ju inte ponnytravet längre. Kanske det kommer att vara olika boxavgifter på olika banor. Så är det på stortravet. Eller så delar man box med någon av sina egna om man har fler till start. Så gör vi. :)
Då är det på högtid att det skrivs i propositionen till tävlingen vad boxhyran är!! Isåfall är E-tuna dom första som vi varit hos i år som höjt så mycket på boxavgiften! Har på alla andra tävlingari år betalt 62,50 i år!
~Sandra~
Vi ligger i alla fall på samma i Halmstad, men så gör vi allt jobbet själva i klubben.
Det enda som belastar sällskapet är spån och desinficeringsmedlet.
Kul att det är så många som har årskiftet! Jag gör detsamma på tävlingarna att jag tar med mig spånets transporten.. :)
Åsikter ska det givetvis stå :)
Arbetet med att iordningsställa boxar med alla krav/regler som finns inför en tävlingsdag för ofta med sej stora kostnader för travsällskapen.
Många ponnyklubbar gör mockningsjobbet själva och kan därmed hålla boxhyran på låg nivå för tävlande å ofta gratis för klubbmedlemmar (så har JVP det iaf), men då krävs det att många klubbmedlemmar ställer upp å mockar/desinficerar/spånar/ plomberar ideellt.
Det man kan önska och be om är att det i propositionen skall stå vilken kostnad det är för boxhyran så vet man på förhand.
Det stundar i höst en ordförandekonferens där klubbarna via sina ordförande kan lyfta denna fråga .
Be era klubbordförande kontakta sina travsällskap hur man skall lösa arbete/kostnad med boxar och hur "tvungen" boxkostnad sedan skall informeras om inför denna konferens.
Bara ett vänligt tips…..=)!
Mvh
Annette ordförande i JVP
#8 jag skrev inget om dubbeltrav. Men på de flesta banor kostar det 50kr för box och det är lika stort besvär att göra rent dom till helgdagar som andra dagar. och tänk om vi åkte till solvalla med en stor häst där kostar boxen ca 400kr men då är sista peng runt 2.000 oxå! och hur skulle det se ut om dom helt plötsligt kostade 800kr för en box plus moms! för det är det ni gör. en höjning med 100%
~ Anneli ~

Vi har bara betalt 100 kr för box och det var i Färjestad i påskbomben vet inte o de tar de för de som inte sov över, men för oss som övernattade kostade det.
Tycker inte heller att de ska kosta mer än 50 kr per box uppåt landet vet jag att de tom har bjudit på boxhyran.
Det är väl upptill ponnyklubben med att förhandla med *storklubben* på banan om vad man vill att boxhyran ska kosta.
Sen tror jag även att de verka vara lite som att även styrelsen i ponnyklubbarna får påminna kansliet på sin bana att boxhyran ska belasta tränaren och inte ÄGARNA 😉
Så va var boxhyran ni i helgen på dubbeltravet i E-tuna? Hade vart trevligt att fått veta den innan om den blivit höjd 😕
#18 Förlåt! Jag läste fel. Tyvärr finns det inte folk i EPS som kan komma ner och mocka på fredagen innan tävingarna, så därför har inte ponnyklubben möjlighet att göra det avtalet. Vi har i stället försökt att erbjuda gratis funktionärer under tävlingsdagarna, men tyvärr funkar inte det heller hela vägen. Så vad gör man? Förra året hade vi inte knappt 20 aktiva kuskar. Många av dessa boendes en bra bit från banan. Vi får helt enkelt inte ihop folk till att mocka boxar under en vardag. Att 100 kr i boxhyra är mycket för en ponnytravare har jag förklarat för sällskapet men det är i sista hand ändå de som bestämmer. Jag hoppas de ändrar sig till 50 kr igen men ST har tydligen godkänt hyror upp till 100 kr.
När vi började med ponnytrav var det gratis att använda box på Sundbyholm/EPS. Det var vi ganska ensamma om här i Mälardalen.
EPS ordförande hade möte med sällskapet igår och jag hoppas att hon kan få dem att förstå att 100 kr i boxhyra är dyrt för en ponnytravare och att de tar tillbaka den planerade höjningen.
Om ST/ klubbarna ska börja dra paralleller med stortravet när det gäller boxhyran oxå får vi nog be dom även se över prispengarna till ponnyerna …….och transportbidragen….och uppfödarpremier…. osv
Jag tycker att det i så fall är att börja i fel ände om man vill förändra. Man kan inte FÖRST höja avgifterna och SEN ev höja prispengarna. Vore mer rättvist om man satte avgifterna i procent till eventuella möjliga prissummor i genomsnitt.

Förstår inte vad de är för fel på medlemmarna då om de inte vill hjälpa till att mocka och ställa upp för klubben helt ärligt.
#19 är det övernattande ekipage tycker jag att det är okej att ta högre boxavgift eftersom det går åt mer spån, alt att man tar vanlig boxhyra o övernattande ekipage får köpa mer spån….. #23 jag håller med!!! Ska boxhyran höjas med 100% ska även prispengarna höjas med minst 100% oxå!!!
~Sandra~
#24 Håller med!
#25 Det håller jag med om.
Som mest har vi betalt 80kr, om jag inte minns fel, för box iår. Helt ok eftersom att vi då fick en hel!! spånbal :)
#27 det är helt okay då med tanke på att 1 spånbal kostar runt 80:- i handeln
#25 Dom övernattande fick inte mera spån, det fick man köpa för 100kr!
Och jag kan inte förstå att det ska ökas med över 100%
Det här att ST ska vara med har verkligen gjort att ponnytravet inte liknar det det varit… och då menar jag verkligen inte att det är EPS som gör några fel här med boxar.
Men ska jag betala 100kr så ville jag nog veta det från början annars får nog erat sällsap snällt ta sina 50 kr och framöver ta 100 när man kan gå ut med det i Pm osv.
~ Anneli ~
#28 ja precis! :)

Tycker de är sådär kul med såpass höga kostnader o så lite prispengar. Såg uppåt landet att de hade 1500 i första pris på en heldag. De tycker jag de ska vara i HELA landet så att de blir rättvist. De uppåt landet tjänar ju mer pengar än vi här nere , man kan se de både negativt o positivt eftersom att man knappt vill tjäna pengar nu då propparna uppriktigt sagt, suger! Men om de ska va lite lönt så tycker jag minst 1000 kr i första pris på alla heldagar!