Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1844 ggr
Jagz
0

Andra hästsporter

Hej!

Jag är är lite intresserad av hur eran attityd är till andra hästsporter.  Är ni intresserade av t ex. någon annan hästsport (isåfall vilken eller vilka), har ni hållit på eller håller ni kanske på med någon annan hästsport parallellt med travet?

Jag är också lite nyfiken på hur eran relation till andra hästsporter är, alltså hur ser ni på sporten, människorna, hästarna och så vidare.

Skriv gärna :)

amandahandersson
0

Jag har ridit på ridskola 6 år, innan travet tog över helt. Det var någon millimeter från att vi köpte ridponny innan jag tog licensen!
Har hoppat en del, tänkte ta Grönt Kort och börja tävla, men jag ångrade mig. Hade ju ingen egen häst.

Inom ridsporten tycker jag hoppning är det enda som är ROLIGT. Visst är säkert dressyr och sånt nyttigt, men hoppning är det enda roliga. Dressyr intresserar inte mig, för mycket "trams" *haha* och för lite fart!!!

Monté antar jag hör till travsporten mer än ridsporten, och jag tycker monté är ganska kul. Är dock för stor för russ tycker jag (typ 1.65 lång så…).

Jag ser ridning som en mer "ytlig" sport. Attityden på ridskolan är helt annan än vad den är inom travet! På ridskolan var det mer "jag är bäst, du är sämst. Se på mig, du gör så himla fel", inom travet är det betydligt bättre gemenskap, man hjälper varann utan att undervärdera och kritisera.
På står inte att det är så här inom all ridning, men jag har vart med ett tag inom båda branscherna och idag ångrar jag inte en sekund att jag bestämde mig för travet!
Travet känns för mig som en mycket trevligare sport.

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Evelina har en ridponny så hon håller nu på och ta lektioner med henne,tycker det är jättebra att hon håller på med bägge.. lite variation blir det då.

Hannna
0

Bara trav här. Men borde väl kanske vara lite mer intresserad då vi har en fältävlanshäst i stallet. Jag har väl ingen speciell attityd mot andra hästsporter, men ibland kan jag få uppfattningen av "ridfolk" att trav är en sport där hästarna far illa/har det dåligt. Duger de inte slaktas de, tvingas att springa fort, piskas, konstig utrustning som är obehagligt för hästen osv. Nu talar jag om hela travsporten, inte enbart ponnytrav.

Var på ett forum där en person som inte kunde så mycket om trav, utan mest ridning, ansåg att tejpningen av Torvalds öron var djurplågeri.

DubbelE
0

jag håller på med hoppning, dressyr o western parallelt med trav.. tävlar endel och håller på att kvala in till fjord SM-08 med min fjording ^^ i både dressyr och hoppning.

jonasjo
0

#4 Vad snygg Glad

StuteriSolo
0

Då jag passerat bäst-före-datum som ponnytravkusk så ägnar jag mig åt tävlingskörning istället (även om skador på mig hindrat mig från att tävla på fem år, men nästa år såååå) Jag använder då samma hästar som vi kör ponnytrav med. Det är nyttigt för dem att träna upp sin styrka och lyhördhet och kunna svänga och springa i full fart, inte bara springa rakt fram. Roligt är det iaf :)

Beeea
0

Jag har ridit på ridskola i 9 år innan jag började med ponnytrav. Tyckte jättemycket om hoppning men efter ca 7 år med ridning havererade mina knän och jag övergick till dressyr. Tyckte faktiskt det var kul men så kom jag in på ponnytrav genom min sköthäst så jag övergick till det.

Kommer ihåg att under den tiden jag red, då jag inte visste så mycket om trav, ansåg även jag att travhästarna hade det dåligt men "ridfolk" ser bara de hemska som tas upp i ex. tidningar. Men det handlar ju mest om okunnighet. Tycker faktiskt att många travtränare och kuskar (inkl. ponnytravkuskar och tränare) vet betydligt mycket mer om hästens hälsa m.m än de som bara har ridit (säger inte att alla som rider är totalt okunniga, men de jag har utsatts för är okunniga). Jag har lärt mig betydligt mycket mer om hästens anatomi, m.m under de 3 åren jag har hållit på med ponnytrav än de 9 åren jag höll på med ridning.

Byte av sport har faktiskt varit riktigt nyttigt för mig tycker jag själv. Man har som fler perspektiv att se allt på men som sagt…Jag tycker trav och ridning är två olika kulturer.

klant
0

Jag har ridit på ridkola i ett antal år innan jag börja med travet. Jag håller bara på med travet nu men rider en del på mitt russ.

casandra
0

Red på ridskola i ca 5 år, och under tiden så var jag mycket i Roland Jansson travstall och hjälpte till, var dock väldigt liten och inte alls särskilt kunnig inom trav så jag körde inte själv, men brukade hänga med och ha någon som satt brevid och fick köra ibland. Red även lite då och då på hästarna, men mest på ponnyn som stod där.
Sen slutade jag på ridskolan och började rida hos Katarina, på ponnyerna Moses & Russilina medans min syster Kattis red på Lojsta Andy. Och när vi red där fick vi pröva på lite trav & monté och då var det trav som gällde istället.
Men sedan fick jag ett varmblod i present av pappa, och då han var spärrad från travet och jag bara var 12 år så blev han min ridhäst, vilket han är än idag. Sedan ökade det på hästfronten, flera travare som jag då tränar för jag inte har licens på storhäst ännu. Sen fyllde jag även på med två b-ponnyer, moses och plexis och tävlar dem i ponnytrav då.
Nu har jag börjat på ridskolan igen, eller ja, det var väl ett-två år sedan, men går i en mer avancerad grupp och lär mig hur mycket nytt som helst varje gång! Är hur kul som helst.

Jag tävlar alltså nu i ponnytrav, hoppning och dressyr.
Men har även tävlat galopp, monté, kördressyr & precision, men det var typ som klubbtävlingar eller vad man ska säga.

Jag kan inte välja vad jag tycker är roligast, ridning eller trav, men känner mig mera "välkommen" inom ridsporten eller hur jag ska uttrycka mig. Tycker alltså lite tvärtemot vad #1 säger.

FridaNyberg
0

Höll enbart på med dressyr och hoppning innan jag kom in på travet. Trav har alltid funnits i min familj, men jag var inte alls intresserad av det från början. Hade inget emot varmbloden, mamma hade ett jag brukade rida, och jag hade egna ponnyer. Det var när vi flytade in till stan från landet och ridponnyn såldes som trav kom in i bilden. Hamnade nämligen i ett travstall där jag skulle rida in en travare. Sen fick jag även pröva på att köra, och jag var fast!

På våran stallbacke på Visbytravet har vi både travstall coh ridstall. Man ser ju markant skillnad på dom olika stallen, det gör man. Vi i travstall bryr oss inte så mycket om hur vi går klädda, bara det är praktiskt, medans dom är väldigt måna om hur dom ser ut. Men det är bara min åsikt.

Colt
0

Jag har alltid ridit mycket, har ridit lektion massor ända sen ja va väldigt liten, och kör även klassisk körning, där man utvecklats otroligt mycket som kusk!!
Jag blir så otroligt trött på alla negativa travmänniskor som har sådana himla fördommar mot ridmänniskor och är minst lika trött på alla ridmänniskor som har fördommar mot travmänniskor!
Jag förstår inte att man inte kan ta av skygglapparna och insé att det faktiskt finns olika hästar, med olika egenskaper och olika hästmänniskor med olika intressen!
Det finns så otroligt mycket bra kompetens inom både ridsporten och travsporten som man skulle kunna dela med sig av! Men man envisas ändå om att behålla sina skygglappar och vägra ta lära av den andra parten, i stället ska det snackas om "Flodhästarna med sina överdrivet pedanta och löjliga ryttare"
och " Älgarna med sina slarviga och tröga travtränare/kuskar".
Jag tycker lika bra om både ridvärlden och travvärlden och är en där i mellan!
Tycker det är jätte bra att man både rider och kör sin häst.

Matildaa
0

Jag har ridit mkt ute i skogen och har gått på ridskola i några år när jag var liten,jag hoppar ibland.
Annars är det trav.

divansson
0

Trav för hela slanten.. ;P rider galopp hemma.. å hålelr på å rida in allihopa andra.. men bara för hemma å kanske framtida monté?. :P vem vet.

Ammiii
0

Jag tävlade fälttävlan Lätt, hoppning MsvB, terräng LA och lite galopp innan jag skaffade småkusarna.

Nu rider jag lite dressyr på dem och i skogen, samt att vi ställer ut dem en del när det passar.

Drömmen är en islänning i shettishagen, men de är ju så dyyra!

Colt
0

Jag tycker att man ska passa sig för att dra alla över en kam!!
Det finns dåligt ridfolk, men det finns också dåligt travfolk.
Thats it!!
Inga är mer än människor.

entill
0

Jag kan bara hålla med Linnea i allt. Varför måste man välja det ena eller andra? OK jag accepterar att man kanske är intresserad bara av en sport, men man måste ju inte se ner på de andra. Ni som bara kör trav, har ni någon gång fått prova på att köra maraton? De allra flesta hästar tycker det är superkul att reisa igenom terrängen, och fort går det. Jag önskar även att ridhästarna, som bara tränas på en ridbana eller i ett ridhus, skulle få tillfälle att springa ikapp på en travbana, de skulle säkert tycka det var roligt. och som både Bisse och Linnea skriver kan man kombinera trav och klassisk körsport. Det gäller inte bara ponnyer, många varmblod och kallblod blir utmärkta körtävlanshästar.

På bilden ponnytravaren Poppel och en varmblodstravare

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Mixie
0

Jag red förrut och tävlade lokal hoppning på ridskolans hästar :) Tyckte det var kanon kul, slutade bara för jag blev för gammal för ponny.. Fortsatte med russen för att kunna fotsätta med ponny :) Sen är travsporten i sig hur kul som helst!!!

//Mickan

nemesis
0

jag tävlade hoppning upp till Msv med min ponny men blev sen för mycket  jobb att både ha ponnytravare och hopphäst så jag valde travet!!!

Miii4
0

Jag är sugen på att testa "vanlig" körning med Zamir sedan! :)

Red på ridskola ngt år, va inte kul. Mest för att vår dåvarande ponny stod där. Honom sålde vi snabbt xD

AnnaLundin
0

Jag började rida på ridskola 1977, dvs långt innan de flesta av er ens var påtänkta… Är och förblir (hopp-) ryttare i grunden, men har framförallt ett gediget intresse för HÄSTAR, oavsett vad de används till. Jag har tävlat Msv hoppning en gång i tiden, numera är jag mest bara uppfödare, till ponnytravare och hopphästar.

DubbelE
0

#5, tack :D

Saaandberg
0

Mamma har ju en Western häst, så ja e väl lite inne på det isåfall:)Men ja tränar min kompis ponny i hoppning, hon klara inte av honom, så ja tränar hon tävlar,men konstigt nog så blir hon alltid diskad:S Har tävlat honom en gång, då blev ja trea..

Han heter Copy Dreams,är 6 år, maxad D ponny.Kolsvart med stor vit stjärna, och halvstrumpor bak..

thilda-
0

Min ponny håller på att "utbilda" sig till hoppning ;) och lite dressyr :)

Jagz
0

Jag är även lite intressead av hur ni ser på de som håller på emd flera hästsporter. Ser ni de som "svikare" av travet (väldigt generalliserad, jag vet men ändå) eller anser ni bara att det är kul med variation?

thilda-
0

just ja glömde fylla i att jag har ridit sen pytte liten började som 7åring på ridskola o slutade sen då jag va 13år ca.. Va nära på att ta grönt kort men jag slutade.. Travet tog över ^^, tycker de e astråkigt o bara fara runt i ett ridhus/ridbana och rida hästen i form o bla bla bla..

olivialundgren
0

gick på ridskola typ när jag var 7 till 9 nånting..

TildaLinge
0

Började på ridskola när jag var 7 slutade när jag var 11 tror jag sen tog ponnytravet över ;)

MartinaFrick
0

Har ridit sedan jag var 3 år! Hade en shettis som ridponny när jag var mindre. Har tävlat en del hoppning, men bara på klubbnivå.

Började med trav 2003, och där är jag fast!!

Geminii
0

jag började rida på en shettis ridskola, red där typ ett år sen så har jag hållt på med trav. Men under min travkarriär harv jag tagit en hel del privatlektioner och tkr dt är grymt kul att variera sej lite :)

Lina-
0

Jag känner mig lite mer som ryttare än kusk.. Har ridit sen jag föddes i stor sett. Tävlat hoppning & dressyr. Men mamma & pappa har alltid haft travhästar och mina småsyskon tog licens innan mig så jag körde en del hemma..Men när min d-ponny fick avlivas bestämmde jag mig för att iaf ta licensen & just nu har jag en liten paus från ridningen och har bara travare. Jag tycker det är roligt med omväxling.. Men det är tråkigt att det ska vara så "uppdelat" mella trav och ridning..

Cnox
0

Jag håller på med trav,utställning,hoppning,dressyr,fältävlan och körning:)

mariasjoholm
0

Nästan bara trav, men eftersom min pojkvän är westernkille blir det lite sånt också :) /Lina

Jagz
0

# 31 Hur hinner du med allt? Jag är väldigt nyfiken hur man hinner med att tävla inom både trav och ridsporten!

DubbelE
0

#33, man väljer något av dom.. prioriterar, ena helgen trav, ena helgen ridsport ;) de e liiivet ;)

Jenniferohlson
0

Jag red på ridskola när jag var liten, Nu rider jag på mitt varmblod (som är pensionerad travare) vi har även varit med på klubbtävlingar! Men travet är roligast;)

MonteMira
0

Jag började min ridkarriär på ridskola vid 4 års ålder sedan efter ett antal ridskolor i många år tyckte jag att ja var för duktig så jag började träna för privat tränare istället i hoppning o dressyr, 2 ggr i veckan dressyr och en gång hoppning så höll de på i ca 2 år sedan kom travet in i mitt hjärta och det var svårt att välja så jag höll på med båda sporterna samtidigt som jag tränade Rigoletta inför kval men man är ju inte gjord av pengar eller tid så tyvärr efter ett tag var jag tvungen att välja bort ngt då fick fick det bli ridningen. Nu rider jag bara på helger och ibland hoppträningar när jag får tag på ngn häst.