Problem med auktionen bak
Hej! Jag behöver hjälp med mitt russ.. Som man ser på videon så rullar hon hela tiden med baken. På videon har hon Raymondkäk, tåvikter fram, helstängt, halsbygel, och dubbla boots bak. Hon blir även ganska skarp i munnen så fort man kräver att hon ska ta i och hon börjar rulla. Hon är ganska nyligen behandlad i båda framknäna och framkotorna två gånger och vänster bakkota en gång. (Har ganska precis börjat köra fort igen efter behandlingen) Jag har verkligen testat allt jag kan komma på, och jag vill ha massa tips och idéer om vad jag kan testa! Alla förslag är välkomna! Har några fler videos också om det skulle behövas.
Videon kom inte med, får försöka fixa det snart.
Vem har ni som Hovslagar t Henne?
Kollat knäna på henne?
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Har du kollat ryggen? Oftast sitter det någon annanstans när det kommer ner till knäna. Jag tycker även att du ska "börja om" från början med utrustningen. Och se om hon verkligen behöver all denna utrustning. Synd att du inte kan skicka videon..
#3 det är ju egentligen inte min häst då, men jag tränar henne ;) det är ägaren som ser till att hon blir skodd så jag vet inte vem hovslagaren är. #4 Misstänkte dubbelsidigt i framknäna och hon är som sagt behandlad där nu utan större förbättring.. #5 Ryggen kan vara en ide! Jag ska nog se om vi kan kolla upp det. Jag har även börjat om några gånger med utrustningen. Testat utan allt och med en del. Testat och kombinerat hit och dit, och detta var just vad hon hade på sig den här gången, vilket varierar eftersom jag ännu inte hittat något som fungerar. Video kommer nog upp strax om jag lyckas fixa :)
Ta bort tåvikterna och ha lätta skor alternativt barfota fram och tyngre skor bak
#7 tåvikterna har jag för att hon ska få ut och fram framsteget eftersom hon utan dom får ett vääldigt högt och runt steg, dom har jag alltså bara för att få till framsteget! Men om jag skulle slå på exempelvis aluminium fram skulle jag kunna få den effekten jag vill ha på framsteget ändå? Att hon får ett flackare och längre steg?
När vår ponny rullade mycket med bakbenen så hade han problem med glidleden, kanske något att kolla upp extra!
ja absolut :) träna med tåvikter hemma så kanske du kan plocka bort dem sen i lopp då hon lärt sig att ta ut steget mer och därmed få hon ännu lättare fram. Men tunga järn bak och tex aluminium fram skulle jag testa :)

Jag skulle kolla upp ryggen som #5 säger.
Springa med "ryggskott" är inte skönt.
#9 hm, okej de ska jag kolla upp! #10 låter värt att testa! #11 nej precis, ryggen ska nog kollas
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hoppas videon funkar nu!
Påminner om Winner vi har som hade problem med glidleden i hasen. Behandlades 2ggr, bytte balans till öppentå fram och vanliga skor bak sen har det inte vart några problem alls, vi har även raymondcheck på honom. :)
Aj-aj-aj! Hoppas verkligen att du inte försöker balansera bort detta. Den hästen ser ut att ha jätteont någonstans. Om veterinären inte hittar felet så låt en equiterapeut titta över ponnyn. Så här kan den inte springa om du vill ha ut den till start.
jag menade ju bak.
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Hon ser ut att ha riktigt ont. Jag tror det bästa är att ta henne till en kiropraktor eller equiterapeut. Det kan ju sitta var som, men tror mest på rygg, manke, bog..eftersom hon är behandlad i kotor och knän utan förbättring.
Mm, misstänker att det fortfarande är något fel någonstans.. Så om ni också tror det så ska jag prata med ägaren och se till att hon kommer iväg till någon vettig som kan få ordning på det här!
Vart i landet bor du?
Jag bor i närheten av Romme travbana :)
Alyose i Sala kan jag tipsa om, men hon behöver nog ha en riktig genomgång till
Okey. :)
Håller med #15 och #17 hon ser ut att ha riktigt ont. Ta henne till en kiropraktor eller equiterapuet som kan få känns lite på henne!
har samma problem med mitt russ. det han har problem med är att han har väldigt ont bak (rumpan). när jag följer rumpan med händerna, upp ifrån korset och ner till neranför svansroten, känner jag ganska stora knölar som måste masseras ut för att han ska kunna sträcka ut benen rätt. ett teckan på att det var just det var att han började klia svansen och han kunde inte trava i backar längre. fick order ifrån en kiropraktor att massera så ofta jag bara kunde och nu masseras han 2 gånger om dagen vilket gav resultat redan efter någon dag. han slutade klia rumpan och började leka i hagen med sina kompisar. dock får han inte "köras" än, utan bara ut på skritturer. :)
Låt Sven Lindblom i Sala titta på henne, hon travar riktigt illa och kräver säkerligen behandling samt en rejäl vila på det! Hur länge är det sedan hon fick behandling i knän och kotor?
Det är nog ungefär 5 veckor sedan hon blev friskförklarad i knän och kotor. Jag ska boka en tid snarast hos Li Johansson så fort jag får tag på henne!