Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 5821 ggr
Durris99
18

pengapropparna.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill inte vara den som upprepar detta men vilka håller med mig om att pengapropparna inte fungerar? I måndags startade jag med min shettis Duracell på Lycksele i silverdivitionen han har ett rekord på 2.37 och cirka 14500kr, Men det som gjorde mig förvånad var att Månstorps Opal som har ett rekord på 2.20!!! stog på samma volt som mig, såg sedan att han endast har ca 200kr mer än min ponny vilket gör att vi startar på samma volt, även om min ponny sprang på sitt rekord har han ingen chans att hänga med en häst som springer 15sek snabbare:/ Vill absolut inte hata på Opal då jag tycker han är en fantastisk ponny som har super fart på benen men om hans rekord skulle omvandlas till prispoäng nu skulle han fått 40000! Bara jag som är för att vi införskaffar det nya systemet igen?!?!? Tyvärr så har detta lett till att jag troligt viss kommer "förtidspensionera" som A-ponny kat kusk efter som hur kul är det o köra lopp hela tiden och inte ens ha en chans att kunna "va med och tävla" , så klart räknar jag inte att jag ska vinna varje lopp eller något i den stilen jag har kör 63 A-ponny lopp nu i mitt liv och 61 av dom loppen har varit med min Duracell vi har vunnit två lopp med varandra och kommit sist kanske minst 30 av dom loppen men har alltid tyckt det har varit så kul och förra året blev jag så jäkla lycklig när specialarpropparna kom ut och vi ändå fick en liten chans men nu iår vet jag som inte riktigt hur jag ska ta mig till, jag fyller snart 15 så detta är mitt sista år med A-ponny och tror nästan att alla svarar samma sak på denna fråga hur kul är det att köra en ponny som har ett rekord på 2.37 som togs för över 5års sen och endast springer kring 2.55 nu att tävla mot mycket snabbar hästar? tror alla kommer svara att detta inte är så kul:/

Bilden är från då jag tog min FÖRSTA  seger i min karriär och tror nästan alla kan se mina glädje tårar på denna bild men var tyvärr länge sen jag kunde uppleva denna glädje med det nya systemet….. (detta lopp vann vi på 2.46 så långt ifrån hans rekord)

Tusen
0
VeronicaP
1

Tyvärr blir det så ibland men de kunde ju också varit så att Opal hade galopperat och blivit diskad.

Tessan08
9

Håller fullständigt med TS dessa proppar kommer att minska deltagandet i ponnytravet kraftigt! Man vill tävla på lika villkor!!

Pontuzz
2

#Durris

Du hade hamnat lika illa till om det varit tidshandicap, kansk till och med sämre.

Du har specialare som är alternativet för dig och din Duracell.

Örebro.OliviaA
2

Fast rekord propparna var roligare, för då kändes det ändå som att man hade liiiten chans iallafall! Men pengapropparna är inte roliga någonstans, min 5-åring som gjort sina allra första starter iår börjar få det lite kämpigare nu när hon tagit sig ur klass 3. Och vi hamnar på rejäla tillägg i klass 2, klass 1 är knappt o tänka på.. där finns det ju 2.40 hästar och det går ju inte! Mer specialarn om det ska bara pengaproppar!!

stallnysater
2

Oftast är ju specialarna stängda vid tex 7000pp. Inte alls kul när ens häst tjänat mer pengar o inte ens får delta i en passande propp :( rena pengaproppar är inget alternativ för den hästen…… Pengaproppar är och förblir orättvisa, tyvärr.

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Örebro.OliviaA
0

#6 håller helt med! Specialarn tycker jag även är antingen för snabba eller alldeles för långsamma! Det finns inget mellanting tydligen…

haerrdin
6

De lopp vi har startat i hittills i år har varit av skiftande prop-karaktär, men faktum är att samtliga har varit väldigt jämna. Så det verkar inte spela någon roll om det är pengar, rekord, auto, eller specialar-proppar, loppen blir spännande och roliga ändå.

hermitage
1

har en häst som som kvalade på 2.45 han kommer ju aldrig ha en chans :/

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Tessan08
4

De #8 säger gäller nog bara den klassen, runt 2 min som deras häst går i , För oss andra är detta med penninghcp totalt värdelösa proppar!!

Stallmima
1

Det som ligger i grund är nog att ponnys ska bytas ut mot nytt fräscht material med täthet, gamla "rävar" som tävlat länge med medelrekord har tyvärr inte en suck.

Pontuzz
0

Med debuttiderna som varit i år så hjälper det inte vilka propparna är om hästarna inte kan gå 2,30.

Tusen
2

#12 Ponnyn kanske inte har en chans i början av säsongen men i slutet då andra ponnysar som vill ut i årgångsloppen redan har gått mycket fortare.😉

Buhleeer
6

Skriv in en insändare på t.ex mail till SPTF och berätta vad som skulle kunna göras bättre. Dom kommer aldrig sätta tillbaka tidspropparna för det är dom för tjuriga för. Dom vill typ ge detta "en ärlig chans" men dom har redan sagt att det kommer ta mellan 8-9 år innan öppen blir mer "rättvisa". Men ärligt talat så tror jag aldrig dom blir rättvisa. Dom kommer alltid finnas hästar som aldrig går under 3.00 för att dom inte KAN, och det kommer finnas dom som joggar 3.00 baklänges. Det tror JAG personligen. Ponnytravet ska vara för att vara KUL, att vinna är som du sa inte allt, men det är bra myclet roligare att kolla på listorna och tänka "jamen här har jag ju iallafall liiite chans", min häst har ett rekord på 2.35, som hon gick förra året. Iår har hon varit 4:a/5:a nästan varje lopp, det blir ju ändå mer och mer pengar, och hon hamnar längre och längre bak. Så hon tycker inte längre att det är kul! Det bästa hon vet är att få springa allt vad hon orkar och sätta nosen först. Men nu är det som att all vinnarskalöe försvunnit, och det förstår jag! Kan ju förstå själv hur kul det måste vara när man blir omsprungen av en häst som kommer i 190 km/h… Men nu ska jag sluta prata, MITT TIPS är att lämna in en insändare där du berättar vad som är bra, vad som är mindre bra och vad man kan göra för att det ska bli bättre! :)

Stallmima
2

De som tävlar nu vill inte vänta i 8-9 år, då är de pensionärer från ponnytravet. Nya kuskar lär det bli ont om när det kostar en halv förmögenhet i dagens läge att ta licens. Det är eg bara de med ett antal hästar som kommer fram + de som kan byta ut ponnyer när de börjar gå dåligt och inte hävdar sig

Tusen
3

Bästa protesten är nog ändå att inte anmäla till loppen i så fall.

Stallmima
2

#16 Det är ju så det ser ut nu, halvfulla lopp förutom vissa populära

Tusen
0

#17 Det tycker inte SPTF. de tycker det är bra anmält i penningpropparna. Se länk.

Tessan08
18

Eh dom pratar om nolltolerans mot mobbing vilket är självklart men vi, som han uttrycker sig, "kommer i kläm" känner oss j-vligt mobbade från både ST och SPTF då vi med detta nya system inte är särskilt välkomna i det "nya" ponnytravet och definitivt inte tävlar på lika villkor!! Deras inriktning borde självklart vara att bevara ponnytravet som den barn och ungdomsport den ska vara för att överleva och inte en sport endast för eliten…. Glöm aldrig bort att utan en bredd i ponnytravet kommer knappast någon ny elit fram när de går vidare eller slutar!

Stallmima
6

#19  Du har såååå rätt Tessan!!!  Word!  👍

soffan71
2

Egentligen skulle man ju inte anmäla för att visa sitt missnöje:/ men det är ju inte så kul att ha ponnyerna hemma och bara träna heller. Men vi har inte åkt lika mycket och lika långt i år som tidigare.

VeronicaP
2

#17 Är väl inte mindre i år än förra året …

Tessan08
2

Penningpropparna infördes ju i mitten av förra året i ett flertal lopp och redan efter det minskade deltagandet då många stog uselt till, + ett flertal inställda lopp också. Denna trend har fortsatt i år så vad är det "dom" inte förstår.., rätt klart budskap om att man är missnöjd!

Alexandra DI AX
5

Precis samma här #21. Förra året åkte vi säkert 2 ggr i månaden men nu har vi åkt på 2 st… O förra året skulle vi väl varit på minst 5.. Penninga proparna är jätte dåliga. Jag har en häst som står dåligt inne o en som står bra inne men jag tänker inte bara på mig själv. I ett lopp jag startade i så stog min ponny som har rekord 3.05 20 meter framför en häst som har rekord 3.18… O stog på samma volt som har 3.16… Jag tycker inte det är schysst. Hästarna tappar spring lusten fast springer på sig pengar hela tiden för det är max 5 hästar i loppen men sänker sig inte. Snart har dom gått upp en klass, o tänk vilken chans dom kommer ha där? Jo INGEN. Kan det här bara sluta. Jag tycker synd om både kuskar o hästar.

karinpoberget
22

Det finns uppenbarligen ett antal personer i ledande position som tycker att det är väldigt spännande att få lov att bestämma och experimentera.

Dom tycks inte förstå att deras idéer har ett högt pris som ska betalas av alla ponnykuskar och deras föräldrar.

Det drabbar även en stor kategori som ingen talar om och det är alla uppfödare som under många år byggt upp en verksamhet som snart inte är värd någonting, för hur lätt är det att sälja hästar som inte håller måttet i utställningsringen?

Och vem vågar satsa  på ponnytrav nu när det är sådan frustration, och det är väl befogat, bland dom aktiva?

Dom säger att det kommer att jämna ut sig men jag är hemskt ledsen att behöva hävda motsatsen för jag ser alla dessa älskade ponnyer som förutom att vara en fin tävlingskompis är en vän man kan gråta ut hos, viska hemligheter till eller bara krama och en sådan vän byter man inte ut bara för att den är för långsam.

Varför ska vi jämföra detta med stortravet där det bara handlar om att prestera och tjäna pengar när våra kuskar/ barn tävlar om en grimma, en borste eller några hundralappar?  Jag undrar även hur många travhästar som tävlar, presterar och är till glädje på tävlingsbanorna tills dom är 18 år…..

ryttarn
5

Jag har en ponny(ratatas raimond) som står helt ok till i penga hcp, men då är det en ponny som har haft en ganska snabb utveckling. Sedan har jag hans lillasyster, Isilon Tinüviel, som inte har haft samma snabba utveckling. Hon går sakta men säkert framåt, men hon har ingen och kommer aldrig att ha en chans i ett penga hcp. Hon kan säkert ta en placering då och då vilket gör att hon kommer längre och längre bak. Det innebär nu att jag bestämt att hon inte kommer att starta på travet mer.

Det är precis så här som ST och SPTF med nuvarande ledningar vill att det skall var. När en ponny inte längre utvecklas så får hen göra något annat eller skickas till slakt.

Frågan är om det är så här vi aktiva vill ha det? Jag vill det inte. Även om jag är dubbelt så gammal som de äldsta kat-B kuskarna så älskar jag mina ponnyer, de är mina vänner och arbetskamrater. Inte skickar jag iväg dem på slakt för att de inte utvecklas tillräckligt snabbt, inte säljer jag dem till en annan kusk, som bara kommer bli besviken. Inte kan jag ha hur många ponnyer som helst heller, så det blir färre och färre starter för vår del om detta fortsätter.

Men vi förtjänar detta system. Vi har ju valt den styrelse vi nu har i SPTF via våra klubbar. Denna styrelse representerar oss aktiva genom val på årstämman så eg kan vi inte säga så mycket om att de inte protesterar mot detta system, vi har ju själva valt dem. Det är det som är demokrati.

Vill vi ha en förändring så får vi vara aktiva i våra klubbar och se till att det dels nomineras personer till SPTFs styrelse som arbetar i den riktning som man önskar. Sedan får man vara med på klubbens årsmöte och agera för att din klubbs representanter kommer att rösta på dessa kandidater.

Gör vi inte det så har vi heller ingen anledning att klaga på vad våra representanter i SPTFs styrelse gör, för det är ju vi själva som valt dem. Agerar man inte på detta sätt så har man ju lämnat över sin tystnad till någon annan att använda som dens röst.

SPTFs styrelse skall representera de aktiva i diskussioner med ST, anser vi att de inte gör det skall de bytas ut mot andra, så enkelt är det. Så tillsvidare får vi acceptera att det ser ut som det gör, men är vi missnöjda måste vi agera för att få till en förändring framöver, vilket enbart går att göra genom aktivt arbete i sin klubb.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kajsaflorre
5

Jag har en shettis som går typ 3.05 ivarje start och är oftast placerad. Så han får bara mer och mer pengar på sig, och får stå längre och längre bak men går fortfarande samma tid. Jag har vunnit två lopp med han iår och det har varit specialarn på 3.05, då har han stått på start och inte behöft jaga hela loppet.

linneadj
5

Mitt russ Tejas Mon Ami har sänkt sitt rekord i nästan varje start iår, men hon har oxå blivit placerad i nästan varje start, vilket leder till att pengarna tyvärr tar överhanden. Jag vet inte om det bara är jag som känner en sorts panik-känsla när man kollar på propparna och inser "det här kommer aldrig att gå…". Mimmi har gått 2.19,0m och 2.20,2k och tjänat 2350kr. Nu kan jag inte anmäla till Klass III längre då hon har över 2000kr , så nu klassas hon ju upp, och får starta i Klass II och Klass I om jag vill ha ut henne i två lopp. Jag har bara en ponny, för såna som har flera ponnyer kan kanske detta fungera, jag har inte en aning, men för mig funkar det inte i längden. Om Mimmi nu slutar sänka sig, men fortsätter bli placerad, ska jag vara med i Bronsdivisonen då? Med en 20- häst? Nja, vet inte hur det rimmar för mig…. Jag vet inte hur man ska få "dom" att förstå, jag undrar om dom ens kollar på loppen, det verkar inte så eftersom det inte blir ändring. Sen undrar jag också varför dom nödvändigtvis ska testa detta på ponnyer, när dom redan har kommit fram till att det inte funkar på storhästarna, och där skiljer det dessutom inte en minut mellan hästarna…..

Örebro.OliviaA
3

Det borde vara mer specialarn! Jag o min ponny startade i ett specialarn 2.55 för 2veckor sen. Vi stod på start och var långsammast utav 9hästar med ett dåvarande rekord på 2.59,6. Snabbaste hästen hade rekord på 2.28. Det kändes riktigt trist.. men gissa vad? Vi tog seger då!! :D (fortfarande överlycklig) Det går inte nu i penga loppen.. för då står vi pga alla pengar på dryga tillägg o vill jag ha min ponny på start.. ja då får jag flytta upp 2!! klasser :(

nellsve
2

Helt sjukt vad som har hänt. Tror många fina ponnytravare  slutar pga att dom inte har lopp att gå i. 😢

Hälsningar NellieHjärta

agnescarlsson
5

Min ponny står 100x bättre i pengapropparna än i rekordhandikap! känat runt 6000 och rekord 1:57, så jag tycker om dom.

Asterix10
0

For oss i Norge er handicap ut ifra innsprungne penger veldig hare løp! Rekorden til ponnien blir omgjort til penger, og de får ganske mye! 

Min ponni som har en rekord på 1.59,9, har 25 000! Han har like mye penger som hester som har gått 1.50, og kanskje raskere! Har også en ponni som går 1.49, og fikk 600 meter tilegg på en som hadde gått 1.50!

Pontuzz
1

Naturligtvis är det så att jag vill vinna med min häst i alla lopp

Har jag en häst med snabbt rekord och lite pengar på sig vill jag ha pengaproppar.

Har jag en ponny som alltid går sitt rekord utan att sänka vill jag ha rekordlopp.

Det är väl inget konstigt med det.  Men eftersom de flesta som skriver här tycker att deras hästar hamnar illa till i pengaloppen borde det inte vara nåt problem. Alla har ju tydligen samma förutsättningar.

Tusen
11

#33 Precis som du skriver så är man sig själv närmast. Därför MÅSTE man ha varierande proppar. DÅ och först DÅ kommer vi att få ett bra ponnytrav som passar ALLA.
Att köra samma typ av proppar är inte alls bra. Förra året var det nästan enbart grundlagslopp, i år enbart penninglopp. 
Det finns så många olika sätt att handicapa efter så att envist bara göra på ett sätt gynnar ingen.
Jag vill att man återinför klubbarnas makt att skriva proppar. Det är inget som ST ska jobba med.   De ska se till att alla ponnysar hamnar i ett travsystem liknande de stora travarnas. Vi ska kunna se rekord, prispengar, göra listor, se senaste start osv. 
DET ska ST jobba med. Proppar kan vi i klubbarna skriva själva.

Pontuzz
5

Proppar skall skrivas av opartiska med utgångspunkt från statistik inte av klubbmedlemmar med egna intressen/häster

Boode
7

#35 men är det inte bättre att personer som är ute i verksamheten som ser och förstår vilka proppar som blir rättvisa och bra som gör propparna än att personer i ST som aldrig kanske ens är på ponnytrav ska bestämma dom? So what att det kanske blir partiskt men det jämnar ju ut sig eftersom alla klubbar kan skriva proppar som passar sina hästar :)

Tusen
8

#35 Eftersom propparna skall lämnas in minst 2,5 månad (gärna 3,5  månader) innan aktuell tävlingsmånad så är risken minimal att man kan skriva proppar till egna hästar. 
Detta problem är något som man alltid säger är ett problem man under alla år (16 år inom ponnytravet) har jag bara varit med om en misstanke på en enda bana vid ett enda tillfälle. Så nej, den risken är inte särskilt stor.
Ser man det som ett problem kan man göra propparna innan årsskiftet till nästa säsong.

Asterix10
0

#32 Jeg mente selvfølgelig 60 meter, ikke 600

happygirls123
4

jag har 2 shettisar den ena med rekordet 2.50.9 och 7000 poäng vilket gör att hon endast kan starta en klass 1 start till innan hon måste gå över till brons. på min första tävling för i år gick hon också i brons då hade hon rekordet 2.52 och fick stå med en häst som hade rekordet 2.41, hästen fram för hade rek 2.51 och på volten 100 m bakom hade en 2.29. dock så var det kort lopp så dom snabba hann inte riktigt ikapp. Men de är ju bra för dom hästarna med snabbt rekord och inte mycket pengar. men mi andra som har rekord 2.31,9 och 24 175 poäng för en månad sen och då fick on för första gången gå i ett guld lopp. jag stod på 2 andra volten med en häst som hade rekord 2.21 och den 20 m framför hade rekord 2.23 och den 20 m bakom hade rekord 2.18 så vi hade ju ingen chans i det loppet men kom 3a då det bara var 4 hästar  det loppet och den blev struken…det här är mitt sista år och nu kommer det nog inte bi några fler placeringar för oss på grund av loppen…  haha ganska onödig text men ville bara skriva av mig lite typ…

VeronicaP
1

Kan ju vara så att de som är nöjda som det är inte skriver. Brukar ju vara så att de som inte är nöjda brukar tala om det mer än de som är nöjda ;)

Tusen
2

Jag hoppas att även de som tycker att detta är jättebra skriver för annars får man en orättvis bild av vilka åsikter som cirkulerar. Fast hittills kan jag räkna de som gillar dessa proppar på ena handen. Det finns de som ligger bra till i penninglopp som inte heller gillar upplägget med enbart penninglopp. Att det ska vara så svårt att skriva varierande proppar. 🤐

Tusen
2

Om ST/SPTF verkligen ville veta vad kuskarna tycker skulle man lätt kunna göra en enkät (på nätet eller i pappersform) som man sedan kunde sammanställa. Men nu vill man inte veta. Man har redan bestämt sig för att genomföra detta oavsett vad kuskar och kuskarnas föräldrar (de som får betala kalaset) tycker.

madde89
3

jag vet inte vad  ST har för syfte men de mot arbetar hela ponny sporten med sina penga proppar igen verkar vara  nöjda med det nya systemet. Jo vilka drabbar de och hur går det med rekryteringen till stor travet när alla läsnar. Hur kul är det att stå på samma volt som en som springer 10 sek fortare eller snabbare. eller ha en ponny som kommer tröttna för att de inte har en chans i loppet . De kan skriva att en del kommer i  kläm men vi ska väl ändå tävla på lika vilkor där alla likväl hästar och ponnyer har en chans att utvecklas. kommer de  gå till  med detta  kommer fler att slutna tävla , mycket  dåligt anmält till tävlingar  , uppföddare står med finna hästar i stallarna som ingen vill  köpa allt kommer att bli en väldigt ond cirkel . Tycker att man ska  ta bort all åldersgräns vill man köra shettis så ska man göra det för ,man kanske inte  vill sälja sin  ponny sin vän för att  man blivit för gammal  , eller sitt russ  , de borde vara  upp  till var  och än att avgöra det. uppföddare borde i alla fall  få kvala sina ponnyer. det  är en dubbel moral av ST att först ta bort pp för shettis och sedan ska  man tävla om pengar.  hoppas de tar en tankeställare rycker urryckarna de har i sina öron och byter ut de helstängda mot  öppet och börjar att lyssna på oss !

Buhleeer
4

Samtidigt kan jag tycka att det blir lite "jämnare" för vissa hästar. Som hästarna som gick snabbare och snabbare i varje lopp förra året. Det var inte mycket, en halv sekund kanske, men det räckte till seger. Så dom fick typ 12 segrar under året, om vi säger t.ex kat. A, så är det ändå 6000 kr på bara segrar. Då står ju de hästarna mycket längre bak iår, då kanske den hästen tar 1 seger. Ja, det är ju inte så roligt för den hästen och kusken, men det ger ju andra hästar chansen att få glänsa lite i vinnarcirkeln. Jag är både för och emot detta, men du går jag mer för och mindre emot. Ja visst, mina hästar har inte precis guldlopp nu och jag kör mycket specialar'n, men jag tycker det är kul ändå! För ett täcke och en bukett blommor spelar för mig ingen roll! Jag är här för jag vill spendera min tid på det jag tycker är allra roligast, HÄSTAR och TRAV! Jag kan vara lika glad efter att ha blivit andra utan som jag kan vara över en seger! För jag vill bara ha kul, spendera min tid med mina älsklingar och framförallt LÄRA mig! Sedan tycker jag att det kanske gick lite för fort fram. Ingen förvarning eller nånting. Utan bara direkt: "nu är det såhär och vi ändrar oss inte". Jag kanske tyckte att det borde varit lite mer variation mellan penning- och rekordhandicapp. Men nu är det som det är och vi får helt enkelt anpassa oss efter det. Men jag som sagt börjar tycka att propparna är helt okej ändå.

annalottab
5

Jag har fler gånger i år övervägt att sluta med ponnytrav då en av mina två hästar min gamla trotjänare som alltid sprang på sitt rekord och sprang in pengar nu får helt knäckande lopp för båda henne och mig. Då hon har ett rekord på 2.01 och har nästan 16.000 pp (då drogs det ändå bort flera tusen) .  Vilket har resulterat att hon har haft 60 m tillägg på hästar som springer under 1.55. detta ledde till att trots att min häst gick en hyfsad tid var hon och en annan stackare 100m bakom dom andra i mål och dom få tids propar som skrivs ut i silver divitionen ligger på mellan 1.50 - 2.00  hamnar hon alltid på start vilket inte funkar för henne. 

Ska min ponny straffas för att hon har gjort ett så pass bra jobb och att det är ganska höga prispengar runt omkring där jag tävlar?

I de gamla proparna kunde jag välja lopp som passade till min häst och jag kunde anmäla henne i två lopp på en dag vilket är helt omöjligt nu.

ryttarn
3

Kan konstatera följande efter att ha diskuterat med massor av ponnykuskar/tränare/föräldrar under våren och sommaren. Hittills har jag inte träffat på en enda som verkligen gillar det nya systemet. Inte ens de som gynnas kraftfullt av det, för de inser att med denna ensidiga proppskrivning  tröttnar folk.

Som jag skrev innan så har jag en som står helt ok i pengar, men jag ser bortanför min egen häst och ser till ponnytravet i stort och då är detta förödande. Det är inte bara förödande för ponnytravet, vilket är illa nog, även uppfödningen av russ blir lidande. Många med mig som inte betäcker sina ston då efterfrågan är skral, o inte blir den bättre av att ponnytravet stagnerar.

Skall vi ha ett levande ponnytrav måste vi oxå ha varierande och mångfald av proppar. Där håller jag helt med Tusen. 

Vi måste ha mångfald, inte enfald i ponnytravet…….

Jerker Klang,

www.isil.se

CarinaA
5

Tjaaa, har en ponny med 1.57 o ca 17.500:- på sig, hon har föl i år o nästa år kommer hon att tävla i  Danmark(om inte propparna ändrar sig) ! Har en 3-årig shettis som är utlånad, hon har hittills gjort 1 start(seger) med motiveringen : att det inte är så kul om hon drar på sig för mkt pengar…………………………! På min tid(80-talet) var det rena gottebordet när man åkte över till Gotland för SM,veckan innan gick storloppet Signals Minne, det enda pengahcp-loppet på hela året, jag var ensam på vinnarfotot eftersom vi på fastlandet hade mindre prispengar än ö-borna ! På den tiden förstod man det svåra med pengahcp i ponnyloppen, trodde att ponnytravet skulle  utvecklas inte tvärtom……………………………….

CarinaA
4

# 31 Roligt för dig !!! Grattis ! MEN jag hoppas att du förstår att de flesta av oss inte vill ta bort pengahcp, utan bara vill ha lite mer variation så att det passar alla våra ponnier ?! så att Dis o Frans kanske kan få vinna varannan gång ;-) !? för det gynnar ju oss alla med fler starter,fler aktiva o mera roligt !! Det var faktiskt ett bra exempel med Dis , 1.57, 17.500 o Frans ,1.57 , 6000:- ………………………………………nope, jag tror att jag lånar ut Dis till Danmark nästa år istället !!!! så blir det 1 trav o montehäst mindre i Sverige, ÄR DET DETTA NI VILL ST !!!!!!!!!   PS ! Agnes-Lycka till i 5-årsbaggen !!! Jag kommer dit o hejar på dig <3 !!

agnescarlsson
0

Tack så mycket! :D

stallnysater
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste det här på SPTF….

~Sandra~

ryttarn
1

#50 med statestik kan allt bevisas om man vill. Frågorna är ju eg följande:

Hur ser anmälningsfrekvensen ut i de olika lopptyperna?

Hur ser fördelningen ut på heldagar respektive insprängt?

Hur räknas en propp som är stängd på pp men handicappad efter rekord?

Hur ser "jämnheten" på loppen ut?

Hur stort avstånd är det mellan prisplacerade?

Hur många startande är det/lopp i medeltal heldag resp inspränkt?

Hur många starter gör en A resp B ponny under året?

Dessa siffror skall sedan jämföras med motsvarande siffror de senaste fem åren, annars säger det absolut ingenting.

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
1

Men de visar ju faktiskt hur propparna har blivit utskrivna…

CarinaA
3

#52-det gör det faktiskt inte ! Specialare, grundlag 2.15, stängt vid 7000:- !!!! Dvs man hindrar de gamla "långsamma rävarna " att deltaga !! Vf inte bara köra det som en specialare ??? Utan att stänga vid 7000:- !! Så att fler kan få vara med, alla ska väl få vara med o leka ?!?!

VeronicaP
2

Jag kan faktiskt tycka att ibland är de bra att stänga ute de gamla rävarna också så att de bara blir de nya i vissa lopp. Jag hade gillat tex propp bara för 3 och 4 åringar tex. Sen är de faktiskt så att banorna kan ändra lite själva och bestämma gränsen mm allt går inte att skylla på ST

CarinaA
3

Jovisst blir det "nya" hästar som får vinna, men utan kuskar blir det inte heller några lopp ?! O när det är dags för yngsta syskonet att ta över den gamla räven så tröttnar det barnet säkert snabbt på att komma sist i lopp efter lopp………………………

Buhleeer
0

Hade en kompis som hörde av sig till SPTF och frågade om idén att ha både pengaproppar och specialar'n /rekordhandicapp. Och då menade människan att specialar'n kan man ha i klass 1, 2, 3 och sedan i silver och gulddivisionen ska man rekord. Men då till saken, i klass 3 startar ju nästan bara nya hästar som aldrig startat och inte har några pengar. Men för dom som startat ett par tre gånger får ju inte vara med då! För dom har inte 4 godkända tider som man måste ha! så jag tycker att ha både specialar'n/rekord PLUS pengahandicapp är lite tokigt. Antingen eller tycker jag!

ryttarn
7

#52 Nej, det gör ju inte det. Precis som #53 skriver så redovisar man inte någonstans vad som är vad när det kommer till blandproppar.

#54 vitsen med specialaren var ju just för att "gamla rävar" med ny kuskar som inte har samma rutin ändå skall ha en chans att vara med på lika villkor. Genom att stänga dessa proppar på pengar motverkar man ju modellens själva syfte.

Sedan vore det intressant att höra om du (VeronicaP) någonsin har funderat på att yttra det minsta kritiska tanke mot det som dikteras uppifrån? Eller är alla nere i söder lika nöjd med sakernas tillstånd som du verkar vara? 

Här i norr är det iaf en massiv misstro mot det rådande systemet och den "dövhet" som många aktiva upplever från såväl ST som SPTF.

Jerker Klang,

www.isil.se

Millaaann
3

#57 Jag tror det är väldigt många här nere i söder som tycker dessa proppar är katastrofala! Även om min pålle står rätt så bra inne i pengahcp just nu så är de sjukt orättvisa. Sen kan ju inte alla starta heller i sina divisioner. Är det tex gulddivision och rek 1.53 så är det inte jätteroligt att starta en som har 1.37 i rek..inte ens min pålle på 1.44 tycker jag står så jätte bra till i ett sånt lopp…isåfall får man antingen köra rek med intervall eller pengahcp.. fast jag tycker det ska återgå till att banorna får göra sina egna proppar där man har hyfsad koll på hästarna som finns i närheten!

stallnysater
1

#57 Precis som #58 skriver så är även vi här nere missnöjda! Även om vi har några ponnysar som står bra inne i pengaproppar så tycker vi att pengapropparna suger! Det är verkligen ingen mångfald på propparna! Nej, det är ett missnöje på propparna!!

~Sandra~

VeronicaP
4

Jerker jag yttrar bara det jag själv vill och tänker , är aldrig styrd av någon eller något är en helt fungerande kvinna med egen vilja och kan nog tycka att ditt inlägg inte är de bästa om man är värd på en sida . Bara för att jag bor på västkusten så behöver inte jag tycka samma som en massa andra och tur är väl det att alla tycker olika. Sen är jag inte en negativ person utan positiv och målar inta f-n på väggen alltid och försöker se fel i allt…

Tusen
4

Jag tycker det inte har någon betydelse hur propparna är skrivna om majoriteten av ponnyfolket ogillar propparna. Det är oerhört viktigt att de som äger, tävlar, tränar och föder upp travponnier får gehör för sina åsikter. Den här gången har ST och SPTF gått emot vår önskan och bara kört över oss.Undrar vad som hade hänt om stortravarma blivit överkörda på samma sätt. Då j…ar hade det hänt grejer.

ryttarn
2

#60 Ställde bara en fråga eftersom jag upplever att du alltid försvarar ST/SPTF in absurdum. Kvittar eg vad det handlar om. Jag är oxå en storartad optimist och har, som du vet om du läst här, försvarat att man skall vänta och se hur det blir. Men efter drygt halva säsongen måste man konstatera att detta är en katastrof för ponnytravet. Även om jag är värd på denna sajt så har jag åsikter, och vad som är värdigt en Sajtvärd här avgör jag, så länge jag inte överträder de regler som finns, vilket jag inte anser att min fråga gjorde.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
2

Du får gärna ha åsikt er.. Jag försvara inte mer än att jag faktiskt inte är emot pengaproppar och jag kan tycka att de varit blandat och att de faktiskt har varit jämna lopp och tidsmässigt inte så stor skillnad i sluttid från1-5 i år än förra Men man måste få ha en åsikt och jag har alltid gillat pengaproppar och inte bara i år…. Men verka som att man bara måste *ogilla* för annars verka man bli anklagad för att försvara ST/SPTF. De är dit vi tillhör allihopa och jag tror på att sköta allt bra i stället för att bara gnälla på hur dåligt allt är, bättre att sammanställa det man vill ha ändrat på och komma upp med sakliga och vettiga förslag på höstmötet, hörde ett jättebra idag när vi satt ett gäng och diskutera och hoppas det kommer upp på mötet.

savrarpstuteri
3

Läst på sida skriven av en"klok man"……

När det gäller propositionerna med lopp efter pengar är det alldeles för många som helt enkelt inte vill sätta sig in i hur det fungerar med dessa lopp.

Jag (personligen)   kan känna ………ST/SPTF kan omöjligen vilja "ta död" på ponnytravet med det nya propositionssystemet.
Hade de velat det hade de redan gjort det och det utan att pumpa in pengar och resurser för att det skall finnas, växa och helst rekrytera in mer folk i "hela travsporten".
Det är nog större risk att många som pratar så intensivt "illa" om propparna, SPTF, ST,  är de som tar död på ponnytravet. Är inte folk pessimistiska innan blir de det när de hör en massa negativt.

Mina tankar jobbar på att förstå vad det skall leda till för positiv utveckling, hur skall man i klubbarna jobba för att hjälpa såväl kuskar som sporten med allt däromkring.

Att 2014 är ett övergångsår vet väl de flesta, hur skall det bli när det "jämnat ut sej"?

Jag hoppas och tror att det finns en bra framtid och tänker jobba för den 🙂!

Tusen
1

Häftigt att höra att två tycker att det blivit bättre.

ryttarn
0

#61 De har gjort liknande med stortravet, speciellt mot småbanor och amatörtränare. Inte riktigt samma frågor men de käner sig minst lika överkörda och det pågår en livlig debatt där oxå. 

Frågorna är olika men kontentan är den samma. Man anser även där att ST inte lysnar på bredden och "skiter" i basen, ungefär samma som många av oss tycker…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#66 Ryter toppkuskarna eller topptränarna lyssnar ST.

ryttarn
0

#67 Jo, men missnöjet kommer givetvis inte från de gynnade utan från de missgynnade…….

Jerker Klang,

www.isil.se

ekbacka
8

#61 Stortravarna har ju fått vårt gamla system nu, breddlopp=specialare, så dom måste ju vara jättenöjda.Glad

Jag påpekade detta för Johan Lindberg i höstas när vi var i Stockholm på SPTF möte och han stod och pratade så gott om det ny divisionssystemet för ponny. I nästa mening så talade han om att alla stortravare inte räckte till och att vi måste bredda loppen för att amatörerna skulle kunna behålla sina "gamla" hästar längre.

Då frågade jag om dom trodde att divisionssystemet skulle funka bättre på ponny där det skiljer mer än en minut mellan snabbaste o långsammaste, när det inte funkar på varmbloden där det bara skiljer ett par sekunder.

Svaret jag fick var att det trodde han inte att någon på ST hade tänkt på, men han lovade att de skulle sätta sig in i det.

Vet inte hur långt dom kommit…….

Mixie
0

SUCK!!! Fan vad trött jag blir… Nu kör jag inte själv längre men tränar fortfarande och har en treåring till start i år…. Man känner sig knappt sugen att ta ut henne när man läser allt :( vem sitter och tar alla besluten angående det här? Kan man maila en länk till denne så han/hon får ta del av alla åsikter? Någonting måste ju kunna påverkas?

//Mickan

amandahandersson
1

Spontan tanke.. Borde det inte vara bra med "strafftillägg" om en ponny har överdrivet bra rekord för sina pengar? Att man till exempel kan se en medeltid för prispoängen/pengarna, och sedan ge tillägg om man har en snabbare tid? I breddtrav får ju hästarna 20 m tillägg om kusken kört ett ex antal lopp.

Tex: Högst 10 000, 20 m v v 2500. 20 m extra tillägg vid tid snabbare än 2.15 v v 2500, 20 m extra tillägg vid tid snabbare än 2.10 v v 5000, 20 m extra tillägg vid tid snabbare än 2.05 v v 7500 (detta är såklart bara en råskiss). 

Man kanske till och med kan ha 20 m v v 5 sekund snabbare än "medeltiden"?

I helgen startar undantagshästen Come Clarity med rekord 1.58 på samma volt som hästar som travar söligare än 2.20. Som sagt, hon ÄR en fantastisk undantagshäst och det är sällan vi kommer få skåda såna skillnader, men det räcker med betydligt mindre skillnad för att det ska bli så otroligt orättvist. 

Själv körde jag ett speciellt orättvist lopp en gång. Min ponny var snabbast i loppet och startade längst fram. Då hade han travat 2.12 i sin debut och hur många hästar med 600:- på kontot har gått det. Han var också en undantagshäst, MEN det hade inte gjort något om han fick starta längre bak för det.

haerrdin
3

#70 Alla kan påverka. Du börjar med att engagera dig i den klubb du är medlem. Bilda opinion den vägen. Ifrågasättande är viktigt. Speciellt när det sker med underliggande fakta, och inte med hypoteser eller indicier. Sedan är det också viktigt (det viktigaste tycker jag) att man ser längre än näsan räcker, dvs inte bara utgår från "mig och min häst".

ryttarn
0

#72 Kan bara skriva under på det.

Jerker Klang,

www.isil.se