Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1565 ggr
HHoolmberg
0

vart sätter du fast springremmen?

Sätter ni fast springremmen i Förbygeln i lilla ringen vid bogen eller sätter ni den i bukgjorden? :)

Buhleeer
0

Jag sätter den alltid i förbygeln för att förhindra skav. :)

Tusen
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Springremmen ska sitta i bukgjorden. Det finns speciella fästen för det på gjorden. Om det saknas finns det hållare att köpa som man drar gjorden igenom.

Att fästa den i förbygeln är dels felaktigt men också tokigt för där gör den ingen nytta.

På bilden ser du hur springremmen går ner mellan ponnyns framben och sitter fäst i gjorden.

Stallmima
0

Alltid i bukgjorden, precis som #2

Kajhugo
0

Det finns två olika typer av springremmar, en lite längre som du sätter i bukgjorden och en kortare som är till för att sätta i förbygeln. Så det beror på vilken typ du/man har.

Terja
0

Jag sätter våran i förbygeln, då vi har den lite kortare varianten :)

// Lina

giffan
0

Jag måste fråga er som sätter i förbygeln, hur hårt sitter den då? För när hästen tar upp huvudet ska springremmen hindra, men man brukar inte sätta förbygeln så hårt tänker jag. Så jag skulle föredra att fästa i bukgjorden,

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Finns verkligen den kortare varianten till ponny?

Terja
0

På vårat ena russ har vi en springrem som är till för att sätta fast i förbygeln, då den är väldigt kort. Egentligen samma springrem som varmbloden brukar ha, så det är ingen speciell till ponny. Jag tror ändå att det gör väldig nytta att sätta den i förbygeln, då han har slutat slänga med huvudet så som han gjorde förut! Den sitter ändå ganska spänt och ger honom det stöd han behöver ;)

Vill man att springremmen ska sitta väldigt hårt, kanske man ska köpa en som man fäster i bukgjorden. Tycker egentligen det är bra hur man än sätter den, men så det får man ju helt själv bestämma vad som känns bäst för hästen! :)

// Lina

Tusen
0

Men skall den sättas i förbygeln bör både springrem och förbygel vara gjorda för detta. Att ta vilken som helst håller jag mig tveksam till.

Terja
0

Ja, vi har en förbygel som är till för att man ska kunna knäppa fast springremmen! Det sitter en liten ring längre fram på förbygeln som man kan sätta fast den i! Dock har inte alla förbyglar det, men det finns att köpa i det flesta travbutiker tror jag! :)

// Lina

MagganS-B
1

Jag håller verkligen med # 9, det blir helt fel annars!

agnescarlsson
0

Förbyglen ska sitta rätt så löst så om du sätter springremmen där så drar hästen bara i förbyglen. Den ska alltid sitta i bukgjorden tycker jag! Annars blir det som på bilden nedan…..

Buhleeer
1

Min ponny blir irriterad när springremmen sitter hårt. Hon vill ha den lite slappare. Vi gjorde bara en simpel knut på springremmen och satte fast den i förbygeln. Då kan hon röra huvudet om hon vill men bara inte allt för mycket. Den gör mycket nytta ändå!

EmmerosCeasar
0

Jag sätter alltid min i bukgjorden, och är det skav man har problem med kan man ju åtgärda det med ett ludd t.ex:)

Lova Levin