Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2813 ggr
marika-J
15

En welsh kvalade på Eskilstuna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säkert inte bara jag som bläddrade igenom bilderna från Sundbyholm förra helgen och fastnade vid en. Trodde på allvar att det var ett varmblod. Vid lite mer forskning upptäckte jag att det inte var ett russ, utan en Welshponny.
Man är så van att det bara är russ och shettisar på banorna att åtminstone jag blir riktigt glad att det finns dom som satsar på andra raser, kanske finns många i Sverige som jag inte reflekterat över, men hur som haver tycker jag att det är riktigt kul och önskar Simberg Hero med kusk lycka till i framtiden!

Foto: Johanna Rosvall

Stallmima
4

Kul att folk vågar satsa på andra raser  👍

Tusen
1

Vore roligt om fler welshar kom i travet. Det fanns en del förr och de hade egna svenska rekord dessutom. Tror den bästa sprang strax över 2 minuter på sin tid. (Och då var 2 minuter en tuff gräns även för russ).
Om det blev fler whelshponnysar i travet kanske de kunde köra sina egna lopp mellan varven.

orangeh
0

Åh vad kul!

Terja
0

Gud vad roligt! "Tummen upp" :)

// Lina

giffan
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft två welshar som startat på travet och den ena va pappa till några som startade, bla en som gick runt 2 min.

Hingsten själv gjorde bara tre starter och gick  2.24 med två vinster och en andra plats.

Han tävlade samtidigt på högre nivå i dressyr, hoppning och fälttävlan. En otroligt allround hingst som faktiskt lever ännu och hoppar lägre klasser med yngre barn nu, fortfarande som hingst!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Frickan_mary
3

Gav mig inspiration till o köra in min welsch ;)

MagganS-B
2

Pajas som vann SM på sin tid var 50% welsh och 50% russ…..Vad jag kommer ihåg sen 50 år tillbaka så är det kanske sammanlagt 10 welshar som startat…..ett par har gått bra.

Tusen
0

#7 Är det Pajas som hade det svenska rekordet för "welshar" då? Jag minns inte riktigt om man hade rekord för renrasiga welshar eller om man hade för whelsh-korsningar. Jag vet bara att då vi började med trav var det en "sådan" (korsning eller renrasig) som satte svenskt rekord på Sundbyholm. Det borde ha varit 1998 någonting. Vi fattade inte så mycket att travet på den tiden. 😛

Tusen
1

Den Pajas som MagganS-B menade var tokbra!!!! Kolla in här vilka fantastiska resultat han presterade.  

1:44,6 i rekord.  Över 125 000 kr insprunget. 76 segrar, 44 andraplatser och 41 tredjeplatser. Vilken fantastisk ponny!!!

VeronicaP
0

Skulle kanske köra in våran lilla welsh sek B :)

Ernst-Romeo
2

Tittade i mina listor och hittade 90 welsh el welshkorsningar som startat på travet i Sverige Norge eller Finland.

15 med rekord bättre än 2,30,0

Snabbaste

Pajas 1,44,6 e Nepturn(russ) - Örnäs Sirikit

Bee Cool 2,00,0 e Wärnanäs Peng - Bumble Bee

Pardor II 2,05,7 e Fabian II  - Sörgelens Pandra

Chicko II 2,06,6 e C.C. Nobl - Emmedals Tammie

Diana IV 2,10,6 e C.C. Selyf - NärkebysAfrodite

Pralina  2,11,6  e Ernford Jester - Priola

Bengt

Dessutom har vi Revel General och Criban Daniel som tjänstgjort i russaveln och räknas som russ men båda är Welsh.

Carpedium
0

Ceasar undan Cesita ( Russ ) travade väl ganska fort har jag för mig…

MagganS-B
1

Nämnas bör att Pajas hade samma pappa som Niklas II, dom två brukade strida om SM-titeln! Ingen "vanlig" welshstam alltså, utan russ med travstam hela vägen på pappas sida!

Tessan08
3

2012-07-15 01:12#3 av: Tessan08 Jag ägde Pajas, han var en genomtänkt korsning russ/welsh, Nepturn 308 som pappa och en ett jättefint A-premierat welshsto Örnäs Sirikit 128 cm med ett härligt travsteg. Pajas tävlade 1982-1994. Pajas blev första ponnytravaren att springa in över 100 000 kr!! Pajas var vinnare av Kriteriet -82, derbyt -83, 2:a 5-årsmästerskapet -84. 3 SM segrar -89, -91, -94, SM 2:a -88, -90, -93, SM 3:a -86, -92. Vald till bästa äldre hingst av SPTF -89, vinnare av bla  Lilla Åbergs memorial -94, Hagbyholms stora pris, Min Häst pokalen mfl ja listan är lång. Pajas gjorde 286 starter 77-45-41, rek. 1.44,6 M, 1.45.4 L (2900m) och sprang in totalt 126 890:- Inte illa för en bastard vilket han ofta kallades för av en del….. På Gotland var han endast välkommen att delta i SM men inte i övriga russlopp på den tiden. Förr fanns det en del welshar och även korsningar som tävlades, Vore kul om fler andra ponnyer än russ kom ut på tävlingsbanorna, alla i rätt höjd och med känd härstamning (ej innehållandes varmblod) i tre led får ju starta

einarsson
1

Frank  (A-ponny) var 25% welsh. Han var den andra A-ponnyn som gick under 2,20,0. På den tiden var det bara K. Prakt som var snabbare. Frank startade många SM och segrade i ett.

Franks mamma (B-ponny) var russ/welsh, hon hade inte tre dokumenterade led, så hon fick inte starta, men hon gick lätt under två minuter.

Jag tror att många welshar, framför allt russ/welsh korsningar hade kunnat gå riktigt bra på travet. Problemet är att det är stor risk att de blir  C-ponnys. Vi har bara haft två welshar som varit B-ponnys. Ingen av dem har startat, det "gamla"stoet var väldigt nervig och bakrädd, så hon kördes aldrig in. Unghinsten senare valacken körde vi, men han kunde inte trava fort alls.

Jocke99
0

Tack så mycket! :)

MagganS-B
4

Jag för min del anser att vi skall vara rädd om russrasen som ponnytravare nummer 1.  Det är nästan den enda disciplinen som russen verkligen är toppenbra på och där man får använda hästen tills man är 25. Körsporten är inte så stor här så att det har någon större betydelse för rasen, men det har däremot travet. Så var rädda om russet! Tänk på att rasen är utrotningshotad och liten, jämförelsevis!