Motioner inför 2015.
Snart dags att börja tänka på motioner inför 2015!?
2015 ett ytterst viktigt år för ponnytravet i Sverige, och det är en hel del saker jag skulle vilja ändra på om jag fick bestämma, bl.a avskaffa åldersgränsen för russ (25 år) och sen höja ådersgränsen för shettis till 16år!
vilka är era viktigaste frågor…….
Låt klubbarna skriva sina egna proppar utan en massa begränsningar från ST.
Meeen tom… då får inte jag köra shettis ju..
#2. Då får vi höja åldern ytterligare!…. till 18år 😃
Gå tillbaks till rekordhandikap med gottgörelse max 5 sekunder på de 5 senaste godkända starterna
Åldersgränser på kuskar som i finland
Endast mästerskapslopp/cupfinaler som "insprängda lopp"
Prispengar tillbaks på shettisar
Ja, låter mycket bättre :D

Problematiken är väll att tävlingsverksamhet/regler inte handhas av SPTF längre utan av ST. Det som vi i motioner om till SPTFs stämma är eg instruktioner till hur vi vill att styrelsen skall arbeta gentemot ST med olika frågor.
Det vi kan göra, förutom att lägga den typen av motioner som jag beskrev ovan, är att utse en styrelse som arbetar utifrån de aktivas intresse. Så anser man att nuvarande styrelse inte gör det, så är det hög tid att ragga kandidater till en ny styrelse. Halva styrelsen samt ordförande väljs vid varje årsstämma, detta för att kunna ha viss kontinuitet.
Det är viktigt när vi efterlyser och sedan formulerar motioner att vi är medvetna om vad vi motionerar och till vem.
Tex, vi kan inte motionera till SPTFs årstämma att det bara skall skrivas ut rekordhcp proppar. Detta efterssom det inte är SPTF som beslutar om detta utan ST. Däremot kan vi motionera om att styrelsen skall ha i uppdrag att påverka ST till att införa endast rekordbaserade hcp.
Obs att detta enbart var ett exempel, inte att jag vill att vi bara skall ha rekord hcp.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#6 ..och ändå var det SPTF som beslöt att propparna skulle skrivas centralt och att ponnytravet skulle gå över till penninghandicap. Det har ju SPTF jobat för i många år innan ST tog över.🤔
Jag skulle gärna vilja höja åldergränsen för shettis! Om man tänker efter så då får man bara tävla shettis från att man är 8 till 15, vilket leder till 7 år och sen så när man är 13 till 25 år så får man köra b-ponny vilket är 12 år. Så jag tycker själv att man kan höja åldersgränsen för shettis till åtminstonde 16/17 år.
www.alifeasme.devote.se
My friend thinks he's smart. He said onions are the only food that make you cry. So i threw a coconut at his face. :)
Tycker exakt som #4
Problemet som jag ser det är att SPTF:s uppgift har ändrats från att vara huvudorganisation till att vara en organisation för medlemmarna mot ST. Alltså en slags "amatörklubb, hästägareförening". Det verkar inte funka alldeles bra! Vi måste nog höja rösten ett snäpp för att ST skall fatta vad vi vill och för att dom skall fatta hur det funkar bäst för dom aktiva!
Jag skulle vilja ändra montéreglerna! Sätt in ett fystrst och att det ska se harmoniskt ut istället för alla gränser hit och dit. :)
…sen har vi lite mera kontroversiella ämnen som ingen verkar tordas ta tag i eller ens nämna det är bl.a ansökningarna och fördelningen av storloppen som är fria att ansökas och anordnas av alla banor i Sverige: (SM för A & B-Montè för A & B, 5-årsmästerskapen…..)
…många av storloppen har samma bana abonerat under flera år men det vore bättre att flytta runt lite som t.ex Umeå som har och kommer att anordna Guldstoet, och det har dom gjort superbra!!!! kanske dags att köra SM kat B på fastlander inom kort…….?!
#12 SM för kategori B skall köras på Gotland, där finns det inga som helst tvekan att byta bana anser jag iallafall
Skilja på auto, volt och monte rec
teammanberger.se <3REVINA<3
Skilja på auto, volt och monte rec
#14-15. om vi ska Skilja på auto och voltrekord ska du få ett enkelt svar! NEJ!
Skilja på auto och voltrekord är ett självklart JA, det är bland det dummaste det ändrat på! SM kat B SKA köras på Gotland!
Det jag skulle önska var en mer drivande SPTFs styrelse. En styrelse som lyssnar på oss och framför våra åsikt och verkligen kämpar för att få igenom det vi vill!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#17. Jag har själv för något år sedan gämfört ett 50-tal hästars auto kontra voltstarts rekord och differansen mellan dessa i medeltal låg mellan 0,3 till 0,7sek och i många fall var auto rekordet långsammare så man kan dra den slutsatsen att inom ponnytravet gör det i princip ingen skillnad därav skall auto och voltstartrekorden likställas. När man gjorde ändringen och likställde auto med volt, var bl.a att många snabbhästar hade ett voltrekord som kunde vara uppemot 20 sek (shettis) långsammare än autorekordet och handikapades då efter voltrekordet, inte speciellt rättvist eller hur!?
Tom,du har din åsikt och jag har min och vi har åsiktsfrihet i detta land!!
# 12 Så derbyt skall vara i Östersun och Kriteriet på Åby eller????? Dom banor som anordnat Kriteriet, Derbyt och SM i B-ponnytrav anser jag är helt självskrivna! Att dom andra mästerskapen fluttar runt äv helt ok. SM har gått på Gotland i 50 år, att flytta på den är som att flytta jul till påsk! DEom flesta håller någ med mig att vissa traditioner skall finnas kvar! Om russen kom från Jämtland så skulle jag också tycka att SM skulle gå där!
#20. Då vill jag att du ska övertyga mig varför man inte skall likställa auto och volt.
#21. För det första är kriteriet, Derbyt, och ex, elitloppet är inga mästerskapslopp man ansöker om utan dom anordnas av respektive bana solvalla, jägersro osv där dom hör hemma( så blanda inte in dessa lopp), men mästerskapsloppen ovan jag nämnde (SM för A & B-Montè för A & B, 5-årsmästerskapen och Guldstoet A+B) är ju banorna i Sverige fritt att söka eller hur!! men att SPTF/S-T skulle låta någon annan bana köra ex, SM Kat B är nog föga troligt. 1974 kördes SM Kat B på Eskilstuna det är" bara" 40år sedan inte 50 som du sa.
Jag tänker inte övertyga dig därför att det i mina ögon är så självklart, det är två helt olika startsätt, det ena har du farten uppe i och det andra tar längre tid innan du får upp farten i! Som sagt vi har åsiktsfrihet så tyck vad du vill så gör jag detsamma!
#24. Det är visserligen två olika startsätt men tyvärr kör man startbilen alldeles för långsamt på många banor och en rutinerad och skicklig kusk som är duktig på att volta och pricka rätt på kör har oftast en högre fart i voltstart än i auto vid starttillfället.
Men vi måste skilja Monte från sulky många kan inte springa lika fort under sadel som i vagn
#26. Det har du helt rätt i!!!
# 23 Jag ber så förfärligt mycket om ursäkt att jag missade att SM kördes vartannat år på fastlandet i början…..men 40 år är ju en ganska lång tid eller hur? Och du har ännu inte lyckats vara med på nåt….. ;) Mitt första SM såg jag 1962 när Frej vann! Har inte missat många…..
Det finns bra mycket viktigare saker att motionera om än var SM skall gå!

Kanske bara jag som tycker detta men jag skulle inte vilja se höjd åldersgräns för shettisar. Varför? Jo, för att om åldern för att få köra Shettis skulle höjas så försvinner många blivande russkuskar direkt till stortravet och det skulle ju kunna anses som direkt farligt enligt mitt tycke. Liksom, det är ganska så stor skillnad på både kraft, fart och marginaler om man jämför shettisar med de stora hästarna. Man behöver köra russ emellan dessa! Då de är lite mer mellanting än Shettisar. Men det är min åsikt. Jag pratar av egen erfarenhet, jag är glad över att jag kört mycket russ innan jag tog mig an de stora kan jag säga. Men som sagt, det är min åsikt, i ren säkerhetssynpunkt. Men det finns mycket som kan göras inom åldersgränserna. Ser gärna att det införs samma system för åldersgränserna som i Finland men då att shettiskuskarna fortsätter på russen och inte går över direkt på stortravet🙂

Flere specialern løp :)
Jag tycker inte att det ska ändras på några åldersgränser, antagligen inte ST iheller då de mest vill att ponnytravet ska vara en inkörssport till stortravet.
Dom som vill köra stora hästar kommer göra det även om man har fri ålder på att köra russ. många går redan över fasten dom har många år kvar på russ så det kan inte vara hela anledningen till varför man inte skulle kunna ändra åldern. hur många av dom äldre som skulle vilja köra ponny tror ni kör storhäst nu? inte många. varför hindra dom att utöva sin favorit sport? ska man verkligen behöva sluta bara för man inte vill ha stor häst? tänk om fotbollen tänkte så!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Lämna in en motion om att det med att starta från rätt distans ska ligga helt på startpersonalens ansvar istället för kusken, hur kan man mena att om flagg vakten står på fel ställe så ska kusken säga åt han eller hon står fel?! Jag skulle inte göra de iaf…då slipper vi tjafset med att det är kuskens fel.

#33 de står i reglementet för storhäst så de blir nog svårt att få dem att ändra på det, bättre att se till att alla banor orka sätta ut markörer på distanserna i stället för att voltvakterna ska få räkna ut det själva, inte alla voltvakterna som är så duktiga och vet hur de ska göra ;)
Puttar upp denna tråd
Långsammare monte proppar för russen!😃