Rätt eller fel?
Jag kollade på loppen från Solvalla 10/8 under livesändningen och reagerade på två saker ifrån lopp 7 , de första var att häst nummer 6 (springspår) lägger en extra volt i starten? & i sista sväng stannar den och backar? Rätt eller fel att den inte diskades med tanke på att den backar o svänger ut o stör sin medtävlare som är påväg om. ( ops hänger inte ut någon , bara undrar om de är tillåtet)
Tror inte hon kan diskas för det med att den stannar upp men ekipagets kusk kan nog få bestraffning för stört annat ekipage i loppet, ser ut som att hon försöker få fram ponnyn och rädda situationen. Det med starten vet jag inte…

Olivia hästen går ju bakåt och de får ju inte backa överhuvudtaget.
De fick 2 p för att ha stört medtävlande.

Men är de eg inte så att om en häst backar i ett lopp att de ska bli diskfalicerade ?

Sen hade ju iof jag vinkat för omstart då de voltades fel med ;)
Så länge inte hästen har huvet åt andra hållet efter dom har sagt kör blir ekipaget inte diskade
teammanberger.se <3REVINA<3
Man får inte korsa sin egna väg. Man kan stå i princip vänd åt fel håll MEN bara man tar sig tillbaka utan att korsa sin väg så.

#8 Hästen får inte vända så pass mycke att den blir vänd mot körriktningen, även om den vänder tillbaka åt "rätt" håll. Jag hade en häst som ville springa ut vid utgången, hon vände inte inte helt utan va precis "över linjen" så att hon blev vänd åt fel håll. Min häst diskades men blev inte tilldömd omkval vilket många tyckte va konstigt, för dom menade på att om hästen diskas för en sån sak så ska den tilldömas omkval (men jag vet inte, har inte läst TR).
Så här står det i reglementet:
Körning/ridning i halvspår samt körning/ridning utanför
bangränsen eller mot tävlingsriktningen får ej ske under lopp.
Det betyder att domarna avgör när hästen står åt fel håll vilket egentligen borde betyda då hästen vänt mer än 90 grader från tävlingsriktningen. Sen kanske vissa domare är "snälla", men att man måste korsa sin egen väg är fel. Hästen står i fel riktning långt innan dess och skall diskas.

Har varit med om hästar som gör så blir omlagda att kvala om.
#11 Det kan vara smart men tyvärr får dessa bara kvala ensamma eller med en ponny som springer långt ifrån denna.
Ja jag vet iaf att om man korsar sin väg blir man diskad, som ponnyn i TS verkar ha gjort. Jag har varit med om både och ;)
Som jag ser det och tolkar reglemntet så skall man inte flagga för omstart då det är kuskens uppgift att vara på rätt plats när kommandot kör lyder. Så länge ingen annan häst störs av den häst (som i detta fall gör en liten extravolt) så skall man låt starten gå.
Att den häst som stannar i kurvan stör några av de andra tävlanden gör att den skall bestraffas men detta är inget som leder till diskning då den står i rätt riktning hela tiden.
Jag anser att domarna dömer helt korrekt efter reglementet.

Jag har blivit diskad på shettistiden för att hästen stannar av, i stort sätt skrittat och sen kommit igång igen.. Då måste ju detta vara lite "grövre" när den tillochmed backar, då färdas den inte ens i rätt riktning?
#15 Då har du blivit felaktigt diskad anser jag då det inte är en anledning till diskning enligt reglementet.