Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1305 ggr
Tessan08
0

Företräde till start i lopp?

Hur räknar dom egentligen vid många anmälda i ett långsamlopp, vet att ostartade har företräde i sina fem första starter men hur räknas det sen på övriga anmälda i loppet?

Stallmima
0

Är de inte de som har högst poäng som ges företräde efter de som nästan inte startat?

Tessan08
5

Och vi mittemellan får då inte starta alls… och hur fan ska man då få några fler poäng??? Jävla skitsystem rent ut sagt!!

Stallmima
0

#2 Jepp, håller med dig där

Tusen
3

Det är som i stortravet och det är ju dit de vill komma. Ponnyer som inte "håller måttet" ska tydligen inte få vara med längre. Jag tror ST missat det ponnytravet stod för: "Ponnytrav är kul". Tyvärr är man en bakåtsträvare om man inte gillar allt som är som stortravet. ST/SPTF komma aldrig backa och erkänna att de tänkte fel.

Jennie_A
3

Att flest startpoäng (på de senaste starterna) har företräde vid överanmälan har funnits i många år, dock trodde jag att det var nästan omöjligt att tvångsstrykas numer när alla klagar så på propparna. Färre borde rimligtvis anmäla om de är dåliga. Men hur ska man göra vid överanmälan tycker ni då?

Jojjan97
1

#5 Jag har sett många som delar på loppen, om det då är överanmält med fler än 3 stycken tycker jag att man borde dela på loppet. Då får alla en chans i alla fall.

http://johannasfotografier.weebly.com/

Tessan08
3

Dela loppet såklart då flera inte kom med! Sen stänga klass lll tidsmässigt då loppet spänner över mer än 40 sekunder ibland mellan snabbaste och långsammaste häst, borde vara 2 lopp helt klart och max 1000 kr i de långsammaste! Men det är ju alltid lättare att tycka annorlunda när man själv inte är berörd..

giffan
0

#7 Vi har precis gjort 5 starter och kom inte med… surt med en unghäst som behöver komma ut för rutin.

Inom stortravet finns p21 där får den som startade längst tillbaka i tiden företräde till start oavsett poäng och sen p22 där den närmast startpris summan får starta oavsett poäng även där

Dela lopp får dom nog bara göra om något av de ordinarie bli inställda..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Att ponnys blir tvångsstrukna är ovanligt men det hände även förr. Då ströks de som var längst ifrån grundlagen. Att dela lopp är dyrt för klubbarna så det gör man inte om det inte är väldigt många anmälda till just den proppen. Nu är just de lägre klasserna tuffast att komma med i (lite konstigt då dessa är mest ojämna) men förhoppningsvis blir inte er klass full vid nästa tävlingstillfälle.

giffan
1

#9 Är det alltså fortfarande klubbarna som driver tävlingarna? Men sällskapen som får avgöra om lopp ska köras? Nu hänger jag snart inte med om vem som gör vad! Varför väljer man då att köra ett lopp med 5 hästar när man kan få två lopp med 10 i varje om man delar…? Och fortfarande är det ju dom ponnysar som inte kom med förra gången som inte kommer med nästa gång heller för dom har ju knappast fått mera poäng eller färre starter av att vara hemma 😕

~ Anneli ~ 

Carpedium
3

Det är inte lätt att ha en guldhäst heller som inte platsar i eliten .  Många lopp vi anmält till har inte blivit av på grund av för få anmälda…..

Jennie_A
4

Min fråga var inte hur man ska skriva om propparna, den var hur man ska göra vid överanmälan (oavsett vilken klass man tävlar i)? Det måste finnas en generell regel för det, som man kan kringå i proppskrivning om man vill (tex "helrad före halvrad gäller ej" etc). (Och vi har också råkat ut för att blivit tvångsstukna i år)

Tusen
0

Vi blev tvångsstrukna förra året. Så visst har det hänt förr också. Det händer nog alla travhästägare någon gång. #10 Vem som avgör om loppen ska delas eller inte, och om lopp med 4 -5 anmälda ska köras är nog olika. På vår bana avgörs det i samråd med ST, ponnyklubben och sällskapet. Hur andra banor gör vet jag inte.

Tusen
0

#10 Man kan få dela lopp även om det inte blir något annat lopp som ställs in. Det gjorde vi på dubbeltravet. Då var det två proppar med 30 st anmälda i varje propp.

VeronicaP
0

Det är väldigt sällan någon tvångsstryks och att de med mest poäng får företräde har ju varit i väldigt många år så de är inget nytt påfund och på något sätt måste man ju ha det. Jag kan förstå klubbarna om de tvånsgstryker modet tex är 16 som anmäler till ett voltlopp . Vi hade tex våran gamla märr som skulle ut i Max 2000 i Halmstad som eg inte borde varit struken på poäng men blev det då de var flera som hade mindre än 5 starter och då fick hon gå ut i Max 4000 , inte så kul de heller även om hon är äldre, men hon behövde lopp i kroppen och då startade vi ändå.

sarahansen
3

Det har alltid förekommit tvångstrykningar, både i stortravet och i ponnytravet. Dock inte i samma utsträckning vad gäller ponnyerna, men det har förekommit. Jag har blivit tvångstruken i något lopp nästan varje år. Jag vet inte, jag kanske är så van vid stortravet men jag tittar ofta på vad min ponny har för startpoäng och försöker bedöma chansen till att komma med i lopp. Jag trodde till exempel inte att jag skulle komma med överhuvudtaget till Eskils dubbeltrav då jag vet att det ALLTID varit otroligt mycket anmält och min ponny inte hade den vackraste raden men nu gjorde vi det ändå men det var inget jag räknade med. Jag ser ganska så milt på det här med tvångstrykningar, men då jämför jag med hur vi har det i stortravet. Jag menar det händer inte så ofta så på det viset har vi det väldigt bra ställt än om man nu jämför med de stora hästarna. Hade ett varmblod för något år sedan som var tvångstruken i 3,5 månad! Och som då anmäldes till 4-5 lopp i veckan utan att komma med någonstans.. Men jag förstår frustrationen kring frågan. Vi blir ju alla besvikna när vi inte kommer med i lopp, då vi hoppats få tävla men det känns svårt att komma ifrån att det tvingas tvångsstrykas hästar någon gång under dennes karriär. Kanske skulle ett system likt det som #8 beskriver vara något för ponnytravet? p21 och p22 fungerar ju inom stortravet så varför inte testa eller varför inte stänga vissa lopp på startpoäng som vissa av dagens breddlopp gör? Stängs loppen efter antalet startpoäng så kan ju inte de som radar upp segrar eller pallplatser vara med och då får även övriga chansen till att plocka en fin placering som ger startpoäng till nästa start. Kanske värt att fundera kring om problematiken kvarstår.

Tusen
2

Lite kuriosa: För 10 år sedan var det betydligt vanligare att man blev tvångsstruken.  Jag minns en tävlingsdag på Sundbyholm i oktober för många år sedan. Det var över 200 anmälda ponnys till 16 lopp. Då fick vi tvångsstyrka vår egen ponny som då bara hade gjort 2 starter. Men han kom med vid en annan tävling istället. Och det får man väl hoppas på att era tvångsstrukna hästar gör också.

giffan
1

Största skillnaden med ponny respektive stora hästarna är att dom stora har tävlingar året om. Nu har vi kanske en eller max två tävlingar till att åka på i år, kommer vi inte med där så får vi vänta till nästa år… känns sådär roligt när man inte kan köra provlopp och kunna få rutin där, som dom stora kan. Just därför tycker jag det känns värre att inte kunna starta en ponny när man vill.

Samtidigt om du har en långsam ponny i max 2.000kr proppen så vill du kanske gärna kunna ta ut den när första tillägget är på 200pp istället för 600 som det är i flera proppar… Men visst regeln har alltid funnits och det är ju surt nu när så många blir drabbade. Inte ens ett idealtids lopp kan man köra för det brukar inte finnas med i listan så man kan anmäla till det…

~ Anneli ~ 

Tessan08
2

# 18 Håller helt med dig Anneli, så jäkla surt :(

Det är väl just detta Rikard är ute efter att "vi" ska sållas bort en och en för att det till sist bara ska finnas en "elit" kvar!