Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 708 ggr
Snurrii
0

boxfråga

Har letat som en tok, men kan verkligen inte hitta (kanske blivit blind). Letar i reglementet efter bestämmelser om boxarna vid tävling. Vilka regler som gäller när man som ekipage kommer till banan och kan förvänta sig när det gäller boxen. Någon som kan hjälpa mig hitta detta i reglementet? :)

Stallmima
0

Är det storlek eller utseende som du menar?  Eller om uppställningsplatser i anslutning till box?  Vart lite förvirrad av din fråga  🤔   skriv ett mail till ST och fråga kanske.

giffan
0

Du ska ha en plomberad rengjord box. när du bryter plomberingen så har du godkänt boxen. har du något att "klaga" på boxen ska du göra detta  innan du bryter plomberingen och ställer in din häst där.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Snurrii
2
Snurrii
0

Då har jag dock en liten följdfråga jag inte kunnat få svar på. Det har med galler mellan boxarna att göra. Låt mig nu måla upp ett väldigt överdrivet senario. Mest för att förtydliga min tanke.

Om man nu får en rengjord box och den är plomberad och jag ställer in min häst (om jag nu skulle haft en). I boxen brevid står en häst som kanske bär en infektion, eller kanske  exempelvis ätit fenylbutason i sitt foder (som sagt jag överdriver lite). Min häst nosar på denna häst, som har spår av butta kvar på mulen, genom gallret och åker sedan fast i en doping kontroll. Jag menar.. Finns det ingen mellanvägg kan ju fortfarande hästarna ha närkontakt? Borde det inte va regel på mellanvägg eller att gallret skyms, så att hästarna ej kan ha kontakt med varandra? Jag kan ju ansvara för min häst och att min box är plomberad, men ej hästen i boxen brevid.

Självklart kan man ha hästen uppbunden, men om man ska stanna över en helg?

Finns det några som helst regler för detta?

Tusen
0

Finns det gästboxar med endast galler emellan?  Tror inte jag sett det någonstans..🤔

lil-sis
0

Man får inte medicinera hästar i stall där det ska vara tävlingshästar. Köp boxgardin i rejält material och ta med om du är osäker.

Tessan08
0

#5 På Solvalla i exempelvis stall 7 är det galler mellan boxarna och hästarna kan nosa på varandra.

Snurrii
0

#5 Precis som #7 säger så på valla, men även i diverse travskolor dit man kan placeras under dubbeltrav på vissa banor exempelvis. #6 Nej självklart får hästen inte medicineras i boxen men vad den fick hemma i stallet innan den åkte vet man aldrig. Nu har jag ju som sagt ingen häst längre men jag kan väll tycka att det måste finnas regler för det. Ska jag behöva hålla och ansvara med att täcka min box när jag kommer till tävling? En boxgardin lär ej hjälpa om du har en häst på vardera sida av boxen med galler i mellan.