Hjälp med selning!
Någon som kan; på ett lättfattligt sätt, förklara hur ni sätter skakelremmarna? Hoppas nu att det verkligen heter så…har alltid kallat dem så men de har kanske ett annat namn. Jag har inte använt remsele på ett antal år och lyckades fibbla till det i dag när unghästen skulle selas. Han är inte lika tålmodig som de äldre så jag måste få till tekniken bättre till nästa pass!
Hjälp, någon?

Du får träna att remma på utan häst, man kan hänga selen över en vägg eller något, och så sätta fast skacklarna. Efter ett par gånger kommer man ihåg det hela :) har svårt att förklara hur man gör, jag är bättre på att visa.

Bakom - framför - lås har jag lärt mig :P
Ett varv bakom själv skakelöglan så att säga, sedan remmar jag lite framför, går bak och låser :) Som sagt, svårt att förklara :S
Tack för svaren! Vi har en gamling i stallet som är att jämställa med att sätta skaklarna mot en stol eller vägg:) Han får duga som selningsoffer - skämt åsido, det är en väldigt trevlig, lite till åren kommen väluppfostrad pobby.
#2 Jag förstår hur du menar, tack för hjälpen! Jga vet inte hur mitt minne funkar egentligen, baklänges tydligen för jag har gjort precis tvärtom; ett varv FRAMFÖR skakelöglan, remmat mera bakom, fram igen och låst:)
Ska testa i morgon. Måste fixa rockarden också för där sitter vagnens skakelfäste ända längst fram på skakeln och jag vill ha det till att den ska sitta i "böjen" på skakeln? Som det är nu så sitter selens ögla liksom "löst" runt skakeln och hålls endast på plats av remmarna. Är man då lite ringrostig på "remmandet" och en liten nassetyp så inbillar man sig att vagnen kan börjar glida i nerförs och uppförsluten:)
Ska fixa mopedhjul till vagnen också - säljs ALLA vagnar numera mer såna här taniga, värdelösa BMX hjul!?:( och VAR hittar man mopedhjul utan att de kostar lika mycket som halva vagnen?

#3 Ja, det undrar jag med! Jag har letat, och fått svar att de nästan är antikviteter. De hjulen tillverkas inte mer eftersom den typen av mopeder inte heller görs längre. Därmed blir de attraktiva när gamla mopeder ska rustas upp. Så, specialbeställa eller försöka leta beg. i någons källare..
Börjes kostar 700kr/st, någon som vet billigare?

menar du inte skalm remmarna?