Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 4128 ggr
tomj
32

Avskaffa Åldersgränsen 25 år för Russ!

Avskaffa Åldersgränsen 25 år för Russ!

För jag vill se…..Anne O. - Bea J. - Kajsa H. - Kerstin H. - Madde G. - Janina S. - Carin S. - Camilla N-B. - Annika L. - Anna B. - Malin O. - Therese H. - Jennie A. - Annelie A. -  Therese F-B. - Ulrica T. - Mia T. - Linda M.O. …..i sulkun igen!!!!! och alla ni andra över 25 som saknar

ponnytravet.

DET VAR BÄTTRE FÖRR!

Stallmima
3

Tycker jag med, skriv ihop något och lämna in uppåt. Gärna med massa namnunderskrifter då  👍

Twili
3

Ja verkligen :-) Va ä 25 för åldersgräns i alla fall ;-) 5 år till 30 gör inte mycket skillnad men för vissa skulle det varit hela 5 år till

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Denna kommentar har tagits bort.
brawina
1

En liten fundering hur ställer sej dom som gått över åldersgränsen till att köra mot 13 åringar? om dom nu skulle komma tillbaka och köra. Skulle dom verkligen tycka det va roligt??

Tessma
10

Jag är på mitt 25e år i år och jag hade önskat att köra minst 5 år till. Alla vill inte köra stor häst

Tusen
5

Lite kuriosa: 

Kan berätta att då Kevin Oscarsson var 12 år körde han SM på russ. Hans erfarenheter som kusk var långt mer större än många andra i samma russ-SM. Jag tror att Jonas Ahlblom var 23 år samma år och körde också i samma SM, men han hade precis tagit sin licens.
Så man kanske inte alltid ska titta på ålder när man uttalar sig om erfarenheter.

MagganS-B
1

# 6 Man kan faktiskt inte dra alla över en kam eller hur? Vi är alla olika både när det gäller att kunna köra ponny i ett SM eller annat!

Tusen
3

#7 Det menade jag inte heller. Jag menar just det jag skriver, att åldern är inget mått på erfarenhet.

Tycker nog att både Jonas och Kevin klarade av det SM:et riktigt bra. Trots väldigt olika i antal körda lopp.

Millaaann
6

#4 Alla har vi ju antagligen varit yngst någon gång och kört mot mycket äldre. Men man blir ju själv äldre..så det jämnar ju ut sig i längden :) Jag skulle gärna köra några år till…det är så nervöst att vara staketkusk ;)

brawina
2

Ok själv skulle jag inte vilja tävla mot dom mindre men alla är vi ju olika och tur är ju det :)

stallnysater
1

nu har jag inte kört ponnytrav….
MEN jag skulle inte vilja köra ponny i tävling! 
Hur kul hade det varit att köra mot 13-åringar?
För min del räcker det gott o väl att vara tränare och staketkusk!

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Twili
2

Fast jag förstår inte varför det ena alltid måste utesluta det andra!

Skriver man proppar där det är t.ex max 25 år, så slipper man ju det att en 40 åring kör mot en som är 14.
Skriver man dessutom prop. minst 25, F-licens så undviker man att oerfarna 25 åringar som inte har något med storhästvärlden att göra, tävlar mot en 40 åring som har flera varmblod och lyckas bra inom det.
 Såklart lyckas inte alla bra inom stortravet, men det är en stor skillnad i tänk och vetenskap hos de som sysslar med det jämfört med de som pysslat med ponnys.

Nu kommer inte åldersgränsen att höjas eller ta tas bort, den enda skillnaden som gjorts har bara varit ifrån dem som haft något att säga till om. Men det är intressant att diskutera om det, jag vill gärna läsa andras åsikter då jag själv tänker att ponnytravet skulle bli mer långlivat om man tog bort russens gräns.

Teja-Bea
1

#0 Tack för komplimangen! ;)

Jag skulle gärna köra ponnylopp igen. Var inne på varmblodstrav ett par säsonger men vände tillbaka till de älskade ponnyerna igen.

Precis som #12 skriver så kan det mesta begränsas med propparnas utformning.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Pondus
2

Jag är 30 år i år, och har fler ponnisar i träning nu än jag hade på min kusk tid. Jag skulle ju aldrig fortsätta med russen om de inte vore så att jag tycker att de är kul med ponnytrav. Jag kör gärna lopp igen 😃 Varmblod är inget för mig!!!

Rauka
10

Finns inte en chans att det höjs. Snarare att det sänks till typ 18 år då ST vill ha över fler till stortravey. Någon hjälp från SPTF kan man ju glömma. De verkar inte ha något att säga till om. De verkar bli helt överkörda av både ST och Rikard som bara verkar jobba för ST om man ser till vad som hänt sen han tog över. Bara att kolla propparna han skriver.

StuteriSolo
3

Jag tror att själva travsporten skulle vinna mycket på att låta russen ingå i de dagliga tävlingarna som körs över hela landet, precis som kallbloden. 

Hur det sedan praktiskt ska genomföras är ju en helt annan sak 😃

Det är ju så att väldigt många slutar helt med trav istället, jag är inte intresserad av att köra med stora hästar det är ponnyerna jag är intresserad av och jag förmodar att det är många fler som också är intresserade av ponnyerna.

Och bara för att "överåriga" får tävla russen behöver det ju inte betyda att de absolut måste tävla mot de yngsta kuskarna.

Djungelboken
2

"Man kan aldrig planera framtiden med hjälp av det förflutna"😴

Ernst-Romeo
7

#15 m.fl

Eftersom jag var med i gruppen som Anette Eriksson har talat om, när en justering av kuskarnas ålder föreslogs, har jag lite gammal / inside/ information, jag var nämligen med om att förhandla för SPTF med ST(stc).  Från STs sida hade man inte då inga andra synpunkter på kuskarnas ålder annat än att minimiålder för att dela ut prispengar i loppen skulle vara 13 år.(Detta av politiska skäl).

Det som sades var att detta var en sak för de aktiva själva. Men eftersom SPTFs årsstämma som haft beslutanderätt, som till mycket stor del bestått av föräldrar till aktiva ungdomar, har man inte velat öppna upp åldersgränserna. (Man kan bara anta att man vill inte få in konkurrerande duktiga kuskar i ponnytravet).

Med hjälp av propositioner går det utmärkt att skilja på de yngsta och äldre kuskar. Om viljan finns.

För att visa intresset för äldre att köra tycker jag att ni som är överåriga och har möjlighet skall anmäla till Jägersro i november när ett sådant lopp är utskrivet.

Bengt Westergren

Teja-Bea
0

#18 Bra skrivet!

Vi i EPS brukar skriva ut Seniorlopp på våra "träningstävlingar" vår och höst. (helt inofficiellt såklart, men väldigt populärt!

Ni är välkomna att delta där!

Prop. 5 Seniorlopp

Kat. A kuskar över 15 år, kat. B kuskar över 25 år

1140 eller 1640 (beroende på vilka hästar som anmäls)

Intervallchp lägg efter de hästar som anmäls.

Ange önskad handicaptid.

Läs mer på www.eskilstunaponnytrav.com

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Justie]
2

Prop. 13. Bygdetravslopp - Staketkuskarnas lopp

Bygdetravslopp för både kategori A och B och körsvenner födda

1987 eller tidigare. Körsvenskrav: ponnytravlicens (även enbart

tränare), elev i travskola eller stortravslicens (även enbart tränare).

1640 m. Tillägg Intervallhandicap grundtid 2.40,0 intervall 1,8 s/20 m.

Prispoäng: 0-0-0-0-0-(0). ………………..

Resultat från detta lopp räknas ej in i ponnyns och kuskens statistik

eller resultarad.

På jägersro i november! Min mamma ska anmälas dit… 😉

fijalar
1

#20  Hade jätte gärna anmält dit,men närmare 40 mil enkel resa är lite lång så här i november, men hoppas på att det kan vara återkommande och även på fler banor .

Man kanske skulle kolla upp om det är något intresse av att ändra åldersgränsen och gå vidare med det.intresse finns det ju det ser man ju här men undra hur stort det är även för dom som inte går in och läser här eller som inte vill göra sin röst hörd…

savrarpstuteri
0

# 18 Bra skrivet Bengt 🙂!

Håller med till fullo!

Frickan_mary
4

Höj åldern!!! Jag är 19 o börjar känna lite småpanik över o bli äldre o närma mig 25.. trotts att jag säkerligen kommer köra varmblod i framtiden är de änså inte samma grej för mej som o sitta upp bakom mina älskade russ. Ärligt talat är jag rädd för o bli 25..rädd för o behöva sluta med ngt jag älskar. För hur jag än vridee o vänder på de så är jag ingen som bara kan sitta o träna sen o inte få tävla själv. . De är ju hela paketet som är skoj… att få träna o tävla o utvecklas tillsammans. . Nä usch.. upp med åldern jag vill aldrig sluta.. Amanda frick

Tusen
1

Jag undrar om inte de som är över 25 och vill tävla med sin ponny helst skulle vilja köra i officiella lopp. 

Vad säger ni överåriga kuskar? Duger det med att få "tävla" i inofficiella lopp så som byggdetrav eller träningstävlingar eller vill ni tävla "på riktigt" med resultat som räknas i ponnyns rad?

savrarpstuteri
5

För tex uppfödare vore det ju jättebra att kunna meritera sina uppfödningar, blivande avelsdjur i framtiden. Utbilda, kvala och ev. starta unghästar som sen kan säljas "färdiga".

Det finns många fördelar med att öppna upp åldersgränsen, det är bara att våga se dem 🙂!

Twili
1

#24 Jag är inte överårig men kommer vara det innan jag ens hunnit tänka på att skaffa licens igen. Jag kan redan nu tänka mig in i din fråga om att vara över åldersgränsen, och byggdetrav och inofficiella lopp skulle kännas mer "på skoj" än att man riktigt tävlar.  Så mitt svar på din fråga vore tävlingar som räknas i raden.

Stallmima
1

#24 Naturligtvis ska det vara på riktigt, har kört endel "gum&gubblopp" men det blir liksom inte samma sak

VeronicaP
5

Tycker inte åldern ska höjas bra som det är .

Varför inte inse att man åldras och bara för att man blir för gammal att köra själv så behöver man inte sluta med sina ponnyer ..

StuteriSolo
4

Nej blir man för gammal för ponnytravet kan man tävla i körning eller rida western om man har storleken ine för att rida sina russ, 

Men det betyder att man helt lämnar travsporten, och det är väl nest det som är grejen, att få folk att stanna i sporten.

Tusen
6

Man skulle mycket väl kunna göra en helt annan uppdelning av russ och shettisar. 
Om man släppte åldern fritt, med endast med en miniålder på kusken, så skulle man kunna ha lopp för de yngre ibland och ibland ålderslöst.
Så har man ju inom körsporten.

T.ex. Vissa lopp för A-kuskar upp till   X år och Kat B upp till Y år. 

Alla övriga lopp var åldersfria. Dvs alla tävlar mot alla. 

Då kommer det förmodligen bli både fler lopp och fler fulla lopp. Och det är väl dit vi vill komma?

Och då behöver inte yngre kuskar tävla mot äldre om de inte vill, men de FÅR göra det om de inte tycker det spelar någon roll.

savrarpstuteri
4

# Bra skrivet 🙂!

Det var det som förvånade mej mest när förslaget om fri/höjd åldersgräns röstades ner….att man därmed röstade bort en valmöjlighet. Den klubb som inte ville använda den hade inte behövt, men de som ville kunde kört denna kategori.

[Turbo_Turbo]
6

Kommer ihåg att för ett par år sedan (eller tja ganska många år sedan) så var loppen oftast fulla, antingen delades loppet till två lopp eller så fick man starta i ett annat lopp. Vi angav alltid reserv propp för att vara säker på att komma med. Idag ser man ofta "Inställt lopp, för få anmälda" eller 5-6 stycken startande. Jag tror att en höjning av åldern på kuskarna kommer att göra ponnytravet större igen. Jag tycker även att russ priserna har sjunkit, idag får man ett startat russ för strax över 10 000 kr medans "förr" så betalade man det dubbla. Så jag tror även att priserna och efterfrågan på russ kommer att öka om åldern höjs.

Ernst-Romeo
1

Denna uppdelning med öppna lopp för alla kuskar och slutna lopp med åldersgräns föreslogs av en av ST(STC)s avdelningschefer.

Men ponnyföräldrarna är svårflörtade när det gäller förändringar antingen det gäller åldersgränser eller propositioner.

SPTF gjorde en enkätundersökning på tidigt 2000-tal. Dom flesta aktiva kuskarna som svarade på enkäten kunde tänka sig att åldersgränsen för kuskarna kunde höjas. Däremot var de äldre  som inte hade körlicens själva emot att höja åldersgränsen för kuskarna. På repmöte och förbundsstämma sågades förslag om höjd åldersgräns för kuskar, och dom som pratade om höjd åldersgräns blev fullständigt halshuggna.

Jag var den som tog emot enkätsvaren och sammanställde svaren.

Bengt

tomj
5

# 32 Äntligen en som har fattat vad det är jag är ute efter när jag bla vill slopa ålderstaket 25 år för Russ!!!!

[parlina]
14

Jag är 25år i år och kör mitt sista ponnyår 😭.

Jag hade gärna fortsatt köra själv då jag älskar mina "små" russ och vill helst inte släppa dem. ❤️

Visst kan jag träna dem och sätta upp andra kuskar men det är inte riktigt samma sak.

Jag säger som många andra här, ta bort åldersgränsen för russen!

Ernst-Romeo
4

En bra diskussion du startat. Intresset för att köra som äldre är stort när man pratar med enskilda men på möten har dessa ideer varit ovälkomna. Naturligtvis måste nåt göras för att öka antalet tävlande ekipage.

Tusen
2

#33 Man kanske inte ska fråga de som inte har licens utan de som faktiskt har licens. Det är ju inte ponnyföräldrarna som ska köra eller..?
Tidigt 2000-tal var loppen fulla och många trodde att ponnytravet skulle bli ännu större. Kanske en ny enkät skulle ge annat svar, idag, drygt 10 år senare. 🙂

Millsson
22

# Håller med de #32 säger, höjs åldern kommer intresset för att köpa häst öka. På så viss kan uppfödarna fortsätta med sin rörelse. 

Det finns unghästar som jag mer än gärna skulle vilja köpa, men när dom har ålder inne kommer jag vara för gammal. Så då väljer jag att inte köpa. Vilket såklart är synd! 

och som #9 säger, alla har vi varit yngst nån gång. Men man blir ju också äldre, och mycket handlar inte om ålder hur det kommer gå i ett lopp. Det hänger mycket på erfarenhet och vad man har för häst. Skulle dom som är för gamla idag komma tillbaka och tävla blir jag en av dom yngre, och va gör det? Ingenting, jag skulle tycka det va kul, jag skulle se fram mot att tävla mot dom. 

Det är dags för förändring, man måste värna om dom som vill hålla på med sina ponnyer.

Marianne01
1

Med tanke på att det är dyrare än det var förr så lär det inte komma in så mycket nya kuskar i ponnytravet. Då man inte ens får prispengar i shettis loppen. Behåll don kuskar som vill vara kvar genom att höja åldersgränsen! Sporten kommer nog snart att dö annars och våra svenska gotlandsruss som är otroliga travponnyer kommer vara värda 0!

VeronicaP
2

#37 Fast de som har ponnytränar licens ska inte de få rösta då ? de har ju ändå någon slags licens ?

nemesis
10

Nu kan jag bara tala för mig själv. Men jag har redan varit uppe i stortravet och vänt men det var inte nåt jag tyckte var så givande för mig. Många säger att allt har sin tid men måste det bara så inom russ travet? Låt shettisarna vara för barnen men på nåt vis måste det väl gå att få låta oss vuxna fortsätta få tävla våra ponnyer. Varför ska man behöva hå över till körning för att få fortsätta tävla sitt russ? Jag hade avlat mycket mer och köpt in fler Gina välstammade unghästar om jag själv hade fått tävla dem. Är inte alls samma sak att stå som en staket kusk och glo.. Jag har testat detta några år nu men nu slutar jag snart helt med russ då jag saknar tävlandet och vägrar vara staket kusk mer. Får väl anlägga en bana hemma på marken och köra några lopp för vuxna kuskar utan ST medverkan……

SofieStrindlund
5

#38 Bra Skrivet!  😃

Tusen
0

#40 jag skrev ingenting annat än att de som hade licenser skulle kunna få rösta. Vilken licens har jag inte uttalat mig om.😎

Jag tror ändå att de flesta föräldrar varken har licenser eller någon tanke på att tävla i ponnytrav.

vigalund
6

Tycker absolut åldern uppåt ska släppas fri på russen! Räcker med minimiålder.. Det innebär ju inte att jag kommer börja tävla själv…! Men många uppfödare kan själva kvala sina unghästar o sälja dem startklara! Dessutom ser man ju en oändlig framtid, inte ett SLUT vid 25! :( Vi planerar ju redan nu vårt hästantal o åldern på hästarna efter flickornas ålder… Skulle åldern vara fri uppåt skulle vi planera på ett annat sätt! :) Som någon skrev, det finns unghästar hon skulle vilja köpa men inte gör pga att hon är "för gammal" då! Sen är det ju så att det är en livsstil…barnen o familjen ägnar åratal, hela tonårstiden åt ponnytrav, schemalagda träningar, inkörningar, tävlingar och allt annat som dagligt liv med hästar innebär…sen bara lägga ner ett helt liv vid 25 års ålder? Och göra vaddå istället om man inte vill/kan/har lust att köra varmblod!

Tessma
0

Min syster är 18år och har inget intresse av att tävla. Vi lägger troligen ner våra russ nu när jag kört slut min säsong. Är inte roligt att träna i ur och skur och låta någon annan plocka segrarna och placeringarna när en annan lägger ner mycket pengar och tid på sin ponny. Man växer ihop med sin ponny och kan dess fel och brister. Man kan inte åka till vilka banor man vill för måste hitta en kusk som passar. Jag tog mina storhäst licenser när jag fyllde 18 men va inget för mig. Få som låter en köra eller rida, jag håller hellre på med mina russ tills jag blir 30 än börjar med storhäst igen. Mawerik jag har här hemma börjar bli för het här hemma och med tanke på hans inställning så blir det svårt att få han såpass lugn på vägarna för att köra dressykörning eller annat, det samma gäller våran Dino Rex, ponnytravet är en livsstil och det är tråkigt att man lägger ner pga för hög ålder. Som det är sagt innan så är det inte bara skicklighet att hantera ponnyn på banan utan själva prestationerna står hästarna för.

Tessma
0

Vi har tittat runt på ett par russ och planerat avel men varför besvära sig när man inte får tävla själv.

palomia
3

Tycker jag absolut att man skall göra.Då tror jag dessutom att vi får se fulla mästerskapslopp igen…

Det finns jättemånga fina unghästar till salu, de flesta blir väl placerade till slut men jag tror att lika lite som man "vill" sälja till en "nybörjare" (utan inblandning av någon vuxen) vill man heller inte köpa en unghäst till sitt barn som 1:a häst.

Höjd åldersgräns tror jag gör att fler unghästar kommer till rutinerade kuskar som utbildar dom i unghäståren för att sen gå vidare som utmärkta läromästare.

Vi har inte råd att bli av med dom duktiga kuskarna som idag är på väg att falla för åldern.

Jag hävdar fortfarande att förebilder är det bästa sättet att få nya kuskar.

Vi "vuxna" ger oss aldrig med att träta vem som har "rätt" men jag tror att om det får ha en naturlig "avgång" så räddar vi kanske ponnytravet ett tag till, som det så fint heter i andra sammanhang så är man inte äldre än man känner sig.

En del känner att dom kört färdigt vid 17-18 andra när dom är 30-40.

När jag slutade så hade jag gärna kört några år till men idag känner jag mig färdig men föder gärna upp blivande ponnytravare. Men utvecklas ponnytravet som det gjort hittills så avvecklas nog även det framöver tyvärr.  

Det är en omöjlighet att stå med så mycket häst som sen kanske inte ens kommer ut på banorna eftersom många idag bara dessutom vill låna häst att tävla med.

Helt klart värt att ta upp på ett seriöst vis så det inte stannar vid en "undersökning".

MagganS-B
3

…….fortsättning på # 47……och låt dom aktiva själva få bestämma, inte föräldrarna! Det är bara att göra en ny enkät! Skicka ut till alla både dom med licens och dom som haft (överåriga)!

Det är det roligaste som finns att föda upp russ till travet för att sen sälja dom och se dom på banorna! Vi måste jobba med näbbar och klor för att inte ponnytravet minskar ännu mer!

florakil
7

Frågan kan tas upp på höstmötet 23-24/11.

Med vänlig hälsning
Arne Florqvist
Ordf

fijalar
0

#49 Det tycker jag låter jätte bra!! Tur att jag ska dit och det ska bli intressant och hör dom andra där vad dom tycker…

Jag själv skulle bli super lycklig om det ändrades så jag kan sätta mig upp på min Dimma II två igen,det är typ 10 år sen jag blev för gammal och har haft ett fler tal kuskar på henne men det funkar inte alls,och min son slutade och tävla henne i våras,dom funkar inte tillsammans medan hon och jag går som smack till sammans,och denna ponny älskar och springa.Nu får hon gå som skol ponny i ridning (det är hon med duktig på) men jag tror hon skulle bli så glad igen om hon och jag kom ut igen,det blir ju inte samma sak o bara träna även om vi har tyckt om det i 10år,NÄ nu vill vi ut det sista året hon har kvar…

Tessan08
1

Jag är överårig, körde mellan 77-91 och har älskat de gånger jag fått köra gum o gubblopp :) Som det har varit i år med en hel del inställda lopp på heldagar är det synd att klubbarna inte tänkt på att sätta in några sådana lopp som utfyllnad, lovar att många tagit chansen. De hade kunnat fungera att ha samma upplägg som i idealtidsloppen om det varit stor spridning på hästarnas tider. Inga prispengar och tiden räknas inte men värdefull träning många gånger för hästen med en kanske mer erfaren kusk!

agnescarlsson
5

Jag håller på att ta min licens men hur kul är det att köra mot dom som är så mycket äldre? Jag tycker inte det skulle vara lika kul att köra mot dom namnen som ni skrev, dom har varit med hur länge som hälst!

hermitage
7

i stor travet får ju unga köra mot mkt äldre

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Maskot04
3

Jag har slutat helt med ponnytravet pga ålder och har inte en tanke på att gå upp till stor häst. Är 27 år nu och hade lätt kunnat fortsätta! Saknar min bäste vän som är i Norge nu! Men för mig fanns inte alternativet att vara "staketkusk" och fortsätta träna mitt russ..

nika85
4

Fast det är nog inte bara de överåriga f.d. ponnykuskarna som har ett intresse för detta - även en nykomling som jag som aldrig fick chansen att  köra ponnytrav som liten drömmer om att köra ponnylopp. Jag har inget intresse alls för att köra storhäst i lopp, de är alldeles för höga farter för en sån som mig. Tyvärr är jag för gammal för ponnytravet redan innan jag börjat…. :-( Jättesynd att ha en gräns. Varför finns inga rena vuxenlopp bland russen?

[Tjiwi]
3

Intressant!! 🙂Jag slutade tävla 89 pga åldergränsen. Var jätte ledsen över det, det var ju livet då att träna och tävla mitt russ i ponnytrav. Ponnyn fortsatte några år till med lånekuskar men det var ju liksom inte detsamma förstås. Prövade att gå vidare till varmblod men nej, det var inte min grej alls. Det var russen jag ville hålla på med. Idag har jag fortfarande kvar mina russ, dock tävlar jag klassisk körning numera och har kommit från travet, försöker hålla mig lite uppdaterad. MEN jag kan säga att hade jag fått fortsätta när jag blev 25 hade jag lätt gjort det!!

Tror också som flera att det skulle gynna aveln, efterfrågan skulle säkert bli större om man vet att man kan tävla om man vill, priserna blir bättre och fler startande ponnyer.

Rajmon
3

Yeeay!!! Bort med åldersgränsen!!! :) skulle bli roligt att få se Anne Olsson regera och inspirera på travovalen igen!!! ;)

HelWes
0

Hade varit superkul, men tyvärr är det lika troligt som om vi skulle få uppfödarepremier på russ/shettisar. 

Vem skulle vilja betala pengar för att vuxna ska tävla ponnyer? 

Ponnytravet är ST´s barn och ungdomsport, ett kostnad att driva,  men alla sporter har en barn och ungdomssektion för sin rekrytering och travet vill inte vara sämre.

Tusen
2

#58 Fast egentligen. Vem säger att ponnytrav MÅSTE vara en ungdomssport? Det kan mycket väl vara en sport i sig. Precis som klassisk körning. 
Kanske måste vi släppa på den övre åldersgränsen på säg t.ex hälften av alla lopp, för att kunna fortsätta med ponnytravet? Kuskunderlaget är ju sviktande. Om ponnytravet åter får ett uppsving kan man ju ändra tillbaka. Det har hänt förr att man ändrat tillbaka regler till som de var tidigare.

Kanske det inte ändå är så många äldre som vill fortsätta tävla i ponnytrav trots allt? Men man kan ju testa.
Min äldsta dotter kommer nog inte återgå till ponnytravet även om hon kanske skulle kunna tänka sig att starta i något enstaka lopp.

HelWes
0

# 59 Det är ju en bra tanke, men jag har väldigt svårt att tro att ST skulle vara intresserad av " vuxen ponnytrav " , lika lite som de är intresserade av klassisk körning. Det finns helt enkelt inget syfte att subventionera vuxnas hobby.

Nästan all nyrekrytering till ponnytravet sker numera från travskolorna?  Dessa kuskar turas sedan om att tävla travskolans ponnyer, alltså inte speciellt ofta- om alls..

I.o.m att man försvårade licenstagandet genom terminslånga kurser så finns inte längre många ponnybarn (dvs  barn med egna ponnyer/ möjlighet att ha egna ponnyer ) som provar på ponnytravet- det är alldeles för krångligt  för att "testa" dessutom dyr utrustning, extra mätning som bara gäller för ponnytravet.

Jag tror dessvärre, hur hemskt och sorgligt det än låter, att inom fem år så har ponnytravet förvandlats till "bara" travskoleverksamhet med klubbtävlingar etc för elever inom travskolorna och egentligen räcker ju det för att ST ska ha en barn och ungdomssport, som andra sporter.

Tusen
0

#60 😃 Självklart, men har ST något intresse i ponnytravet alls. Nu får de ju så unga kuskar att de knappt fyllt 16 år innan de börjar tävla stortrav och det är ändå dit de vill att alla kuskar skall gå.

Nu låter jag kanske som en bakåtsträvare men om ponnytravet inte kommer att leva vidare kanske man kan börja om igen. Utan ST som huvudman. Som man gjorde i ponnytravets barndom. OBS! Jag säger INTE att det var bättre då, utan bara vill väcka en tanke.

HelWes
1

Men vi kan ju alltid börja om.😉..där vi började på travtränarnas banor med ideella krafter. Ha kvar makten att bestämma om kval, mätning, åldersgränser, prispengar, proppar etc..styra ponnytravet efter de som vill tävla- de aktiva, inte vad som är politisk korrekt.

MEN finns det sådana människor kvar inom ponnytravet ? Som har kraft/lust/tid att engagera sig på den nivån? tror tyvärr inte det och för varje dag som går , ersätts dessa människor inom ponnytravet av föräldrar som har sina barn på travskolan istf fritids, som knappt sett en häst i verkligheten.

Nu var jag kanske lite väl negativ, men liiite så är det iaf🤐

HelWes
0

#61 haha, exakt..

skott
5

#0Tack :) Jag skulle gärna kört lopp igen :) Jag kommer aldrig glömma mitt sista lopp :( Jag grät och grät fast jag vann loppet så va de fruktansvärt :,(

savrarpstuteri
2

Visst har ST STORT intresse av att ponnytravet finns och skall fortsätta finnas. Det är ju för tusan en del av dem som  kommer bli storhästkuskar/ på olika sätt fortsatt engagerade i travsportens och dess olika arbetsområden.

Travsporten är en stor "apparat" som genererar många jobb och syselsättning inom både skötsel, uppfödning, foder, hovslageri, vet, mm…….

I den tävlingsstrukturen som presenterades häromåret fanns en licenskategori för kuskar över 25år. OBS att ST hade inget emot att den fanns  om de loppen kördes utan pp. Alltså skulle de loppen köras likvärdigt som för barn 12 år och under.

Kanske vi skulle ta en funderare på om det inte vore bättre att slopa prispengarna överhuvudtaget så blir det lika för alla 🙂!

Försvinner prispengana bör startavgiften försvinna, det är det många som skulle tjäna på 🙂!

Jag var med på en ordförandekonferens för några år sedan där en ordf föreslog just detta, förmodligen var det ett klokt förslag som ej hörsammades!?

Tusen
0

#65 Jag har alltid tyckt att det vore bättre utan pengar i alla lopp men alltid fått mothugg. Jag tar naturligtvis tacksamt emot de pengar jag får men inte är det pengarna som driver en till att hålla på med ponnytrav.

HelWes
0

# 65 Självklart, håller med Dig på samtliga punkter, ST behöver någon form av tävling med ponny i trav av barn & ungdomar . Det är ju därför de tagit på sig huvudman ansvaret. Stortravet behöver en bred rekryteringsbas.

Men är det samma sak?😮

Alexandra DI AX
0

Nej!!💔

FridaSimonsson
0

Tycker de är bra som de är nu. Jag är 21 år och känner mig färdig inom ponnytravet. Då kör jag även storhäst oxå. Men de där är ju upp till varje person :)

Mixie
3

Jag är 25 år i år men har inte kört ett enda lopp sista året pga sjukdom, men jag har kvar mina två russ och kommer troligtvis få några bebisar men visst hade det vart kul att sänka rekorden på dom… Jag röstar för valfriheten! Alla har inte möjlighet eller intresse att gå över till stor häst!

//Mickan

Ove-D
7

Vad finns för syfte/orsak att ha åldersgräns för ponnytrav? Är det enbart för att ungdomarna ska gå över till stortravet? Eller är med tanke på ponnyn som får dra en vuxen? Eller är det för att man som ungdomsklubb får kommunala bidrag? Eller varför är inte vuxna välkomna att tävla i ponnytrav?

Marianne01
3

Släpp åldersgränsen och kör ungdomslopp med ponnys!

VeronicaP
1

Är helt emot att avskaffa åldersgränsen på ponnytravet.

De räcker och se ibland hur de äldre kör mot de yngre i loppen och helt ärligt tror jag inte de blir bättre av att den del av de gamle kommer tillbaka.

Bara för att man inte få fortsätta tävla dem själva så kan man ju träna och föda upp ponnytravare ändå och föra sitt arv och kunnande vidare på det viset  :)