Jänkarvagn.
Jag tycker det är tragisk att ponnytravet har blivit en sån materialsport. :( Visst är alla grejer fina men det är ju ändå barn och ungdomar som tävlar. Så mycket dyr utrustning och mode det har blivit inom ponnytravet på senare år. Ďet var avsaknaden av allt detta som gjorde att vi började en gång i tiden. Kanske det är därför ponnytravet minskat så?
#2 Visst är det. Allt ska vara så märkessaker. Jag har aldrig haft en köpt dress när jag tävlade utan min mamma sydde dressjacka till mig. Likadant var det när Malin tävlade, hon fick en köpedress när hon nästan vuxit klart så hon kunde ha den länge. Det var någon subventionerad drive på dress till ponnykusk då jag köpte den.
Fick hem min jänkar vagn till mina ponnysar igår, va bara två veckor försenad och sen va den lackad i röd istället för lila, förutom att vagnen blev fel och leverans tiden va 3gånger så långt än sagt så var det dåligt bemötande från dom vi beställde av!! rekomenderar att ej köpa denna om man inte vill hålla på att tjata med försäljare!!! Bara varnar dom som funderar på att köpa men denna kostade "bara" 16000 så är faktisk inte så stor skillnad från en Royal puma och är ju sparkbåge på den med som går att ta av och på. Men tror tyvärr inte att denna vagn hjälper på våra ponnysar lika mycket som den hjälper storhästarna, våra ponnysar springer lite långsammare :P Men som sagt nästan alla sporter är en material sport men kommer alltid va så med alla sporter och har man råd så spenderar man ju oftast pengarna.
skickar med en bild på vagnen jag fick hem och min dress som är lila bredvid, ser ingen likhet i färg gör ni?

#Duris 99 Beklagar för den långa väntetiden men ibland är det så när det är hårt tryck hos tillverkaren,vi vill ju att alla skall få nya fräscha vagnar som görs efter beställning och inte innan. Lackeringen skall givetvis fixas till och hoppas att du blir nöjd då,för det förtjänar du efter denna otur. Kan upplysa er om att mina upplevelser kring jänkarvagnen är SVÅRSLAGNA gentemot övriga vagnar på marknaden. Jag har fått effekten att rikliga hästar och ponnyer hjälps utav vagnen,sedan är den spårsnål och en tempohållare dvs man skall köra i jämt tempo för bästa effekt då den lyfter hästen! För övriga frågor är ni välkomna att kontakta oss Pobeda HB Mvh NATALIE Örtlund

Rulliga hästar*

#2 En jänkarvagn är väl inte dyrare än de flesta andra nya vagnar?
Sedan är det väl upp till var och en hur man väljer att lägga sina pengar. I vår familj har vi aldrig köpt nya vagnar, inte ens till de stora. Inte mycket annat vi köpt nytt heller mer än tävlingsselarna och skydd…… Har ju gott hyfsat bra ändå :)
Det är iaf ingen som tittar snett på folk som har bättre begagnade prylar vilket jag upplevde inom ridsporten. Så något stort problem upplever jag knappast att det är att det nu även kommit jänkarvagn till ponny……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#7 Tyvärr har det nog blivit precis så inom ponnytravet på senare år. Precis som inom ridsporten klassas man som "sämre" om man inte tävlar i lackad hjälm, uppsydd dress (helst då av Brizy), QH-sele och dyr sulky, typ "jänkarvagn".
En av våra stalltjejer blev hånad på vår blogg för att hon red Monté-SM i Jofa-hjälm. Trist.😕

#8 Inte något som vi har märkt av. Den enda av mina ungar som haft en uppsydd dress är Mikaela som fick den i studentpresent…….. Tove kör i den som jag sydde åt henne för 100 år sedan och Lina har sytt sin själv……. Så min erfarenhet är väldigt långt ifrån samma som din……..
Jerker Klang,
Jag är nog en av de få som fortfarande remselar.. :)

#10 Hemma remselar vi både stora och små, på tävling har vi dock QH……
Jerker Klang,
# 5,7. 🙂
Vi kör i 2 remselar, en i träning och en för tävling, båda är Pajas gamla selar (tärnsjö). Även körtränsen och sulkyn är Pajas (tävlade 82-94) en Eskilsvagn, måttbeställd och inköpt -90 och mycket dyr då :). Dressen är inropad på auktion( Jim Fricks) 2 st vinter+ sommar nästan nya för 500 kr :) Visst har vi köpt lite nya grejer men mest bytt ut en del som blivit slitet med åren. Tycker precis som Tusen att många av dagens kuskar ser ut som " miniproffs" för att inte tala om en del hästar stylade med det senaste från topp till tå :(
Jag har hållit på med ponnytrav nästan hela mitt liv (66 år), alltid kört med begagnade selar, bara köpt nya delar och huvudlag när det behövts. Jag har under årens lopp bara köpt två (2) nya sulkys, en Champion och en Royal Hawk, en Persénspeedcart och en Finn Tacksele. Championvagnen var många år sen men dom andra nya grejerna har varit inom ca. 10 år! Vi har tävlat en massa russ under årens lopp både i kriteriet, Derbyt och SM, jag kan inte tro att hästarna springer fortare i en sulky för 16000,- än i en begagnad för 4-5000…….Det måste vara nåt fel när man inte kan köpa ett russ för 18-20000 men köper utrustning för 20-30000,- Nånstans är det fel och hysterin med fina grejer kanske inte ligger hos barnen/ungdomarna, utan att föräldrarna skall visa att dom minsann kan och har råd! Som sagt, dom springer inte fortare med nya dyra grejer!
Tycker sulkyn ser lite stor ut på shettisen glömde jag tillägga
#14 rosetter och glitter är väl inte några större kostnader och visst är det kul när fantasin får flöda. #16 håller med i det du skriver. Hur tänker man egentligen när man är villig att betala 1000-tals kronor för utrustning men helst inte vill lägga en krona på ponnyn. Det är ju trots allt ett levande djur och utan ponny blir det inte mycket till ponnytrav. En bra ponny borde ge större fram gångar än en dyr utrustning. Tänker jag fel?
Det är ju även lite beroende på hur stor shettisen är.. På hon som jag har provat vagnen på är lite större än nemo😊