Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3248 ggr
Nitro
0

Att köpa häst

Om man blir lovad att köpa en häst, gäller då löftet som ett muntligt avtal eller inte?

Jag vet att muntliga avtal är svåra att bevisa, men jag skulle vilja veta om ett löfte om att köpa en häst ens gäller som muntligt avtal.

palomia
0

Jag tror att så länge inga pengar bytt ägare så kan köpet (avtalet) när som helst hävas. Annars kan man ju vända på det. Ett löfte att köpa hästen men sen backar "du" som köpare ur… Kan jag då i såfall kräva "dig" på pengar?

FridaSimonsson
0

funderar på det där med Rebecka..

Nitro
0

Hittade detta som Lars Deckerman skrivit:
Om Du har träffat ett avtal om köp under vissa förutsättningar gäller detta avtal även om det skett muntligt. Sedan är det en helt annan sak att innebörden av muntliga avtal kan vara svårare att bevisa om det inte finns vittnen.

mittimellan
0

Ett muntligt avtal gäller INTE när det gäller hästar.

Nitro
0

#4 Okej, men varför har då Lars Deckerman skrivit något sådant? Han är ju hästadvokat..

mittimellan
0

Kan minnas fel. Men hur som helst så är inget köp klart förrän pengarna för hästen är betald.

Nitro
0

Nej nu blir jag nyfiken. Sökte lite på internet om hästköp, överallt står det att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga.

Jag vill bara veta vad som är rätt!

palomia
0

Häst räknas som "sak" och går under köplagen.

PippiL
0

#2 Vad hade du tänkt göra? Kräva att få köpa hästen….

Även om muntliga avtal gäller så är inte hästen betald så gör väl ägaren vad den vill med sin häst. Jag vet en som skrev över hästen och alla papper var klar, förutom att säljaren fick inga pengar. Säljaren kunde inte hämta tillbaka hästen, för på papper var det den nya ägaren som ägde den. Det innebär att den som står som ägare bestämmer helt ut. Tror inte du kommer någonstans med att hävda muntligt avtal. Och är det vad du vill? Anledningen till att hästen togs tillbaka kanske inte är till din fördel, vad vet vi?

jonasjo
0

#1 ja det har vi varit med om fler ggr när man haft häst till salu att köparen backat ur i sista stund…

jonasjo
0

#9 Mycket bra skrivet för en gångs skull…

Nitro
0

#12 Din länk fungerar inte..

Så alltså, om man tex. betalt in handpenning, gäller avtalet då?

palomia
0

#13 Den funkar när jag trycker vet inte vad som blivit fel prova att skriva in manuellt.

Utdrag från horselink.se      adv. Lars Deckerman

Handpenning
Fråga:
Jag tänkte köpa häst en gång…så jag betalade en liten summa i förväg för att säkra ägaren om att jag var intresserad. men nu har det uppstått problem i min familj som gör att jag inte har tid för en häst. Har jag då rätten att få tillbaka pengarna?

Svar: 2002 04 15:
Om Du har rätt att under rådande omständigheter att få tillbaka handpenningen beror på vad Ni i förväg
avtalat om detta. Handpenning lämnas ofta just för att försäkra säljaren för att köparen hoppar av utan anledning. Om ni ej avtalat om annat löper Du viss risk för att förlora handpenningen. Naturligtvis har handpenningens storlek i sammanhanget viss betydelse.

PippiL
0

Se till att skriva ordentliga papper, betala i rätt tid (för betalar man inte i rätt tid så har säljaren rätt att häva köpet enl. köplagen) och bli inte osams med säljaren… några råd bara ;)

nyfiken2
1

Jag har varit med om det omvända. Att ägaren backat ut och inte vill sälja. Fick då tillbaka handpenningen. Ägaren sa att de ville behålla hästen. Några månader senare blev hästen såld till en annan för mer pengar än vad vi hade kommit överens om. Vi hade tydligen lyckats pruta för mycket . Trist men så är det. Alla har rätt att ångra sig även om det blir tråkigheter ibland.

jonasjo
0

#13 Ifallet som diskuterades i en annan tråd så hade dom INTE betalat någon handpenning…

Har själv varit med om att jag betalat handpenning.. när jag skulle köpa en häst,men i slutändan så kunde jag inte betala den (av ekonomiska skäl) och jag fick inte tillbaka den summan jag betalat in…men så är det och det får man ta också när man skriver på ett avtal.

Asagard
0

För mig är en häst till salu så länge jag inte fått betalt. Pengar på kontot = såld häst. Först in med pengar får hästen under förutsättning att jag anser att det hemmet är bra för hästen.

Samtidigt har jag många gånger sålt hästar på avbetalning. Hästen är min till den dag hästen är fullbetald. Först då skriver jag över hästen på den nya ägaren.

Viktigt är att ALLTID skriva ett skriftligt kontrakt, gärna ett som är utformat av en juridiskt kunnig person. I det avtal jag har kan man välja om handpenningen ska vara förbrukad till fullo eller till viss del om köparen skulle ångra köpet. Jag brukar sätta 10% av köpeskillningen som handpenning som INTE återgår till köparen vid ångrat köp.

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Mycket bra skrivet..sålde själv en nordis för ett tag sen på avb.och vi skrev inte över hästen förrän hon var full betald. Hade inget skriftligt kontrakt,men pengar kom in varje mån till hästen var betald så vi var jättenöjd med henne som köpte Stormis och ett bra hem fick hon också Glad

Men säkrast är det ju om man skriver ett kontrakt så behöver det ju inte bli en massa tjafs sen..

PippiL
0

#19 Visst är det säkrast att skriva papper. Oftas går det bra, som det du skriver om. Men det är ju när det inte gör det, som man behöver papper.

Om ni ska sälja häst, begär ni referenser då? Har vi alltid gjort.

Samma om vi har köpt häst. Då kollar vi upp vad det är för häst, oftast med klubben eller någon klubb där den startat. Man kan ju alltid ringa den klubb som ligger närmast och höra sig för. Då får man också en bild av vem man köper av. För säljaren kan ju också vara oseriös, precis som köparen. Fundersam

FridaSimonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pratatade med min mamma och hon sade som rebecka sade till mig att man begår ett brott om man avbryter ett så kallat muntligt avtal, men jag bryr mig inte mer i att vi inte köpte Oskar, har ist, nya på g ^^

Kratern
0

#20 Man kan ju alltid ringa den klubb som ligger närmast och höra sig för. Då får man också en bild av vem man köper av. För säljaren kan ju också vara oseriös, precis som köparen.

Kan inte det likställas med att "lyssna på skitsnack"?Fundersam

ryttarn
0

#22 Tänkte faktiskt samma sak. Däremot skall man alltid ta refferenser, på vilket sätt man gör det kan vara olika från fall till fall.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PippiL
0

#22 o 23

Jo, men det kanske det kan. Fast jag tror inte att klubbarna snackar skit i allmänhet.

Men jag menar mer referenser. Det ligger då i mitt intresse att veta lite mer om vart hästen hamnar, än att inte ta reda på något alls….Fundersam

PippiL
0

#22 o 23 Glömde skriva att det ligger även i mitt intresse att vet lite mer än inget om den jag köper häst av också.

ryttarn
0

#24 Jo, refferenser är väldigt viktiga, både när man köper och när man säljer häst. För mig är det viktigt att jag vet att det är rimlig ordning och reda på den jag köper av och att det finns "god hästhållning" hos den jag säljer till…. Skulle aldrig köpa eller sälja en häst till/från någon där jag inte har åtminstone hyffsad koll…

Jerker Klang,

www.isil.se

Hannna
0

Egentligen har väl inte saken att göra med hur man själv gör i en sådan situation. Att man själv anser att man kan häva köpet trots avtal, eller vad det nu kan vara. Alla är väl lika under lagen om det nu finns en sådan? Trots att man inte tycker den är bra?

ryttarn
0

Lagen säger att ett muntligt avtal är lika bindande som ett skrivet. Problemet är bara att "bevisa" vad det muntliga avtalet innehåller….

Jerker Klang,

www.isil.se

PippiL
0

#28 Det är väl det som alltid är problem oavsett vad det gäller, häst eller sak, att bevisa vad som är sagt.

Har man inte betalat nån handpenning lär det vara ännu svårare att bevisa nåt.

Edde
0

#22 Nä, nu måste jag reagera, är det så att "genom sig själv känner man andra"???? Jag har själv ringt till ponnytravklubbar för att höra mig för. Har valt att i första hand prata med ordföranden, jag har blivit mycket trevligt och sakligt bemött. Menar du att du skulle prata s… om någon till en främmande människa som ringde dig om du företräder en klubb? Nä du, jag tror faktiskt att lite högre nivå jobbar våra ponnytravklubbar på. För mig är det en självklarhet att höra mig för, kanske inte bara genom personens referenser, utan ofta har man väl bekantars, bekantar som… och detta är lika självklart vid köp som försäljning.

Asagard
0

Om man orkar kan man läsa köplagen, vilken gäller mellan 2 privatpersoner. En hel del att läsa och förstå och det gäller att inte tolka fel. Men som jag förstod det så har man rätt att häva köpet både som säljare och köpare.

rebeccanisse
0

Jag tror det är så att ett muntligt avtal är precis lika mycket avtal som ett skrivet, OM man är över 18 år. Om man inte är myndig gäller inte detta avtal. iallafall vad jag har lärt mig i skolan.

Kratern
0

#30 Jag kan bara svara för hur det är i min klubb. Dessutom representerar man ju inte KLUBBEN om någon ringer och frågar om en viss person.

Och vem är du då?