Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 661 ggr
entill
0

Kan någon förklara?

Läser programmet till söndagens tävlingar på Sundbyholm. I ponnyloppet står: 1640 m. Tillägg 20 m vid vunna 6500 kr. 40 m vid 15000kr 80 m vid 25 000 100 m vid 30000.

Då ingen häst har under 6500, borde väl ingen stå på den distansen? De två sista hästarna i loppet har över 30000, borde de inte stå på 100 m då?

Om det skulle vara fel, får man göra distansändring då?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Odena
0

Om ingen häst har under 6500 är det ju onödigt att ställa dem på 20m tillägg på inget. JAg har vart med om att nr. 1 har haft 20m tillägg.

AnnaLundin
0

Det är nog samma som i lopp 2 på Jägersro på söndag, där är det ingen av ponnyerna som hamnar på start enligt proppen, så de är tydligen framflyttade.

MagganS-B
0

När man gör rekordhandicap och ingen finns på grunddistansen så måste första häst stå på den distans som kommer fram vid uträkningen (eller står i lathunden), det blir galet annars med intervallerna. Men när det är penninghandicap så flyttar man fram, i det här fallet dom som hade mer än 6500 till start, där är det ju 20 meters tillägg för varje summa, men i rekordhandicapen räknar man ju helt annorlunda, där kan tiondelarna avgöra om du står på 1640 eller 1660……Hoppas du fattar Agge, annars får du gärna ringa!

entill
0

OK. Tack för förklaringen. Ser bara lite konstigt ut i texten i programmet, men jag förstår andemeningen. Har ju inte varit med och handicappat sedan man började med penninghcp.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
0

Faktum är att man flyttar fram ponnysarna även vid tidshandicap om ingen står på första volten efter anmälan. Jag har pratat med Ylva på kansliet om det, att förhållandena mellanponnysarna blir fel då, men det tyckte inte hon. Men räknar man på det så förlorar alltid bakhästarna på att man flyttar fram dom. En helt idiotisk regel, tycker jag, som man naturligtvis har hämtat från stortravet. Även vid penninglopp kan det bli fel för ponnysarna.