Gulddivisionen!?!?
Måste bara få säga vad jag tycker, tycker att det nya propp systemet suger men det har vi nog redan konstaterat att dom flesta tycker men om vi nu ska ha det här systemet så tycker jag att ändringar måste ske och speciellt i gulddivisionen där min ena häst Tiffy går ut hon har ca 30,000 och rek 1,47 så ändå väldigt gynnad av detta system men startar hellre på rek-handikap då det känns bättre mot ens konkurrenter, men som sagt tillbaka till gulddivisionen som jag nu ska starta i på söndag så när jag kollade listorna så upptäcker jag först att jag ska tävla mot Thyra Tyrann vilket jag inte har något mot då jag har möt henne innan men hon har ca 170,000 och rek 1.38 men sen märker jag att hon bara står på tillägg som att hon hade 90,000?!?!?! varför? jo därför proppen delar bara ut tillägg till 90,000 sen kan man inte få mer tillägg! Bara jag som tycker att detta är väldigt dumt? eller är jag ensam att tycka att man kan skriva i proppen att efter 90,000 så får man tillexempel 20meters tillägg för varje vunna 20,000, 30,000 eller 40,000?
oj skrev fel menar så klart att Thyra har ca 150,000
Min fråga är då, varför anmälde du då till det loppet? Vet man lite om hur fort andra hästar går och hur mycket de tjänat så kan man snabbt räkna ut att denna prop gynnar SM-hästar.
Självklart skall de också få kunna starta i voltlopp men om man inte gillar en prop så anmäler man helt enkelt inte. Så enkelt och så svårt är det.
Det gäller att kunna läsa proppar och sedan avgöra om man vill starta eller inte.
Eftersom det inte finns någon klass efter guld, så måste ju alla guld hästar kunna starta… och enligt det nya sättet att skriva proppar verka man vilja begränsa antalet volter, och då blir det så här.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#4 Nog finns det andra proppar att välja på. Kanske inte just den dagen men andra tillfällen har absolut funnits. Speciellt de övre divisionerna har haft andra typer av proppar. Om man sedan i alla fall väljer att anmäla så är det väl bara att gilla läget.
Sen håller jag med om att proppen är oerhört ojämn. Men så är det ju i andra klasser också.
#2 anmälde drf jag vill så klart tävla och hon kan endast gå ut i den proppen då jag inte bara vill starta i mästerskaps lopp, då jag vill starta i vanliga lopp med inte så mycket vinst pengar och inte lika stor press för hästen för att hon ska få lite enklare lopp så henne självförtroende inte körs i baken efter varje lopp men om man inte kan sätta att det kan bli mer tillägg så gör en division för eliten! alltså dom med rek under 1.45 typ
#3 är trist då dom först tvingar på oss ett nytt system om inte kan göra de ens lite rättvist…
#6 Håller med om att det skulle behövas en divison till. Men om ST ska fatta att propparna är orättvisa så är det bästa sättet attinte anmäla.
Nu tycker jag nog att din ponny har en rätt bra chans till en bra placering i alla fall. Det är väl inte bara segrar som räknas, eller?
#7 min ponny har en väldigt bra chans men tycker synd om dom andra i loppet och det är inte så snällt mot dom tillexempel Betsie som bara står 20 framför Thyra som är 6sek snabbar (voltrekord)

#0 du väljer att bara titta bakåt på nr 7, vad tror du att nr 1 tycker om att du bara står 40m bakom henne? ;-) jag säger detta med glimten i ögat och förstår vad du menar men alla lopp ska köras och de främre hästarna har större chans att sänka sina rekord än de bakre och allt kan hända, lycka till allihopa :-)
Japp, det är orättvist. Men så är det i många lopp i år.
Denna prop skulle ex, kunna utökas med: 140m vid vunna 115.000kr 160m vid vunna 140.000kr

De är de jag har sagt hela året att ha en häst i Gulddivisionen är de tuffaste och tråkigaste, men de är faktiskt gulddivisionen hästarna där de har gnällts minst på propparna ;) Men vill man tävla så är de bara att starta och man får köra så gött man kan , loppet är inte kört förens alla hästar är i mål. Men visst hade de varit kul inom guld om de hade varit lite fler volter, eller att de hade stängt proppen någon gång. ;)
Eftersom det inte finns så många hästar som platsar i gulddivisionen kan det vara en av anledningarna till att inte så många klagat….. ;-)
#13 håller med dig, så klart det inte blir något mycket klagomål då om man kollar på poäng listorna för detta år så har endast ca 30 ponnysar startat i gulddivisionen
…och vi kommer, med stor sannolikhet, aldrig att starta våra ponnysar i några divisionsfinaler. De är alldeles för orättvisa.
Har ni tänkt på att ni har i alla fall möjligheter att få starta, kanske bor med ett par tre banor inte så väldigt många mil ifrån er….Men vi gotlänningar har bara våra tävlingstillfällen och måste åka först färja sen bil för att kunna tävla på andra banor. Här passar absolut inte ST:s proppsystem, men Gotland räknas kanske inte…..mer än möjligen SM och det vill illasinnade också ta ifrån oss! Gotland är en underbar plats att bo på, varför skulle då annars en massa fastlänningar flutta hit? Men ST har alldeles glömt oss och vårt ponnytrav som hade sin vagga här…..nedmonteringen av ponnytravet på Gotland började när totospelet försvann!!!!!
#11. Jag vill tillägga när det gäller Gulddivisionen att man kan göra en justering till och sänka den lägsta gränsen för start i Guld från 15.001pp till 10.001pp så får man ytterligare fler som kan anmäla i Guld där det behövs fler hästar.
#17 …..eller så slutar man helt med denna idiotiska indelning i divisioner.
Men om 4-5 år tror jag att det kommer vara mer hästar i guld än i dom andra divisionerna. Så det är jätte viktigt att vi får in mer unghästar i ponnytravet. Så det utökas hela tiden. Och det här med divisionerna tycker jag är bra. Men man kanske inte behöver köra det varje tävlingsdag.
#19 Vad grundar du det på? Varför skulle det bli fler om fem år? Om fem har ju flera av de som tävlar idag, slutat. Vad är bra med att stänga ute hästar, att inte få möta lika snabba hästar? Jag förstår verkligen inte.
Att det kommer vara mer guld hästar då än vad det är nu. Dom som är i silver/brons nu kommer ju vara i guld om 4-5 år. Så då kommer guld loppen vara fulla. Det var de ja menade.
#22 ja, så kanske det b,ir men varför tror du att det är så få i guld nu? Jag undrar om det inte kommer att försvinna lika många guldhästar som det kommer in nya. Vi får väl se vad se vad som händer. Men vad är det som är så bra med divisionerna, tycker du? Kan man inte tävla utan divisonsbegränsningar tror du?
Om 4-5 år har många fallit för åldersgränsen! Man kan inte vänta 4-5 år på att något inte fungerar ska bli bättre inom en sport med åldersbegränsning! Om inte ponnytravet ska dö ut måste man göra om och göra rätt !