Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 2971 ggr
discoanne
3

Höja åldersgränsen?

Tycker ni åldersgränsen borde höjas för kat A?
Varför/varför inte? vad skulle då åldern vara?

🙂

Stallmima
1

Finns tråd om detta redan men delar med mig av mitt tycke. Antar du menar kuskens ålder?  så tycker jag den borde vara som i Finland, alltså 19 år

Nellan-
2

Minst 17 ;)

Kajsaflorre
4

Jag tycker att det är bra som det är, tycker att det räcker gott och väl att köra tills man blir 15:-)

discoanne
0

har inte sett den tråden :/ jag menar kuskens ålder ja :-)

Stallmima
0

#4  Här är den, handlar visserligen om Kat B   http://ponnytrav.ifokus.se/discussions/5254558d8e0e743ba40004bb-avskaffa-aldersgransen-25-ar-for-russ?4d712452b9cb4621410461f3-1

Men båda åldersgränserna känns aktuella

tomj
0

#0. Till 16år.

aston97
0

Jag tycker man ska få köra shettis till man fyller 18!

Alice Molin

aston97
0

Jag tycker man ska få köra shettis till man fyller 18!

Alice Molin

idagranskar
0

jag tycker att man ska få tills man är 16 eller 17 år :) Det finns dom som är lite äldre och har nyss fått licens som jag och sen är jag skötare på en shettis valack och han kommer jag att få tävla tills den 13 Juli 2016 för då fyller jag år och jag känner att man verkligen vill tävla vidare mer med ponnyn då vi inte kommer att kunna tävla så länge till men jag är fortfarande glad eftersom jag har hela nästa år kvar :)

www.alifeasme.devote.se

My friend thinks he's smart. He said onions are the only food that make you cry. So i threw a coconut at his face. :)

Nellan-
2

#9 du kommer inte få tävla shettis alls 2016 eftersom du fyller 16 det året :)

discoanne
1

verkar som många vill att den ska höjas, vi får hoppas frågan kommer upp i ST eller i SPTF!

idagranskar
0

#10 Är det inte så att man får tävla tills dagen man fyller 16?

www.alifeasme.devote.se

My friend thinks he's smart. He said onions are the only food that make you cry. So i threw a coconut at his face. :)

Stallmima
0

#12 Det får man inte, det år man fyller 15 är det sista året på shettis varesig du är född 1/1 eller 31/12. Så alltså inte den dag du fyller år

MathildaG
0

Jag tycker åldersgränsen kan höjas till 16 eller 17. Jag har en shettis som efter ett år hos mig börjar springa i mål utan galopper eller diskningar. Jag fyller 15 i år och får därför inte tävla nästa år, men jag vill verkligen ha en höjning i åldersgränsen :)

kajsa-mini
3

Denna diskussionen brukar komma upp årligen och för det mesta är det shettiskuskar som börjar närma sig gränsen som vill höja åldersgränsen. Jag har också varit där, när man började bli för gammal och insåg att man inte längre fick köra shettisar. Det är en hemsk känsla! 

Tycker gränsen är bra, någon gång måste man bli för gammal.. Och helt ärligt så är det inte så rättvist med en 17-18 åring som kört sen hen var 8 och kör mot helt nyblivna 8 åringar som precis tagit licens. Just av den anledningen kände jag mig rätt färdig när jag blev för gammal, då man självklart hade vissa fördelar då man kört mer och hade mer erfarenhet! Och då började jag ändå inte med ponnytrav förrän jag var 11. 

Så nej, låt åldersgränserna förbli som de är. Någon gång måste man bli pensionär för första gången ;)

discoanne
0

#15. åldern spelar ju inte så jätte stor roll, det är nog mer vanan och hur man kör ponnyn. en 10 åring och 15 åring kan ju vara lika duktiga :) självklart måste man en dag inse att tiden är ute och man aldrig mer får köra shettis men det är ju lite rättvisare att höja då de som kör russ har 12 år på sig medans de som vill tävla shettis bara har 7 år.. sen är ju valet upp till en själv , inser man att man är för stor för shettis kan man ju köra russen :)

Stallmima
2

Ni som blir för gamla att köra shettis får åka till Finland och köra istället   👍

kajsa-mini
0

#16 Men eftersom vi nu tävlar med åldersgränser och inte rutin (exempelvis antal körda/vunna lopp) så måste ju gränsen gå någonstans och jag tycker den är bra som den är. När du är 15 år har du, trots orutin och att det kanske är din första/andra säsong betydligt mer utvecklad hjärna och tankeförmåga än vad en yngre kusk har. Det gör stor skillnad. Du är förmodligen tuffare i lopp också. Jag insåg inte hur stor jag kände mig förrän efter jag fallit för åldersgränsen. 

Men det betyder inte att man behöver sluta med sina små älsklingar, jag håller fortfarande på med shettisar och hälften av hästarna på vår träningslista är shettisar :)

#17 och dom som inte har möjlighet att åka till Finland kan alltid åka till Danmark istället ;)

Axmira99
0

Jag tycker att åldersgränsen på kat.A är bra som den är, men jag tycker att åldersgränsen för kat.B ska höjas.

Örebro.OliviaA
1

Jag tycker gränsen på a-ponny är bra. Någon gång måste man sluta. Men jag tycker att gränsen på kat. B ska sänkas till max 20år