Divisionsfinalerna 2014.
Här är mina reflektioner på Divisionsfinalerna 2014.
Först lite statistik:
4st Finaler har körts under 2014.
1. Östersund. (Juli): 133 starter av 144 möjliga. (9st Finaler fulla.)
2. Hagmyren. (Okt): 122 starter av 144 möjliga. (6st Finaler fulla.)
3. Tingsryd. (Juli): 105 starter av 144 möjliga. (0st Finaler fulla.)
4. Färjestad. (Okt): 87 starter av 144 möjliga. (0st Finaler fulla.)
Östersund/Hagmyren: en lopptäckning på 89%
Tingsryd/Färjestad: en lopptäckning på 67%
Om man tittar på de olika divisionerna så är det Gulddivisionen som är sorgebarnet och där det är minst anmält till och det kanske inte är så konstigt.
Vad kan vi dra för slutsatser av detta?
Varför är det sämre anmält i söder?
Jag kan i alla fall se en tendens till mera negativitet till denna tävlingsform i söder, varför vet jag inte, men jag vet i alla fall vad jag tycker och det är att jag är mycket mycket possitiv till försök och Finaler och Svensk Travsport har gjort ett mkt bra jobb med att införa detta, för det behövdes något nytt och inspererande för att få fart på en nära till insomnat ponnytrav i Sverige, sen kan man säkert göra vissa justeringar
i Divisionssystemet ex för Klass III, större spann i klasserna för Kat B, ev sänka klasstillhörigheten i Guld till lägst 10.001pp för att få mer anmält där, ja lite finns säkert att justera, och jag har stort förtroende för S-T att dom kommer att utvärdera detta när säsongen är slut.
Nu ett stort lycka till till Helgens Finalister och lycka till med era tävlingar på Hagmyren och Färjestad.
Nja, med en ponny som är några få poäng ifrån att lämna silverdivisionen och som förmodligen bara får starta i gulddivisionen framöver, så tror jag inte på en sänkning av prisgränsen kommer att ge fler startande i den klassen. Nu vet jag ju inte hur andra resonerar men för vår del känns det inte schysst att starta i ett autolopp med en ponny med ett rekord på 1.51 , som då får möta en hel drös med ponnysar med rekord närmare 1.40 eller bättre. Det känns inte direkt att hon har något att göra i ett sådant lopp. Talesättet "alla lopp skall köras" känns inte riktigt relevant i detta sammanhang. Hur resonerar ni andra?
Är det inte en del hästar anmälda till Hagmyren som lika gärna kunde åkt till Färjestad i stället?
Vi kunde lika gärna åkt till Färjestad då vi har lika långt dit som till Hagmyren , men då vi varit flera gånger i år på Färjestad så valde vi Hagmyren nu …..omväxling förnöjer tänkte vi ! 🙂
#2 några vet jag som åkte dit för resebidraget…

Tror att en del anmälde till Hagmyren pga de trodde att de kanske inte skulle bli av i Förjestad just pga de är färre som anmäler i söder och att de krockar med Kalmar.