Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1489 ggr
Maijaa_
0

monte vikter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad tycker ni om vikterna med monten? är dem lagom ?

Kratern
0

Jomen visst ska du ha kul med din häst!!

Skit i hur kul hästen tycker att det är! Eller hur hästen mår!

Maijaa_
0

men nu rider jag inte shettisar längre ^^

EmiliaLeo
0

tycker 45 kg är bra jag, då finns det ju en gräns när man känner att bör hoppa upp på en lite större häst.. :) 50 kg hade väl vart ok också men jag ser ingen större anledning att höja vikten ?

Beeea
0

Men allt är ju beroende på hur hästen ser ut i kroppsbyggnad och muskler. Man måste ju ha lite vett också som ryttare då man sätter sig på en häst/shettis också. Jag tycker att 45 kg är helt ok som maxgräns.

Maijaa_
0

jag tycker 50kg hade vart bättre, eller så kan man ha längd istället, för shettisar pallar vikten.

EmiliaLeo
0

oj haha vad jag tänkte fel.. *raderat*

Mixie
0

#1 stod det något annat i inlägg #0 från början eller? annars kanske jag har missuppfattat dig-
"Skit i hur kul hästen tycker att det är! Eller hur hästen mår!"

Tar för givet att du är ironisk men vart finns anledningen?

//Mickan

EmiliaLeo
0

#7 de stog ngt annat. ;)

Emsaa
0

#5 håller med dig maija , en längd hade varit bättre lixom det är bättre för det ser ganska dumt ut om en jättelång rider en shettis , för dom flesta shettisar klarar nog vikten dom lite "kraftigare" då :P

isor
0

#5 håller med, men jag rider monté på shettis hos melander och jag klarar bara vikten i år. eftersom shettisar var arbetshästar från börgan så kan dom klara tunga vikter och 50 är inte mkt

Kratern
0

#7 Ja ,det var ett betydligt längre inlägg där det stod något helt annat.

Så blir det när man inte kan stå för vad man säger. Då måste man ändra sitt inlägg. Flört

Maijaa_
0

men ursäkta mej att jag försökte förklara mej, men folk missuppfattade vad jag menade!! :@

Cnox
0

hej! Jag har bara hört att "ryttaren och hästen ska se kapabla ut" inga vikter…vart står det? var är det för maxvikt då på russ för monte'?

Boode
0

#13 65 kg inkl. utrustning

Cnox
0

# okej. bara att banta ner sig då:D

Jagz
0

# 1 Jättekul med alla dessa spydiga inlägg! Hoppas du gillar det!  Skit i hur kul det är för andra människor, gör det bara, tack! :)

Emsaa
0

#1 tycker inte heller det är schysst hon ställde en fråga?

casandra
0

#10, "eftersom shettisar var arbetshästar från början så kan dom klara tunga vikter"

Jag vet inte om jag håller med där, när dem var s.k. arbetshästar så drog dem väl tunga vikter, inte bar?

Jag säger inte att 50 kilo är för mycket på en shettis, jag tycker vikten beror helt på vad shettisen ska göra med den.
Men däremot i ett lopp, tycker jag att 45 kg är en bra viktgräns.

Cnox
0

som de flesta har skrivit. Det beror helt på hur stor/stark/gammal/tränad ponnyn är för vikterna. men det är bra med en "idealvikt" på 45 och 65 kg så inte någon för tung rider på kanske en ung ponny som inte är tränad för det…tyvärr finns det ju folk utan vett.  men visst. längden har betydelse också i samanhanget.

Maijaa_
0

aa precis håller med DEM FLESTA där uppe, för vikten kan inte vara för hög för då kommer det vara alldeles för stora som rider på dem. då ser det helt sjukt ut.

Turnado
0

Jag rider Effi men det är bara för att det ska vara lite roligare i vagnen. Jag e för lång och för tung men hon är mycket musklad och stor så en 40 min klara hon utan några större problem men höja shettis viken till 50 kg och russen till 70 kg skulle inte göra så mkt för dom tror jag

divansson
0

borde va på längden som nåra säger.. men endå, en på 1.55 som väger 70kg (udda exempel nu då).. ;)  typ inte.. :P borde va både längd och vikt :P för mig spelar det ingen större roll :P

Kris_J
0

Det går inte att generalisera vad en shetlandsponny eller ett gotlandsruss kan bära, det är så många faktorer som spelar in.

Vikt och längd iförhållande till mankhöjd och kropskonstitution på ponnyn tror jag skulle vara bäst, men vem skulle stå och sålla innan lopp…

Tycker ibland det ser fruktansvärt illa ut i många russlopp likaväl som i  vissa shettislopp med väldigt långa ryttare. Oharmoniska ekipage är bara förnamnet. Tänk om sådana ekipage kom på hopp eller dressyrtävlingarFörvånad Då skulle det bli ramaskri.

#20 i helgen ska den lilla svarta ut och kuta, har du sett det?

Veritas odium paretFörvånad

TildaLinge
0

Jag red förra året iår är jag bara ute o lunkar o så i skogen :P

Michy
0

Jag tycker shettis vikterna är bra. Men russens är lite för höga.. Borde ligga på ty 58 istället. Jag tycker det är konstigt att en ponny ska "behöva" bära någon som väger 64,9 i full fart 2140meter. Samtidigt som ett varmblod får bära en som väger 65,1, samma
distans, visserligen i högre farter… Men ändå..

Brunzell
0

HÅLLER MED MICHIIIIIIIIIIII TILL 100 %!!!

plutten-92
0

tycker att russ vikten är bra men shettisarna dör inte av att bära en som väger 47 kg.

palomia
0

#25 Man kanske skall poängtera att det inte är maxvikten det gäller hos varmbloden, utan min.vikt, vilket får en helt annan betydelse då… Sedan kanske jag inte är så påläst med alla nya regler men är det inte totalvikten inkl. utrustning som får vara max 65kg (så är det iaf på stortravet). Alltså väger inte ryttaren 65kg. Som sagt jag kan ha fel eftersom jag inte kollat montereglerna på ponny.

Kratern
0

#28 Det är totalvikten både inom ponny- och stortrav så jämförelsen som #25 gör är alldeles korrekt.

Trav_
0

#29 ja totalvikten jag, men inom stortravet är det ju minimum 65 kg inkl utrustning så en ryttare med utrustning kan ju väga 75 kg om den vill utan att det hindrar..

Mitt russ som är 120 i mankhöjd jag skulle aldrig sätta upp en ryttare på mer än 47-50 kg med utrustning på hennne.. Alldeles för liten för att bära mera..

Michy
0

Jag har full koll på alla monte regler och vikter. Jag ville bara poängtera att det är konstigt att den är så hög. Många som väger in på varmblod väger bara omkring 65, med utrustning.

Jag tycker det är skillnad på att mulla runt i skogen, kanske galoppera omkring och lite sånt. Då kan man väga ganska så mycket, eftersom dom då går utan käk och i varierande farter.
Men när det är som i monte, ponnierna måste TRAVA allt dom kan+ att dom dessutom nästan alltid är uppkäkade.

Sen är det väl en samvetsfråga vad man själv tycker är shysst mot sin häst. När jag elva år gammal red Parat vägde jag ungefär 37 kg, med utrustning. När jag kom upp i omkring 57- 58 så slutade jag. Klarar fortfarande att väga in om jag skulle vilja. Men..njej.. Varmblod är mycket roligare..Skrattande

Foto: Tom Jönehag.
Jag och min stjärna Jodopax 98.

Wahlberg
0

#31 Håller med dig till 100 %. Skulle kunna tida löp på russ hur lätt som helst, men vad är visten? Varmbloden lockar mer.

skott
0

Jag skulle aldrig sätta upp en ryttare på över 50kg i monte lopp på mina hästar.. Men de e ju min personliga åsikt.

nyfiken2
0

Har ni sett Markus Svedberg på Apus. Han är väl igentligen för lång men klarar vikten. Ser Apus ut att lida? Nej! Spinger Apus bra ändå? Ja! Alltså kan varken vikt eller längd ha så jättestor betydelse bara man inte väger föööör mycket. Maxvikten verkar passa russ och shettisar rätt bra och om man är för lång får man träna på balansen istället så man inte stör hästen. Både russ och shettisar är ofta svårridna så det går inte att sätta upp samma små ryttare som dom har i galoppen. Där kan ungarna inte ens rida men där spelar det ingen roll för de leds till start och tas imot i mål.

ElinLilja
0

Jag tycker att det är bra med en viktgräns men tycker däremot att vikten skulle vara för ryttaren utan utrustning. Kankse 45 och 65 för bara ryttare?!

Jag vet många många som rider både sina shettisar och russ hemma både dom som trallar runt på skojj i skogen och dom som själva tränar sina hästar inför monté lopp men låter andra rida då dom själva inte kommer under med vikten. Och hur många regler som än sätts upp kommer dessa fortfarande rida hästarna hemma. Håller med det är lite skillnad på att rida hemma och på banan men förhoppningsvis tänker alla dessa så kallade "förstora" ryttare på att bygga upp bra och rätt muskler, och då klarar våra vänner av att bära ganska mycket. Använd suntförnuft och kolla på vad hästen har att säga, hjärtat säger mer än vad ord någonsin kommer att göra!

CoolaCrossen
0

Jag har inget att säga om shettisarna, men jag själv är kort (162 cm) och smal men kan ändå inte få rida (väger 58 kg), blev utkörd från ett lopp på Åby i våras, och inser att man måste vara väldigt smal och liten för att rida russ, och det tycker jag inte är helt schyst, för man måste väl kunna ha kul med den och det ser inte speciellt knasigt ut när jag rider, så jag tycker de borde höja lite iaf. typ till 70 kg eller nåt.

#35, håller med dig.

amandahandersson
0

Jag väger 48 kilo och är typ 1.65 m, och jag rider inte russ! Jag tycker helt enkelt att jag är för lång.

45 kilo på shettis kan vara knapert för många, men 65 kilo på russ är helt rätt! 

Men mycket varierar från häst till häst. Har man en större och kraftigare ponny kan man ju rida lite längre, har man en liten och nätt ponny kan man det inte.

Maijaa_
0

håller med michelle och jenny.. jenny, det borde vara mindre vikt, för då vet du en som inte skulle klarat vikten xD och då skulle inte hon fått rida ;)

Brunzell
0

HHHHHHHHAHAHAHAHAHAHAHAH maija du är rolig min lilla bebis :D

NatthaBlom
0

#36 jag hàller faktiskt med dig!

Jag e ocksà mkt kort 161cm… och ingen skulle nog kunna gissa sig till vad jag väger, men efetersom att jag tränar sjukt mkt och väldigt mkt styrka sà edet sà att muskler väger tyvärr mer än fett….. Borde vara som förrut med monte… ekipaget ska se harmoniskt UT!