Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1540 ggr
Lucky12
0

Hosta efter höet= vad gör man?

Har nu gett mina hästar Höö i cirka 4 veckor nu. Min ena får en fruktansvärd hosta utav det och ja jag plöt lägger det redan. Har ni några smarta idéer på vad man kan göra för att det ska försvinna? 😊

Tusen
0

Byt till hösilage och ge allt foder utomhus. Sånna hästar mår bäst på lösdrift

Lucky12
0

Han går redan på lösdrift och hösilage möglar väl bara ute nu när det fortfarande är så här varmt ute?

Lucky12
0

Han går redan på lösdrift och hösilage möglar väl bara ute nu när det fortfarande är så här varmt ute?

Tusen
0

Nej, hösilage möglar inte om det används inom rimlig tid. Dessutom börjar det bli så pass kallt nu att det håller sig bättre. Hur många hästar har ni i lösdriften?

Lucky12
0

Två av de har jag ibland inne eftersom att de är och tävla ibland. Men annars om alla går ute tillsammans så har jag fyra stycken. Två russ, en svensk ridövning och en Shettis.

Tusen
0

Har din häst hosta annars också? Om den enbart hostar av höet bör du byta det mot ett bättre hö. Hösilage är annars det bästa för känsliga hästar.

Lucky12
0

På somrarna brukar han aldrig hosta eftersom att han går på bete. Ska skicka ingen undersökning till någon som kan se ifall det är bra "kvalite" på höet. Tack så jätte mycket för tipsen du ger mig!

giffan
0

Att byta hö är det första du ska göra. Om du tänker använda torrt hö så räcker det inte att bara vattna uppe på. Utan lägg höet i ett hönät som du sedan stoppar i en tunna med vatten och låter ligga i någon timme. Sen ger du hästen det. Men annars går det att köpa mindre balar med hösilage.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Snurrii
0

Horsehage, överlägset bäst!