Låst stall??
Har hört av en bekant att det är olagligt att ha stallet låst på nätterna bla i brandsynpunkt. Är det någon som hört detta? Vart kan man i så fall hitta information om detta?

Om det är olagligt borde det stå i djurskyddslagen någonstans, däremot kan det vara en rekommendation ur djurskyddssynpunkt i händelse av brand. Man kan kolla försäkringsbolagets villkor också, samtidigt måste man ha låst sadelkammare i händelse av stöld. Men bor man så till att det rör sig mycket folk runt stallet måste det ju kännas tryggare att ha det låst nattetid, det är ju ett svårt dilemma där!!
#1 Ja men precis, har försökt förklara detta för min bekant att jag aldrig hört talas om detta. I tätorter skulle nog aldrig folk med stall ha stallet olåst på nätterna

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#3 Tack Jerker! 👍

Jag hade aldrig låst mitt stall ,pga brand risk mm, men sen så stänger ju vi aldrig stalldörrarna heller då jag tycker att den naturliga friskluften är bäst ;)
Vi hade aldrig låsta stallar i ridskolan heller , tror faktiskt om jag ska vara ärlig aldrig hör någon som har låst sitt stall
Är det bara jag som lärt mig sedan jag var liten att man ALDRIG låser ett stall pga brandrisken?

Mvh Stephanie 

# 6 Jag med
Vi har kollat med brandkåren att det är ok att låsa , dom har utrustning att snabbt slå upp dörrarna. Skulle inte våga ha stallet olåst så vem som helst bara kan knata in …..
#8 Precis min mening, man vet ju inte vilka "dårar" som springer runt på nätterna

och jag tvärtom , skulle aldrig våga låsa , nu har vi iof alla våra ute på lösdrift då hästarna mår bra av det ;)
Men innan hade vi på stall och d var dörrarna helt öppna :D
Om jag hade bott och haft eget stall ute på landet skulle nog inte jag heller haft låst och förmodligen haft hästarna på lösdrift , men våra bor i ett litet kollektivstall i tättbebyggt område där inte denna möjlighet finns… för oss är det säkrast att låsa för att hålla obehöriga borta , och vi har telefonnummer på stalldörren i händelse av brand eller annat akut….
Vid en brandövning frågade jag om låsta stall, och då sa brandmännen att dom antingen kipper upp lås eller slår in dörren, så det var inget hinder för dom.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Å andra sidan kan ju en privatperson upptäcka branden och inte kunna öppna dörren o hjälpa till…utan får stå och vänta på ev. brandkår eller annat…

Vi har aldrig låst stallet, då bor vi 5km från centrum… nära villor och flera stora bostadsområden.
Precis.
Att brandkåren kan ta sig in är ju självklart. Men under tiden det tar för de att komma dit så kanske förbipasserande (som den som larmade) ha hunnit rädda några kusar. Eller begränsa branden med slang som brukar finnas i de flesta stall, om inte branden är så omfattande ännu.