Jularp- ett tragiskt återbesök
Hade vägarna förbi Höör och då kändes det naturligt att ta en sväng förbi Jularp, blev tyvärr ett tragiskt återbesök. Domartornet lyste med sin frånvaro, uteserveringen var borta, avbalkningarna mellan spiltorna saknades och själva banan var igenvuxen, men för övrigt var det mesta sig likt..
Finns några bilder här:
Det är inte klokt, jag han visserligen bara köra en sesång på Jularp men min morfar var med och startade banan för en väldigt massa år sedan… skulle det inte bli en golfbana eller vad det var det bara ett rykte???
Shiit, va annorlunda det ser ut där, men ändå sig likt på ett sätt. Jag gillade verkligen den banan och det var tråkigt att det lades ner. Om det bara skulle bli en åker av det hela så kunde de väl lika väl fått ha banan kvar?
Tack Calle för bilderna!
Tänk vad mycket roligt man fått uppleva där under min/vår(Annas o min) ponnytravstid
Alltifrån hur det såg ut "sista tiden" till för längesen då "allt" fanns andra sidan banan! Då var banan bred som bara den….
Är det kanske någon om har bilder från den tiden domartorn, stallbacke etc fanns andra sidan banan?

Jag har ju aldrig varit riktigt insatt i banorna på fastlandet… vad var det som hände med jularp egentligen?

Visst var det så att ägaren till marken ville ha tillbaka den för att ha som kohage eller minns jag så väldig fel? Det är ju några år sen nu…..Berätta mer ni som vet!
Var där bara en gång på "studiebesök" med Helén (Stuteri Less om någon minns…..) Lindskog, det var jättefint där!
Vilket år lades banan ner? Lite tråkigt att se. (fast jag aldrig har varit där)
Sorgliga bilder, men intressanta
Jag saknar tävlingarna på Jularp…även om dottern ibland svor över in/ut-farten i kurvan de loppen hon körde Alex…
Veritas odium paretFörvånad

Markägaren ville inte ha kvar banan så klubben fick antingen köpa loss den eller så lades den ner. Klubben tog den svåra beslutet att flytta.
Jag har själv fantiserat om att väcka den gamla banan till liv. Speciellt när jag var politisk aktiv i Höör.
Det är en trist historia med Jularp!
Tack Calle men är det någon som har foton från den tiden då domartorn, stallbacke etc låg på andra sidan banan?
Det måste vara sisådär minst 25 år sedan…….!
Mitt minne säger mej att banan då var mycket bredare?
Visst flyttades allting över på andra sidan för att man inte skulle inkräkta på "gården" där folk bodde? Eller minns jag fel?
Kul att se att ngn minns och bryr sig om "vår" gamla bana! Jag är uppväxt i princip PÅ banan, vårt stall och hage vätte direkt ut på den gamla stallbacken - där domartornet först låg. Min far var med i klubben och tjänstgjorde bl a som kassör, speaker och annat. Själv startade jag med shettisen Bubbel och russet Fakir, den sistnämnde var brorsans häst från början.
Jag har massor med gamla bilder då tornet låg på "rätt" sida men de måste scannas in först och kvaliteten är väl sisådär efter alla dessa år.
Förr fanns det t o m totospel och det reds ponnygalopp på banan - själv brukade jag mer än gärna rida omkring på Bubbel på stallbacken, rida fram och handla godis i kiosken eller bara "hänga" med honom på stallbacken:)
Det var tider det! Travare som Ero, Piggelina, Munter, och om det var Garribaldi som också var med o fajtades om jag minns rätt.
Banan lades ner efter ett ägarbyte på gården som äger marken, några år efter tror jag, och anledningen var att man hade andra planer för marken - en driving range. Nu blev det inte så ändå utan idag skördar man hö där. Jag saknar banan och aktiviteten där oerhört mycket men man måste ändå ha förståelse för att nya markägare kan ha andra planer för sina marker.
Kan vi inte få höra fler stories från er som var med på den gamla goda tiden på Jularp - hade varit kul!
# 14 Jag har t.o.m. kvar Munters täcke som han fick när han blev champion på Jularpsbanan……
Nämen, nu får du berätta mer om vem du är och när ni var aktiva på Jularp! Och bilder om du har
Åh, Jularp! Där har jag och min familj spenderat måååånga tävlingsdagar.
Jularp var alltid en favorit, så i familjens "ponnytrav-bagage" finns mängder av roliga såväl som vemodiga minnen därifrån. Som den gången jag lyckades komma i fel takt i voltningen och var på fel håll i starten (hoppas ingen annan minns det) eller när Raja fick ett hjärnsläpp och for bockandes in på innerplan. Som tidigare nämnts lockade grinden på Jularp alltid mer än någon annan stans, min systers shettisdam hade alltid ett väldigt sug hemåt ;) Täta upploppsstrider brukade det ofta bjudas på, Jularp hade något bättre framkomlighet än Tomelilla (måste jag säga trots att jag var Tomelillakusk i 9 år ;)) och hela banbredden full in på upploppet var inte ovanligt. Jag tävlade mestadels med mina egentränade ponnyer, Berita sto (f:97 e: Ripadals Benni u: Ritva), Ribella II (sto f:94 e: Ripadals Benni u: Ritva), Bonzo (då hingst f: 98 e: Ripadals Benni u: Darling Donni), Hannibal Roll ( val f:97 e: Parat u: Bodilla Roll) och Raja ( sto f:93 e: Jardin u: Ronja IV). Min syster hade många catchdriver-uppdrag och syntes ofta bakom stuteri Emmeros ponnyer. Hon hade även två egna shettisar, Almnäs Granit ( val f: 95 e: Jolly Roger of Marshwood u: Persilja) och Tilloida (sto f:99 e: Danilo u: Thilda).
Minns när Jularp lades ner, kändes tråkigt. Att få tävla på Jularp hörde liksom till en riktig ponnytravsommar.
Har massor av bilder från banan, dock inte från innan dom flyttade stallbacken och alla är i gammal hederlig pappersform. Hittade en i burken iaf, Hannibal Roll och jag på Jularp, gissar att det är 2001 eller 2002.
Oj vad det var förfallet, men kul att se bilderna :) Man känner ju igen sig och minnena bubblar upp.
Under 10 års tid tävlade jag mina hästar där och gillade banan jättemycket. Mitt sto Bailey´s e:Julle u: Berly, älskade att springa på den banan och trots att den var lite tung gjorde hon sina bästa lopp här. Glömmer aldrig när hon vann 3årsmästaren här -92, vilken upplevelse. Ja många roliga minnen har man härifrån och visst kändes det tråktigt när banan lades ner och ännu en "liten" bana lades ner.
När jag började tävla i ponnytrav låg domartorn och stallbacke på andra sidan. Minns dock inte om det fanns någon cafeteria på den tiden, men det fanns det säkert?
Det fanns en kiosk och en totolucka, man kunde handla varm korv, kaffe, godis m m men jag tror inte att det fanns någon riktig cafeteria där man kunde sitta ner. De flesta dukade upp egen fikakorg på en filt och hade det allmänt mysigt:)
Jag minns inte banans bredd men den var ju tillräckligt bred och väl "graderad" för att det funkade att hålla ponnygalopp ända upp till kat D i a f. Fast när de höll NM (?) för islänningar ngt år så har jag för mig att ett gäng försvann ut i ena kurvan p g a att de inte klarade att ta kurvan i flygande pass - så minns jag det i a f! Ngn mer som kommer ihåg den incidenten?

Banan var bredare på upploppet på den tiden tornet var på andra sidan. Det fanns ingen servering där, utan "bara" en kiosk som var i en vagn, som kiosk ägaren åkte runt med, han var bara på Jularp när det var trav där.
Tänk vad mycket kul man varit med om på Jularp, det blev några år, från min syster tävlade där (ca 1980), tills banan lades ner.
Din syrra måste ha tävlat samtidigt med mig - vilken ponny körde hon de första åren?

#20 min syster körde Viva Ritsi, Ralle, Paulken och ibland Tokai. Sedan körde min bor Baloo, Fielina och Frank. 1983 började jag köra, då med Baloo, sedan Frimmelina, Jill, Brunette mfl.
Vem köre du, och hur länge körde du?
Jag och årtal… men det borde ha varit 1974-75 nån gång som jag började köra min shettis Bubbel, en envis typ som brukade springa hem i stallkurvan om han inte var på humör att tävla den dagen:)
Sen tror jag att jag tog över brorsans russ Fakir någon gång 1978-79 och jag körde nog till 1981 i a f. Fakir var en brun valack med rätt bra go i sig, han kom aldrig under 2 minuters gränsen men vann rätt mycket som 4-åring med min bror i sulkyn. Jag vann nog inte mer än ett par lopp med honom men han var en bra läromästare, alltid lika pigg.
Det namn jag känner igen är Tokai - vad var det för en ponny?
jag fick en ide men jag vet om den skulle gå. Varför gå ihop grupper på ca 200 personer och köpa en nedlagd/nedläggningshotad travbana som t.ex Junsele travbana, rusta upp den lite och sedan kanske början ordna ponnytävlingar. Fast det kan slå hårt ekonomiskt och alla regler som finns för att få ordna tävlingar. Någon som tycker att den här iden kanske inte skulle vara så särskilt dålig?
En kul idé, som kräver mycket arbete och engagemang visserligen men om man hittar människor som vill, varför inte?
Det bästa är säkert att bilda förening för jag tror att det finns en del kommunala/statliga bidrag att hämta i såna fall? Plus att redovisningen blir väl lite enklare.
Bra idé i a f som sagt
#25 Tackar:) Jag tycker att det är så synd att det finns jättefina travbanor som läggs ner. Junsele Travbana ska kanske läggas ner och jag minns när vi tog dit fyra storhästar och startade bl.a stallets stjärna Chakir. Varför la man ner Jularp?
Jag vet inte exakt bakgrunden men tror att det var en kombination av ekonomi och att markägaren ville göra annat med marken som banan låg på. Jag vet att markägaren hade planer på en driving range men den blev sen inte av eftersom de satsade på höproduktion i stor skala istället.
Kanske har vi ngn f d aktiv i klubben här inne på forumet och som vet mer?
Vart ligger Junsele Travbana?
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#28 En liten bit ifrån Junsele, flera mil ifrån östersund.
Ni får använda zoomfunktionen för jag kan inte få bilderna större utan att de blir ännu sämre i bildkvaliteten!

Åh Bilderna påminner om det gamla underbara travet =) Med fikakorgar och utan "blodigt allvar".
Har aldrig varit på Jularp men det verkar vara en sån bana som man skulle ha gillat. Lindesberg är en av de "moderna" favoritbanorna just för att den är så enkel och mysig =)
Precis så var det, i a f på 70-80 talet, att backen kring domartornet fylldes med folk o bilar och man satte sig i gräset o dukade upp fikat på filten… det var inte särskilt mycket blodigt allvar
Fast totospel hade vi! Jag tror man vann värdekuponger som kunde användas i kiosken:)
Saknar travsöndagarna här på somrarna, vi bor bara 25 m från banan - eller det som en gång var banan!
Jag hoppas få fler kommentarer också, från någon som kan identifiera hästarna på bilderna, förutom min egen då alltså.
*33 Det skulle kunna va garribaldi. Jag har gamla Ruska hemma som är en avkomma av garribaldi o dom är jätte lika på bild. Jularp va jag aldrig på men jag körde många lopp på Stora Alby "tror jag att det hette" och det är nåt visst men småbanor man saknar dom.
Det här är ju spännande! Jag googlade Garribaldi men han var född 1973 så det kan inte vara han för fotona är jag rätt säker på är från 1974.
Någon som känner till de andra hingstarna jag gissade på och vet när de är födda?
Fler bud!
#33 Jag gissar på att det är Robben, han ägde honom en tid.
Jag hittade rollo143 o då tror jag att det blir garribaldis mammas pappa. eller nåt sånt. hittade det på Fijalars pass o han är31 år nu
Robben låter väldigt bekant! Och troligt om han har ägt hästen dessutom. Känner du igen Peter på bilden?

Bland de absolut bästa inläggen jag läst på länge!!! …och samtidigt tragiskt att banan ej finns kvar.
Körde mitt första lopp på Jularp, med min shettis Pommac. Vi fyllde en hel lastbil med ponnysar ifrån Gotland och körde dubbeltrav på Jularp och Tomelilla. Året va 1997. Hur kul som helst :-D
Fler som startat på Jularp…..Jullette, Nätack Less, Zuper Less, Zimson Less, Maggan Less, Fanny, Leilu!
Tom jag som inte är en tävlingsmänniska har tävlat där 🙂!
Många år senare tävlade Anna flitigt där med våra ponnyer och det är verkligen trist att inte den banan finns kvar .
#39: Korrekt, det är Robben. Han stod oftast mer än ett varv efter start volten, så vojlock nr 13 borde stämma det också. Robben, Garribaldi, Morion, Munter, Pyret, Boritsa, Donna mfl körde jag på den tiden.