Nya sortens russ!
Hej jag hörde bara att man har börjat blanda russen med arab för att få dom snabbare och smäckrare.. Stämmer detta? Mitt russ är fyra och är 115,5 cm i mankhöjd… Beror det på detta? Vill gärna ha en förklaring:)

Nej, det stämmer inte.
Gotlandsrussets mankhöjd ska enligt rasstandarden vara 115-130 cm, med idealhöjd 124-126 cm.
Det finns säkert de som korsar russ och arab för något bruk men att blanda in arab i russtammen nu för att få fram något nytt "russ" tror jag inte på att det finns
Kan ju vara så att någon arabuppfödare vill åt russets all bra egenskaper :0)

Det har tidigare varit populärt att korsa russ och arab då den kombinationen ofta gett väldigt trevliga ponnysar då russ och araber kompletterar varandra, men de blir oftast C eller D ponnysar. På senare år har det inte varit lika vanligt men det kanske blir det igen.
Det finns två arab/russ korsningar till salu på hästnet, men det är väl det enda jag vet om saken..
Det finns dom som korsat russ och araber och fått fram bra ridponnyer. Om man kollar i ridponnyregistret så finns det faktiskt en hel del C och D-ponnyer med russ i stammen. Man kan dock inte säga att det är särskilt vanligt…..Dessutom har det "alltid" förekommit korsning med russxfullblod, russxangloarab och russxarab, t.o.m. varmblod och travare, så någon ny företeelse är det inte!
Vilka är det #5
#7 Bara att söka på "arab russ" i sökrutan på hästnet så dyker de upp.