Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 3291 ggr
dsvh
6

Linjestart?

Heej, jag ska starta linjestart i helgen men jag är inte riktigt haj på hur det fungerar. Nån som skulle kunna tänka sig å förklara lite kort?

thilda-
0

jag ska försöka rita :) vänta lite :)

nyfiken2
0

Först och främst kan du läsa om hur en linjestart går till i STC´s reglemente. Där står det beskrivet väldans noggrannt. Annars fungerar linjestart ungeför som autostart. Skillnaden är bara att ingen får passera mastern (den som går längst ut förrän startern släååer fältet (c:a 10 m innan startlinjen). Man samlas alltså precis som vid autostart i kurvan och sedan tar man sig framåt i lugnt tempo så att alla hänger med. Spår 9 - 12 går bakom precis som vid autostart. Första ledet går på en linje och ser till att aldrig passera (nr 8), mastern. Oftast säger huvudsatrten "Fri körning" c:a 10 m före star och då är det bara att gasa. Är någon före mastern innan det är 10 m kvar till startlinjen, akan huvudstartern kalla till omstart och den som då var före mastern får en bestraffning för tjuvstart. Lycka till på tävlingen!

thilda-
0

Första delen.. Allt rymdes inte ^^, och jag är askass på rita!

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra

dsvh
0

#2 var då?  jag letade men kunde inte hitta det, eller jooe jag hitta en skum bild men blev inte klokare av den :S
tack så mycket för din förklaring Glad

Jagz
0

# 2 Vad ska vi ha forumet till om man itne får fråga saker?

dsvh
0

#3 jaa det var samma skumma bild som fanns i reglementet men jag fattar bara inte den, där på den första biten är ekipagen i helt konstig ordning?

dsvh
0

aah nu hitta jag texten till bilden så nu fattar jag allt lite bättre, tack för hjälpen Glad

Jagz
0

# 7 Vet du hur ett autolopp går till? Det är ungefär samma ska, fas utan bil! och det finns en master (kommer inre ihåg vilket startnumemr det är, 8 kanske?) som man inte får köra förbi. ganska enkelt egentligen, men många är "oroliga" för det, jag var likadan när jag precis tagit licens, men sex år senare har jag aldrig kört ett linjelopp, så det är ganska ovanligt, i alla fall för russ,. Det är vanligare för shettisar, men då har man oftast bil också, så det blir som en autorstart.

gotlandsruss
0

det finns en marster och det är åttan den får man inte köra för bi först vid 10 meter kvar

thilda-
0

man får inte köra om master (8) för än starten går

amandahandersson
0

Man får inte köra om masten förren 10 meter innan start - då är det fri fart!

ElinLilja
0

#3 och 4 Mycket snygga bilder, tänk om man gjorde så där oxå inför en linjestart, har nämligen aldrig inträffat på mina 10 år på travet haha

Vanligtvis kör alla bara bort till kurvan och vänder upp och tar sitt spår nr 1-8 på spår 1-8 och 9-12 lägger sej bakom 1,2,3 osv. Sen går man framåt på ett linje och 8 bestämmer farten och sen som sagt 10 meter före startlinjen är det bara att tuta och köra.

fast nu för tiden brukar väl startbilen ändå åka framför fast med infällda vingarpå shettisloppen? Har sett att det har hänt iaf

TildaLinge
0

#13 Provstarten inför derbyt körde dem med utfällda vingar, men inte i loppet.

amandahandersson
0

Bil med icke utfällda vingar för shettis har jag kört alla gånger jag kört auto/linje. Det har funkat väldigt bra, förrutom att min shettisgosse blir fööööör pigg bakom bilen x)

nyfiken2
0

#6 Har jag sagt något om att man inte får fråga på forumet? Nej! Synd att du uppfattade mitt tips som fientligt eller förnedrande eler nåt. Inte vet jag. Eftersom jag inte kan rita detta så bra ville jag bara tipsa om vart man kan läsa om det. På många banor går man igenom hur man skall göra. De brukar göra det innan första start så man kan titta på andra under samma tävlingsdag. Det är ett tips jag kan ge om de flesta saker som hör hemma på tävlingsdagar; provstarter, defileringar, prisutdelning, springspår odyl. Att titta på hur andra gör i dessa situationer är alltid lärorikt. Kollar man dessutom i reglementet så brukar man få en ganska klar bild över hur mycket av de svåra sakerna går till.

PippiL
0

På SPTFs sida, Frågor o Svar, finns också en beskrivning av linjestart. Kanske till hjälp. Glad

giffan
0

Om bilen är ute, antingen den har vingarna ute el inte så är det autostart och bilen är "master".

Har man ingen bil är det linjestart och 8 är master.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

PippiL
0

#18 Precis. Finns bilen så är det auto, och inte linjestart. Linjestart används när inte bilen finns.

En riktig linjestart startar alltid i bakvarv, i tre led (beroende på hur många som startar). När man har passerat startlinjen med 150 m, så vänder man så man nu är i rätvarv. Och det är först nu man kör upp mot start i två rader (1-8 i främre ledet, och 9-12 i bakre ledet) och har nr 8 som master. Mastern bestämmer farten, ingen får köra förbi master. 10 m innan startlinjen är det fri fart.

SkMajs
0

Ska jag vara helt ärlig fick inte vi lära oss linjestart när jag tog lisensen.
Man körde inte det då, mest voltstart och aouto.

Helt vilsen på banan om jag skulle köra det :P

Belindaa
0

När jag tog licensen tränade vi BARA voltstart ! DEt var även sagt att dom som ville ksulle få rida upp och ta montelicensen &så, men det vart inte gjort. men nu iår på ponnytravlägret, fick vi med shettisar träna linjestart, men jag minns inte ett piss av hur det gick till. Jag hade &så tur iår att när jag kvalade min häst, så var det heldag, och då körde dom med autostart hela dagen, så då fick jag ett litet hum om hur det går till iaf. :)