Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 934 ggr
Stallmima
0

Vad är bäst?

Bästa underlaget att träna häst/ponny på, är det mjukt eller hårt?

ryttarn
2

Lagom skulle jag säga….. :)

Ett för hårt underlag sliter på lederna, däremot kan det vara väldigt bra att skritta på hårt underlag för att stärka ffa ben. Rekommenderas av många i unghästträning.

Ett för mjukt underlag, tex djup sand, kan slita ont på ligament(tex senor) men i lagom doser är det väldigt stärkande.

Som du förstår är inte det ena bättre än det andra utan det handlar mer om att använda rätt underlag till rätt sak.

När jag kör fort med mina ponnyer eller kallisar vill jag helst ha ett underlag som känns som en fast gummimatta. Inte alltid lätt att hitta, men där ligger mitt ideal. Altså ett underlag som är både fast men oxå med en lätt svikt i.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
4

Jag tror på variation jag och individ baserat.

Det som är bra för den ena behöver inte funka för den andra ;)

MagganS-B
5

Aldrig annat än skritta, småtrava på hård väg, aldrig trava i sand, bara skritt eller galopp! Mjuka skogsvägar är perfekt, likaså barkbana som vi hade i skogen. Sandjord under och bark ovanpå, riktigt fjädrande och bra! Efter all träning är det kallvattenslang på benen som gäll i minst 5 minuter!

Det var vad jag fick lära mig när jag jobbade hos en gammal tränare. Vi har följt det och vi har aldrig under alla år vi tävlade haft en halt häst eller några gallor, vare sig på russ eller det varmblod vi hade!