Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1604 ggr
Ernst-Romeo
9

10 år borta

En ny krönika med tankar och tyckande om russtravarna och russkuskarna

läs mer på www.russtravare.se

Bengt Westergren

MagganS-B
5

Otroligt bra skrivet Bengt! Det är den krassa verkligheten! Betänker man då att det endast kommer att födas ca. 200 russföl nästa år så kan vi ju undra vart vi är på väg…..Tror att ett närmare samarbete mellan uppfödare och ST kanske vore på sin plats. Fanns för många år sen planer på en "Hästägarförening" inom ponnytravet (J-E Magnusson, Kjell Rosvall bl.a.), tyvärr rann planerna ut i sanden. Jag anser att åldersgränsen för att få köra "storhäst" är alldeles för låg, 18-årsgränsen var perfekt. Inte många 16-åringar klarar av att köra en stor häst i lopp, skillnaden i fart mellan ponny och varmblod är sto!

savrarpstuteri
0

Än en gång klokt å bra skrivet Bengt 🌺!

Jag pratade med en sportchef för lite sen å föreslog att man skulle köra kombinerad tävling för kat.B å storhäst.  Den senare öppen för de som är unga o orutinerade . En tävlingsdag som kunde bygga broar och förståelse för både stor å liten.

Tessan08
3

#1 Planerna rann inte ut i sanden, det fanns många som motarbetade detta och pappa jobbade hårt men intresset var svagt tyvärr :( Tror det var före sin tid med en Hästägareförening då, idag hade den verkligen behövts!! Materialet de jobbade fram finns sparat på min vind :)

Stallmima
3

Mycket bra skrivet. 

ST har sedan ett antal år varit otroligt rädda för att barn ska tävla om pengar men jag personligen fick verkligen en tankeställare när man i TV låter barn tävla om 1 miljon kronor i postkodmiljonären junior."   

Citatmening klockren, varför får vissa kategorier barn tävla om pengar??

Reko
0

#1 Vad skulle ett närmare samarbete mellan uppfödare och ST kunna göra?

Erja
0

Ni borde också sänka åldern att böra tävla med russ.

MagganS-B
2

#5 Vill travet ha tävlingshästar så måste ett samarbete till stånd mellan alla parter. Det gynar både tävlande och russrasen. Tyvärr uppfyller inte SPTF kriterierna för en sammanhållande länk……Vi behöver en organisation bestående av aktiva, hästägare och uppfödare som i samråd med ST kan anpassa ponnytravet så att det passar både unga kuskar och äldre, + alla kategorier av hästar! Bengts idé med toto är inte alls dum!

Ernst-Romeo
3

Att höja åldern för att köra storhäst tycker jag inte är en bra lösning. Jag skulle hellre se att russtravarna hade sådan status att kuskarna ville fortsätta att köra russ parallellt med storhäst.

Är det någon som har andra idéer för hur vi behåller kuskarna flera år med russtravarna vore det roligt om dessa idéer kom upp på bordet för som det är nu är läget på sikt ohållbart, ingen köper väl ett russ för att tävla ett eller två år

Bengt Westergrenorhäst.

MagganS-B
1

Högre prispengar och spel på russen som går under ex.-vis 2.00 (för spelsäkerheten)!