Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 3082 ggr
tomj
0

2-årigs lopp för ponnyhästar???

2-årings lopp för Ponnyhästar kan det vara något för framtiden???!!!

Buhleeer
5

Tycker jag inte! Ponnysarna är inte så pass tidig varken fysiskt eller psykiskt!

Ernst-Romeo
2

2-årsloppen för russtravarna togs bort 1975, Läs om  svenska rekorden på www.russtravare.se

haerrdin
3

För att inte slå undan mer än underbenen på uppfödarna skall 1) sto-åldern uppåt begränsas till 12 år, och 2) ta tillbaks 15-årsgränsen för h/v precis som för kallbloden.

Emmelie93
12

Nej!!! Ingen ändring av åldern! Jag tycker att det är bra som det är nu! Jämför inte ponnyerna med kallbloden & varmbloden! Det är helt skilda världar.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Ammiii
5

Nej, ändra inga åldrar! 2-år på ponny är för ungt, då risken är stor att de kommer att tränas alldeles för tidigt!

Dessutom så ska 18-årsgränsen absolut vara kvar på ponnyerna, de är fräscha och kan lotsa runt busungar länge, har man en valack, är det ju speciellt kul att få ha den i tävling så länge som möjligt. Vill man betäcka gör man det tidigare ändå och tar paus i tävlandet med stona.

MagganS-B
5

I alla fall vad det gäller russen så föds i alla fall mina upp extensivt, och jag anser att dom skall få växa till sig i lugn och ro, man vill ju ha en hållbar häst, eller hur? Deras leder är absolut inte klara för att tränas och tävla, man kan köra in dom och köra i maklig takt nån gång i veckan, men träning och tävling, nej tack! Skulle önskat att #0 varit med på nån avelskonferens där det diskuterats uppfödning och utfodring…..

För övrigt kan jag till en viss del tycka att en del av dom bra stona tävlar alldeles för länge. Som det ser ut nu inom russaveln med bara ca. 200 förväntade föl nästa år, så vore det önskvärt att dom sattes i avel tidigare. Äldre ston är också svårare att få dräktiga, om ens det går i vissa fall. Man går ju miste om bra avelsmaterial på det sättet. Vi kanske skall tänka om lite….det finns inte/kommer kanske inte att finnas russ i överflöd!!!!!

tomj
3

# 6.Varför skulle jag deltaga i en  avelskonferens där det diskuterats uppfödning och utfodring…..???

Jag är bara intresserad av att höra vad ni skulle tycka om 2-åringslopp för ponnysar!!!

…..men jag kan gärna tala om för dig vad jag personligen tycker i frågan, och svaret blir då NEJ!!!  …och jag tycker även att man ska ta tillbaks 15-årsgränsen .

Stallmima
0

Tycker inte man ska ha 2-åringslopp för ponnys, de är alldeles för outvecklade. Fyll de ordinarie loppen först.

karinpoberget
5

Man kan ju bara se på fullbloden och varmbloden, alldeles för många individer slaktas vid 4-6 års ålder på grund utav alldeles för mycket skador och då tänker jag på alla "medelklasshästarna" som ingen vill avla på eller vill offra fler veterinärkostnader på.

Vissa  är ju intresserade av all möjlig statistik och det är ju bara att ta fram medelålder på tävlingshästarna som presterat / gjort många starter i tidig ålder.

Iofs kan ju effekten bli att efterfrågan på nya unghästar ökar eftersom dom tar slut så snabbt men jag personligen skulle ALDRIG sälja en unghäst till någon som hade ambitioner att starta den som 2-åring.

MagganS-B
8

#7 För att få en bra tävlingshäst måste det finnas en uppfödare, och för att förstå hur det kan bli en ponny man kan tävla med så kanske det kan vara intressant att veta lite om bakgrunden!

Tusen
4

Visst skulle antalet uppfödningar ev. kunna öka.. men sen då, när ponnyn slutat tävla och den inte kan gå till avel? Ska vi göra som stortravet då? Slakta, sälja till Malta osv? Att tro att alla pensionerade (ponny-)travare blir bra rid-/körhästar (framförallt till barn) är inte realistiskt.

VeronicaP
2

Nej verkligen inte , de kommer bara att göra att de kommer att gå sönder mer som stortravarna.

ponnyer är hästar som växer sakta och ska få så göra i lugn och ro.

orangeh
0

N E J 

De är inte utvecklade klart vid den åldern..

Knäkappan
2

Håller med tomj ponny värden måste utvecklas sänk åldern att dom måste sluta när dom är tolv år och börja med tvåårings lopp istället som riktigt trav

Denna kommentar har tagits bort.
Tessan08
7

Varför skriver så många här som anonyma, varför vågar man inte stå för sin åsikt och ha en presentation som talar om vem man är, fegt tycker jag!! Vi ska absolut INTE ha lopp för 2-åringar, tycker det är illa redan nu att man tränar sina 1,5-åringar! Låt ponnyn växa med uppgiften och ta det lugnt så får man en ponny som håller många år :)

Tusen
0

#14 För det första. Om du läser ordentligt i inlägg #7 så kanske du ser att tomj inte alls vill ha 2-åringslöp. Han bara undrar vad vi andra tycker. Sen undrar jag vilka värden som måste utvecklas?

Rauk
4

Tycker inte att det skall finnas 2-åringslopp, tycker även att det är bra att vi har höjt gränsen till 18. Finns det någon som tävlat som 18 som har fått startförbud för att hästen inte ser "fräsch" ut?

Teja-Bea
0

Nej! Nej! Nej! NEJ!!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
2

Det kanske är detta ST vill eftersom de med sin envisa strävan efter 100% pp-hcp ändå inte ser värdet i gamla trotjänare! (OBS ironi!!!!)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

C-Ainerud
2

Jag vill absolut inte ha 2-åringslopp! Man ska inte tävla med bebisar.

nika85
3

Låter ganska vansinnigt att starta tvååriga ponnys. Jag tycker att det är tidigt redan som treåring.

ryttarn
5

Vi har ju inte ens 2-åringslopp för kallblodstravarana (med undantag för premie) så varför i herrans namn skulle någon lansera den extremt dåliga idén att ha tvååringslopp för ponny som är ännu senare i utvecklingen än vad kallisarna är? Dessutom tycker jag det redan nu är alldeles för många som tränar sina ungponnyer utan eftertanke, vilket iof ibland kan ge resultat i årgångslopp men att de sedan blir skadeförföljda. Att starta ännu tidigare är bara kontraproduktivt på alla plan. 

Vad gäller övre åldersgräns på ponnyn tycker jag den skall bort helt, det öppnar större möjligheter på alla plan.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Justie]
0

NEJ.

Terja
0

Nej!! Ponnysarna är inte färdigutvecklade för tävling vid den åldern.

// Lina