hjälp med sele..
Hej!
Jag är ju lite ny på det här med ponnytrav och har en fråga ang sele.
Vi har en travsele till lillan här hemma, från Horze. En standard. Men jag undrar om jag kan använda den när man tränar med rockard? Dvs om jag sätter brösta och en baksele samt draglinor ? Eller är det skillnad på däckel när man kör med rockard samt trav?
Ge mig gärna tips och råd hur jag annars kan kombinera utrustningen eller hur den ska vara. Visa gärna bilder!
/ Linnea_Gu
Vi kör med samma sele både på rockar och sulkyn. Vi satte dit snabbfästen på rockarden.
Okej tack! Då slipper jag springa iväg o köpa flera selar.. =)
Använder också samma sele vid körning av rockard och sulky. Dock har jag en bröstsele också som jag gärna använder bara för att den ligger bättre med draglinorna, bredare brösta osv.
Lite beroende om vi ska ut på långtur eller köra intervaller, om jag säger så. ;)
Vi tränar nästan aldrig våra med QH- eller remsele hemma, eller sulky för den delen, förutom när vi kör snabbjobb eller kör in unghästar. Vi kör med bröst- och lokselar istället, draglinor, bakläder och så vidare. Men då satsar vi på starka hästar som ska orka allt, vi använder våra ponnytravare i bl.a. brukskörning och westernridning också, så vi försöker hålla träningen så allsidig som möjligt. 😃 Det är ju mycket upp till vad man personligen föredrar egentligen, det är väldigt många som kör med vanliga travselar även när de tränar, tror nog att majoriteten gör det faktiskt, helt säker är jag dock inte!
Kan tillägga att många av våra hästar är lätta i bakbenen när man kör på banan, förutom de som ridtränats mycket, så förmodligen behöver de träna mer med lätta vagnar också. 😉