ordning
hur håller ni ordning på allt som skall göras/ har gjorts i stallet, har ni tex en almanacka som det står vad som skall göras? schema på vem som skall ge hö? hur ofta smöörjer ni selarna och så vidare, nyfiken!

Det är väldigt lätt när man sköter hela stallet själv. Dom vardagliga sysslorna görs på rutin och resten gör jag när jag känner för det.
Om någon häst blir sjuk eller något annat händer skrivs det upp i dennes egna pärm där det står allt om just den hästen. Det är ju as bra att veta vad som har hänt och när det hände. Där står även skoningar, vaccineringar osv.
Kör på almenacka… Är så grymt glömsk :P

öm.. :P har inget uppskrivet.. eller tja.. det enda som är uppskrivet är tempen varje dag (almenacka/kalender) och när det är dags för avmaskning, vaccination och veterinärbesök/återbesök hos veterinären.. å tandläkaren.. ;P Allt annat körs på minneskarta ;P vi är ju tre som gör allt, dag efter dag så de är lätt utantill

Selar och dyligt smörjs före varje tävling samt vid behov.
Fodring har vi ett schema som sätts ihop varje söndag för kommande vecka.
Sedan har vi en stoooor whiteboard i stallets tvättstuga där allt skrivs upp som behöver fixas, vilka som behöver skos, skall till vet eller kiropraktor osv….
Funkar hyfsat bra. Har en whiteboard på 3x2 meter som jag inte fått hemm ännu, där skall träningschema för varje häst skrivas upp….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

har allt i huvet.. börjar bli ganska mycket nu så måste nog börja skriva på våran whiteboard.. selar smörjs innan varje tävling och efter behov..
själv så gör jag allt i vårat stall, det är lite jobbigt nu med gymnasiet och stallet men det ordnar sig nog på nått sätt (tur att man går ganska slapp linje-fordon) men bra blir det iaf, en så länge har jag bara fått hem "hästar som ingen vill ha" och dom tror inte kan starta på travet igen…men nog har jag fått ut alla på banan igen och fått dom prestera över förväntan.. lite kul faktist :)

Har almenacka som jag skriver var jag kört hur länge och tempo. När hästarna bytt hage,borstade mm. Smörjing sker innan varje tävling (gjorde det idag) och 1-2 gånger på vintrarna.

Det är ju bara jag o mamma i stallet så vi behöver inget schema på vem som ska göra vad, när o hur…:D
Jag skriver upp allt som händer med mina ponnyer i en almenacka som jag har i stallet, och där skriver jag också deras träningschema^^

#7 Jo, då är det enkellt ;-) Vi är 5 stycken som regelbundet ansvarar för vårt stall. Jag, tre döttrar pluss en kompis som kör en av våra hästar…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Varje häst har en egen dagbok. Den är uppdelad så att bakre delen innehåller ev. veterinära saker. Tex. tandraspning, avmaskning, vaccinationer (finns också i passen men dom är inlåsta på annat ställe). Där finns också normal temp och puls (både vila och tränings).
Sen är en del för att skriva in träningspassen. Då skriver jag när jag har kört (datum), vilket slags pass (jogging, intervall osv), puls efter 15 min och hur det i allmänhet kändes.
Sen kan vi gå tillbaka och kolla vad vi gjort och vilket resultat det fått, hur länge efter ett visst upplägg kom formtoppen. Så då vet vi hur vi ska lägga upp träningen om man vill satsa på något speciellt lopp.
Skriver man direkt efter varje träningsrunda, så är det inte så besvärligt heller. Det funkar väldigt bra.
Vi är bara familjen i stallet, så mockning och allmän skötsel av stallet behöver vi inte dela upp på någon schemalagt sätt. Det gör den som först är i stallet. Samma med ut- o insläpp och fodring.
Jag har skött stallet helt själv fram till typ juli, då min lillasyster fick tillbaka sitt hästintresse!
Nu delar vi på stallskötseln, båda två mockar (brukar bli att hon mockar en box och jag två, jag är ju snabbare!), hjälps åt att väga upp hö och vi tränar även hästarna tillsammans. Även fast jag är huvudtränaren, bestämmer hur hästarna ska tränas och ger syrran ordentliga instruktioner på hur man kör hästen!
Att städa stallet är ingenting jag gör, har aldrig gjort heller… Men min lillsyrra är ju pedant av sig så hon städar, haha!
Selsmörjning sköter jag, fast det är ytterst sällan!!!
Vi har inget schema som vi följer eller något.. Det rullar på jättebra, och jag tycker det är skönt och roligare att vara två i stallet.
Jag har det rätt enkelt, bara jag och min svärfar som sköter allt. Svärfar sköter fodring och utsläpp på morgonen då jag ska till plugget, annars gör jag allt själv.
Smörjer inför tävlingar och när det behävs (typ 6 gånger om året kanske)
Skriver ner lite anteckningar när det ska avmaskas, vaccineras, skos osv. Så skriver jag träningplanering årsvis, under tävlingssäsongen och för varje vecka. Skriver ner vad vi gjort och hur det gick.

de rullar på av sej självt :P

jag gör det som skall göras till mina hästar och de andra får ta hand om sina så de rullar på.

Allt som görs håller jag koll på… och utsläppen är enkelt, vi har varnnan dag ;)