Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 357 ggr
Midlingur
0

Visat mycket trav

Hur visste ni att era åringar skulle bli bra travponnys? Var det för att de visade mycket trav i hagen? Hade de en bra ökad trav från början?

Kratern
0

Det är inte sååå himla lätt att avgöra på en ettåring, men jag tycker att man kan se om den har ett bra påskjut och om den tar ut steget.

AnnaLundin
0

Det är inte alltid det är de ponnyer som har de bästa gångarterna är de ponnyer som går bäst på travet. Jag skulle snarast vilja säja att det är näst intill omöjligt att avgöra på en ettåring om den ska bli bra på travet. Jag tittar nog mer på stammen och vad den har gett för att avgöra det på en så ung häst.

Jag vet flera shettisar som går under 2.30, som bara har 7a på traven när de visas…

MagganS-B
0

Jodå, man kan se på en 1-åring om han eller hon blir bra, man kan se rörelserna i hagen eller för hand, man kan se hur rörelseapparaten fungerar m.m.

EmiliaLeo
0

man kan se om dom har förutsättningar att bli bra, en bra trav, bra exteriör och så stammen såklart.. men jag tror ingen kan påstå att dom kan titta på en ponny-åring som står uppställd och/ eller travar i hagen och säga "den här blir en elitloppsvinnare" .. utan skalle blir dom inget, hur bra dom än ser ut att kunna bli.

AnnaLundin
0

#3 Fast jag har haft en ponny med alldeles utmärkt mekanik, men jag kan garantera att hon inte hade haft nån vidare fart att tala om ifall hon fått chansen… (hon dog 6 år gammal) Det såg bra ut vid rörelse i hagen, men fanns ingen hastighet att hämta framför vagnen.

Hannna
0

#2 Håller med.

Kan ta ett exempel, jag och Pekka hade varsin 3-åring 2003, Varette och Kalypzo. Mamma valde snabbt Kalypzo till mig då hon som 2-åring på hösten när vi fick hem dem visade sig ha ett mycket fint steg medans Varette verkligen inte hade något steg alls att tala om och blev utdömd direkt av familjen. :P 

Ja, sen vet vi väl hur det gick..Kalypzo kom ej under 2.20 som 3-åring medan Varette vann Kriteriet på 02.9.

MagganS-B
0

#4 Om du har ett gäng 1-åringar i en hage så kan du genom att iaktta dom se vem som har vilja eller inte……

Colt
0

Säger som ni andra, skallen är viktigast!
En häst med bra skalle men "dåligt" steg kommer betydligt längre än en häst med bra steg och ingen skalle.

EmiliaLeo
0

#7 vaddå? :S För att dom är hög i rang eller gillar att busa och småtävla i hagen behöver det inte betyda att dom har löphuvud, min är ju ett ganska bra exempel på det..

amandahandersson
0

Min 1-åring är då lägst i rang (självklart bestämmer dom två äldre herrarna i hagen!) men han är en mycket trevlig, glad och positiv häst som är med på allt man gör med honom! Tycker det är skitkul att gå ut och prommenera (och äta….), tycker det är intressant att få sele på sig och går glatt över cavalettibommar och travar väldigt villigt för hand. Han har ett väldigt snabbt steg, tar kanske inte ut det sådär jättemycket, men det ser helt klart trevligt ut.
Tror han kan bli bra :) Fast han är ju bara barnet, och väldigt flummit och rolig :D Haha.

Millaaann
0

Njaee vet ju inte om ja kan säga att man kan se det på ettåringar ifall dom blir elitloppare eller inte..Vi köpte Ernst Ronaldo som ett åring, han gick med de jämnåriga kamraterna Bozz och Bonzon. Medan de två sistnämnda sprang o busade i hagen så åt Ronaldo, nu har han 1.41,7 i rek, blev tvåa i SM iår och har värsta vinnarskallen, han har bla vunnit derbyt och 5 årsbaggen, samt tvåa i kriteriet och i 5 mästerskapet medan Bonzon har 1.56,7 i rek..så nog kan dom vara oaktiva som ettåringar men bli stjärnor ändå..