Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2753 ggr
FridaSimonsson
2

Funderar på hingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har många tankar i huvudet då min Plomona II kommer betäckas till våren.

Vem skulle ni valt ?
Plomona är av lite grövre typ men ändå inte jätte grov.
Har inte så jätte bra framsteg men ett rejält bak kliv.

Lite lätt stressad så en lugn hingst skulle kanske vara lämpligt?
Vem skulle ni valt?

Emmelie93
0

Skriv Gärna vad där är för stam. :) Lite lättare att hjälpa till då :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Reko
4

Hade jag bott så långt norrut hade jag använt Edgar. Trots egna meriter, bra härstamning och god exteriör används han inte mycket. Du kan göra en insats och ta vara på hans blod.

Tusen
0

Hur långt kan du tänka dig att åka med ditt sto? Vad ska fölet användas till?

Bifogar en lista över godkända hingstar som är i aveln (2014).

Carpedium
3

Det beror ju på hur långt du är beredd att transportera Plomona,  men jag hade nog tagit Edgar som finns där uppe i norr …. kanonstam för trav har han och är mycket snygg dessutom !

CarinaA
5

Edgar är jättefin om det passar rent stammässigt ! Passar det inte stammässigt och du vill ha en hingst som lämnar lugna fina avkommor så är Ernst Ronaldo ett annat fint val ! Fick själv ett föl efter honom 2014 som är RIKTIGT fin !!

Benedicte
0

Tror fortfarande Starre hade varit bra hehe. Plommons tycker jag har många lika träck som Tomtebo Fia, hon har två föl efter Starre som e ruskig fina med bra gemyt :) Sen har mamman til Fia (ocksaa samma byggnad) ett annat riktigt fint sto föl efter hannom med bra gemyt. 

Edel och gammal stam ;)

Qalaspuff
1

#6 Förmodar att det är Lojsta Starlight du pratar om, är han godkänd för avel i Sverige eller är det bara i Norge han är godkänd? :)

Reko
1

#7 Nej, han är inte godkänd enligt rasvisa krav. En avkomma efter honom hamnar i 9000-serien. Kan dock starta i ponnytrav om det är det man är ute efter.

ryttarn
3

#7 och #8 Han är godkänd i Norge så om han löser licens i Norge och man åker över dit och betäcker så är avkomman stamboksberättigad. Däremot får han inte betäcka i Sverige.

Jag skulle (med reservation för ovanstående) välja  Lojstas Starlight eller Edgar. Bägge är kanonfina hingstar med mycket bra meriter.  

Lojstas Starlight(eJuventus, uMaritza, ueHubertus) har en ganska spännande stam, ffa  genom Elitstoet Maritza 2808 från Lojsta hed.

Edgars stam (eVagabond, uSnoffsan, ueGranit) är ju en kanonstam ur travsynpunkt.

Så frågan är om du vill ha en "klassisk" travstam eller är beredd att "kika utanför lådan" och välja en mer spännande stam.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
0

#9 Står inte Lojsta Starlight i Sverige längre? Det var förutsättningen för mitt svar.

Tusen
0

#10 Om du tittar i min bifogade fil i inlägg  #3 så kan du se vilka hingstar som är godkända (och verksamma)  i Sverige.

Reko
0

#11 jag vet att han inte är godkänd i Sverige men man skulle kunna göra som Jerker skriver men då krävs att han flyttat hem till Norge. Det låter omständigt men fullt möjligt. Det skulle dock inte påverka mitt förslag på hingst.

haerrdin
0

Håller med #4, som  har koll på saker och ting!

Benedicte
2

Lojstas Starlight står i träning i Sverige, och måste hem varge sommar för att förnya tollpapper. Han är fortfarande Norsk. Då det fanns en svensk ras representant vid hingste kåringen i Norge då han blev BIS och fick fina summan 8-8-8-8 samt 10 hos veterinär samt bästa premiäring fö föllösa hingstar ock 1. i Kvalitet. Du kan läsa hans Norksa godkänning här: http://ponniavl.no/h_dyret_res.aspx?ID_NR=21998

Man har funderat på att sätta up ett transport firan Skellefte (där han står uppstallat) ock till Norge om det finns nok ston som är interresserad. 

Bedømningen han fick i Sverige visade en dårlig dag (tyvärr) för Lojstas Starlight. Synd bara att dom inte vile holka på denna fina stam som jag är rädd kommer dö ut snart om den inte blir använt.

Jomar Blekkan fick se hans senaste avkokm denna veckan och han kunde bara seiga fina komentarar :)