Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2127 ggr
agnescarlsson
0

Ta i i loppen

Har någon här tips på hur man ska få ponnyn att ta i i loppen? Min häst springer för tillfället bara och leker, han hoppar lite åt sidorna och slår med huvet, han lekar bara alltså. Såklart är det bra att han tycker det är kul men vet någon vad man kan göra för att få honom att ta i lite mer?

Örebro.OliviaA
0

Jag satte på helstängt på min, för hon lullade runt och tittade på annat. Då blev hon en helt annan häst inne på banan när hon fick helstängda på! :)

agnescarlsson
0

han går redan med helstängt men man känner att det fortfarande finns mååånga fler växlar att hämta

Qalaspuff
2

Hur gammal är han? Kanske behöver han bara lite mer rutin i kroppen. :) Mitt russ tjorvar rätt mycket på banan just nu, ofokuserad och så vidare, i hennes fall hjälper det att pilla i munnen och prata med henne för att få henne att behålla fokus på mig som håller i tömmarna istället för allt runt omkring. Tömkört henne rätt mycket också så att hon är med på noterna gällande vad jag vill och när, halvhalter och tempoväxlingar är bra för bättre kontroll!

När jag tävlade min shettis gjorde jag alltid en lätt förhållning, kramade tömmarna lite bara, innan jag drev på, det gjorde att hon direkt snappade upp vad jag ville och la i nästa växel eftersom hon var beredd på kommandot. 🙂

agnescarlsson
0

Han är 6 år nu

agnescarlsson
0

Han är 6 år nu

Emmelie93
0

Har du testat att köra han utan tussar? Jag har en shettis som inte koncentrerar sig ett dugg på banan med bomull i öronen men är väldigt känslig i just startmomentet. Så vi använder rycktussar på henne, som vi rycker direkt efter starten. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

alexandraaj
0

Träna med storhäst och få draghjälp, sparrning om du har tillgång till det. Funkar utmärkt på våra ponnyer. Blir mer taggade och mycket mer koncentrerade.

agnescarlsson
0

men han är väldigt het emellanåt så hade man ryckt tussarna så hade han nog skenat och aldrig stannat;) man måste proppa med bomull bara man ska ut och jogga honom då det ska vi nog inte prova…. han är väldigt bakrädd så när man kör snabbt utan andra hästar går han ju tider runt 50 så kan det kanske vara det? att han typ inte vågar ta i när det är mycket hästar runt honom? har verkligen ingen aning…

OliviaL
0

Vet inte hur du stått till i loppen, men har kört hästar som trivs bättre när de kommer bakifrån och även blivit mer framåt och koncentrerade när de får stå på lite tillägg än längst fram i loppet och fått "jaga" lite. Har även kört hästar som är tvärtom, som vaknar till när de får stå där framme.

Emmelie93
0

Kan mycket väl vara att han blir lite spänd och tycker det är lite läskigt när det kommer mycket häst runt. Så jag hade tränat mycket med andra hästar :)

~Stuteri Stenbydal~

Stella00
0

Du skulle kunna se till att köra med andra hästar som är lite "långsammare" som man kan köra förbi? Den häst jag körde förra året tog inte heller i.. Vi började träna med lite långsammare hästar som vi kunde köra om vilket hon tyckte var JÄTTE KUL:) det gjorde också att hon tyckte det var roligare att tävla och tog i mer:)

agnescarlsson
1

han har inte fått gå så mycket från långa tillägg eftersom han har mest gått auto och går snabbast då men han blir väldigt laddad av det"/ ska prova att köra mycket med andra hästar och se:D

Laura I
2

Bara att fortsätta träna Agnes! Han är valpig. Behåll bomullen i. Han måste våga lita på sig själv. Träna mycket med andra men undvik att jaga på han för mycket det brukar de bara bli stressade av. Tänk på att han är sent inkörd. Sänkte sig jättesnabbt i början för att han så otroligt lätt för sig. Huvudet hänger liksom inte med benen. Dessutom är han ju illröd! Glöm inte det! Du gör ett kanonjobb! Pussa på knasbollen!! // Mia

agnescarlsson
0

tack så mycket Mia! Ja huvudet hänger inte alltid med benen;)

Emmelie93
1

du kan också prova att tejpa insidan av skygglapparna med vitt tejp, hjälper vissa hästar.  🙂

~Stuteri Stenbydal~

o-oliver
0

#15 gör det att hästarna koncentrerar sig mer?? Aldrig hört det innan.

agnescarlsson
0

det gör väl bara så att dom ska bli piggare? för isåfall är det verkligen inget alternativ

Emmelie93
0

Ja, hiawatha koncentrerade sig mer :)

~Stuteri Stenbydal~

o-oliver
0

om det är för att dom blir pigga så är det ett väldigt bra alternativ till en av våra hästar!! Det ska jag prova…! 😃

Emmelie93
0

Hiawatha som jag hade var väldigt pigg men kände att han inte tog i så som han kunde göra hemma. Så testade det och han tog i mycket mer än jag förväntade mig! 😉

~Stuteri Stenbydal~

AlexandraGustavsson
0

Jag läste någonstans att man inte får tejpa insidan, men då stämmer alltså inte det?:)

Emmelie93
0

Nej det stämmer inte :) Vet många som har vitt på insidan. :)

~Stuteri Stenbydal~

madde89
0

ta inte ur bomullen behåll den i så du inte får nån sken tur. en bra sak man kan göra om man kör några stycken är att man kör om varandra viker in framför dempa tempot och den andra kör om osv går både på rak och runbana