Lite hjälp!
vad har ni för tips på käk till framtungt russ?
Då han har vanlig käk nu, men blir sjukt framtung och drar ner huvudet trots kort käk.
Raymondkäk kan fungera.
#1 har provat Raymond käk och de fungerade inte…. men tack ändå

Vi har flera som är framtunga i huvudet och olika saker fungerar på olika hästar. En fungerar med raymondkäk som #1 skriver, en annan fungerar bättre med käkbett + kindstropp (tror jag att det heter ) och den tredje med nacktöm, bara att prova sig fram. Lycka till :-)
Endast käkbett har jag på mina framtunga hästar :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
#3 & 4 är käkbett snällt eller inte mot hästen? Alltså, det skadar den väl inte? :)

Måste den ha käk? Finns kanske en anledning till att den söker sig ner…
Att tvinga den med t.ex käkpinne som blir skarpt i munnen kanske inte gör saken bättre.
Nästan all utrustning kan skada hästen om den används/ spänns på fel sätt.
Vi sätter bara på en raymond på hästar som ska våga lägga sig i käken eftersom den är snäll.
Om du testar käkbett eller kanadakäk kan du ju bara länga käkremmen så hästen inte är så hårt uppkäkad och att det är först när den börjar bli för tung som käkbettet känns , vi vill ju hjälpa dom att jobba rätt i loppen.
Är lite inne på samma spår som #6. Ponnyn kanske vill ha längre check eller ingen alls. Försök att få ponnyn i balans utan check då du tränar hemma. Då kan du kanske komma ifrån att den är tung i handen.

jag hade en ponny som var fruktansvärt framtung. Jag provade med raymond, canada, utan, längre, vanlig.. men ingenting fungerade.. Men efter att jag sen en dag provade käkbett så blev han en helt annan häst att köra.
Ska också tillägga att det helt enkelt inte gick att köra utan check heller då han blev så tung fram att han snubblade över sig och hängde med hela sig kroppsvikt i bettet…..! Han behövde helt klart stöd. Jag var bara tvungen att hitta rätt
Har testat utan käk, och kör alltid utan käk hemma ju. Men då han bara blir ännu mer framtung utan käk så behöver jag hitta en annan lösning.. Tack för era tips :)

Då kanske det är träningen du skall ändra och inte utrustningen… En framtung häst tenderar att inte få med bakdelen. Han kanske har för lite muskler bak mot fram?

Vi har Raymond på vår kille, funkar bra! Förr hade vi nacktöm, vilket var det han behövde då. Käkpinne accepterar han inte alls. Ena stoet funkar däremot fint med pinne.

Hästar som hänger sig i handen brukar vi jobba med så att de kan trava utan stöd och träna mycket dressyr så de jobbar med motorn därbak istället för att springa med bogarna, det tar tid men ger bra resultat! Vi kör utan käk, utom i de fall kuskarna inte klarar av att balansera hästen själva, då får hästen ett stöd i en vanlig käk som anpassas efter hur hästen vill hålla huvuetm oftast lågt eftersom de alltid körs i form när de tränas. Har haft problem med shettisar som varit så tunga att de dragit kusken från sitsen, och så ska det inte vara! Man ska ju inte behöva använda typ spännbandsspännare för att orka hålla upp hästen…
Jag säger som mamma, #13, och tipsar om att tömköra både på rakt spår, böjt spår och på volt med målet att jobba lös hästen från bettet och få den att jobba ordentligt med hela kroppen. Det brukar vara lättare att börja från marken. :) Om hästen har muskler för att bära sig själv håller den längre (förhoppningsvis) och orkar springa fortare på banan!
Har du kollat munnen på honom?? Så det inte är någon vass tand el en vargtand som stör honom?? Nacktöm kan fungera, men hästen blir mer svårsvängd med det… Det finns något som heter gomtryckare. Den är till för hästar som man inte vill ska lägga sig i käken….
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Han är kollad i munnen nyligen och det fanns inget som skulle kunna störa honom, han ridtränas i dressyr ibland. Men jag söker nu en käk som hjälper honom att hålla upp huvudet mer, är det någon som har en Kanadakäk eller Frank O'mara att sälja? :)
gomtryckare el raymondcheck