Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 2568 ggr
Teja-Bea
13

Varför begränsa?!

Vi i EPS funderar på proppar inför säsongen.
Men upprörs av alla begränsningar!

Det som evigt upprepades på förbundsstämman (och vad jag förstår även på Representantskapsmötet) var att "Klubbarna måste ta sitt ansvar och tycka till om proppförslagen från ST (läs Rickard Sjöberg)!!!"

Men vad gör det egentligen för skillnad vad klubbarna tycker när ST (läs Rickard Sjöberg) har satt massor med begränsningar på hur propparna ska se ut?!

Från  ST (läs Rickard Sjöberg) 

·         Heldagar körs huvudsakligen divisionslopp.

·         Ingen rekordhandicap eller intervallhandicap långsammare än 2.45 för kat A och 2.00 för kat B i sulkylopp. Gäller alla lopp.

·         Proppar utskrivna efter prispoäng ska vara minst 50%. 

Ponnytravklubbarna ska inte göra detaljerade proppar men kan gärna komma med önskemål genom sin travbana.

Säg vad ni tycker!!!! Men det blir ändå såhär…

Jag kan verkligen inte förstå varför man inte får skriva proppar med rekordhcp långsammare än 2.45/2.00?!

Varför har ST satt den begränsningen?!

Varför fråntas vi valfriheten?!

Varför slopas mångfalden?!

För en del ponnyer passar penninghcp. För andra passar rekordhcp. 

Varför ska inte båda dessa kategorier få möjligheten att starta och faktiskt stå rätt till i sitt lopp?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
11

Jag säger varken bu eller bä om rekordchp vs penninghcp.

Det jag stör mig på är att vi fråntas möjligheten och valfriheten att bibehålla en mångfald inom ponnytravet!!

Örebro.OliviaA
0

Så har man en ponny långsammare än 2.00 eller 2.45 så ska man inte kunna delta rättvist i specialarn. Wow, tack för den ST.

Örebro.OliviaA
0

Rekordhandikapp ska det stå, inte specialarn ;)

VeronicaP
1

I Halmstad nu så är de  en specialare för russen på 2:12 och på Åby 2:03

VeronicaP
0

Eller räknas inte specialaren som rekordhandicap

Tusen
0

#5 Nej. Det tror jag inte eftersom det inte gjorde det förra året heller. 🙂

VeronicaP
1

Fas jag räknar nog det mer åt rekord än penga handikap i alla fall

Tusen
0

#7 Det gör nog jag också men jag tror att man inte får ha så många specialare i de lägre klasserna. I de snabbare klasserna får man ju ha både grundlag och intervall.

Förutom specialare. 😉
Fast hur det blir bestämmer ju Rikard i alla fall.

kajsa-mini
6

Säsongen som gick så fick ju hela systemet rätt så mycket kritik, även om en del självklart var nöjda. Ändå så sitter vi här med i princip samma system även detta året, det är inte mycket förändring iallafall. 

Jag hoppas verkligen att det blir bra tillslut, men i mina ögon är ponnytravet för litet för att vi ska kunna eftersträva ett bra resultat om några år. Vi behöver det nu!

Tessan08
6

Att lyssna och ta till sig av hur det gångna året/åren sett ut och vad det aktiva tycker är tyvärr inte Rikards bästa sida, han vill helt enkelt vara ensam spelare på propositionsplanen :( SPTF gör som vanligt inte mycket för att stå upp för de aktiva, de fegspelar och säger bara att vi måste vänta och se och under tiden måste vi vara positiva……..och vänta, hur länge då???? Barnen blir äldre och har ingen lust och längtan längre utan lägger av och gör något annat! Nyrekryteringen kommer ju nästan bara från travskolorna där barnen sällan har sina egna hästar så i slutändan blir det väl en klick elit och travskolorna som utgör ponnytravet :( Tycker Eskilstuna har varit toppen och verkligen kämpat för att ALLA ska få möjlighet att ha ett bra och rättvist lopp att starta i hos dom och att nu stänga den möjligheten är rent utav förjäkligt av Rikard!! Jag hoppas verkligen att ni kommer att fortsätta kämpa och trycka på för bra och rättvisare samt roligare proppar för jag och många fler tycker att era tävlingsdagar är något man ser fram emot :)!!!

karinpoberget
5

För egen del var det ett väldigt tråkigt men ändå lätt beslut att avboka betäckningarna hos tilltänkta hingsten på våra fina ston.

De bestämmandes "lekstuga" drabbar inte bara dom aktiva tränarna/ kuskarna utan slår hårt i alla led.

Dags för SPTF att börja agera och ta dom aktivas parti, annars ser jag inte mycket anledning till att vi ska betala in dyra pengar till deras "verksamhet", eller rättare sagt avsaknad av densamma. Deras existens måste ju vara befogad och alla pengar dom får in på medlemsavgifter gör sig kanske  bättre i klubbarna där det finns så många aktiva energiska eldsjälar som gör allt för att hålla modet uppe hos sina medlemmar trots all förnedrande behandling som pågår uppifrån just nu vad gäller propositionerna.

StuteriLA
4

ST är övertygade om att penning ??  ( de som tävlar shettis har ju ingen penning så jag tycker att det känns lite som ett hån att vi kallar det penning ) är det bästa för ponnytravet. För att få en ordentlig utvärdering av detta så måste de gå " all in ". Jag förstår det, även om jag inte är övertygad. Jag tycker Rickards justering av poäng var bra iaf. 

Vi har varit " tvungna" att betäcka alla ston över fyra år då de inte längre kan hävda sig mot unghästar utan pengar på sig.. 

Vi har ponnyer, som har samma rekord, men där det kan skilja flera tusen i  prispoäng…nog för att det är roligt att tävla, men varje ponny kräver ju enormt mycket tid i träning och skötsel och när man redan på förhand kan se att den kommer att stå 100 m bakom stallkamraten med samma rekord så blir man lite modstulen:(

som tur ?? är har vi inte många hingstar/ valacker… vad gör av dom? korv?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

MagganS-B
4

Här var det pessimism! Hur var det? Var det inte nån som skulle sammanställa alla klagomål och önskningar och framföra dom till ST? Hur gick det? 

Jag för min del tänker nog betäcka nåt sto i år, efterfrågan kommer i takt med att betäckningarna minskar, så tack alla ni som struntar i att betäcka…..Och vad det beträffar valackerna så finns det ett rätt stort sug efter ridbara gotlandsruss!

karinpoberget
4

Eftersom vi inte alls avlar för att sälja hästar utan för att få egna fina tävlingshästar ser vår situation lite annorlunda ut och all den turbulens som är nu gör att vi inser att vi inte kommer att hålla på med ponnytrav så länge till. 

Det är helt enkelt inte kul längre….

MagganS-B
5

#14 Med ponnytrav som med allt annat, man har inte roligare än man gör sig…..Hoppas verkligen inte att alla tänker så, för i så fall kan vi säga adjö till våra fina Gotlandsruss!

StuteriLA
3

Jag är verkligen inte pessimistisk, lite modstulen men jag gillar att avla och har möjligheten, så jag hoppas snarare att det blir en efterfrågan framöver.

Ja, hur gick det? vad tyckte folk?

Jag har och avlar mest shettisar, där finns inget stort sug efter ridbara valacker😉

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Teja-Bea
1

Rickard Sjöberg är fullt övertygad om att ponnytravsverige är nöjda med propparna och dagens situation inom sporten. Han menar till och med på fullaste allvar att hans proppar har bidragit till ökat tävlande!

Citat Rickard Sjöberg: "Utfallet 2014 tycker jag talar sitt tydliga språk med fler startande per lopp, fler startande kuskar, massor av personliga och nationella rekord. Propositionerna är inte ensam anledningen till trendbrottet, efter en lång period av minskat tävlande, men de bidrar till det."

MagganS-B
1

#17 Ja han vägrar ju komma till Gotland och se hur det är där…..

Tessan08
4

Snacka om att vara både blind och döv…..

brawina
1

På shettis sidan här på Gotland så har vi knappt några shettisar som har rekord under 2,45 hur tråkigt är det inte då när man endast får sätta rekord på den tiden eller snabbare. Tycker vi på banorna borde få välja det lite själv. Sen även om vi bara fick ha ett rekord per tävlingsdag så tycker jag vi borde få välja själva vad vi vill ha.

Reko
2

#14 Men då passar det väl utmärkt att avla? Som jag ser det vill de ha nya färska hästar och det är egentligen de som avlar som är vinnarna.

giffan
2

#21 fast någon måste ju köpa det man avlar fram. Att ge bort sitt arbete gratis är nog inte någon uppfödares önskan.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus