inkörning
har en 4 åring som jag håller på att köra in, men när man tömmkör henne så går det bra när någon leder henne eller går sidan om men direkt när någon inte går sidan om så stannar hon. Har inte vågat släppa henne i vagnen för tror att hon ska stanna trots att hon är mer framåt med vagnen på, vad skulle ni ha gjort?
Fortsätt att tömköra med ledare, ledaren skall gå längre och längre bak så den som tömkör driver på hästen. Lite svårt att förklara när man inte är med och ser vad hästen gör

Nu har jag iofs Shetland, men jag har slutat att ha ledare och tömkör ensam redan från början. Jag tycker de lär sig snabbare att de skall gå framåt på det viset.
Med ledare upplever jag att det blir som du beskriver och det tar längre tid för dem att få egen framåtanda.
VI gör som #1 beskriver. ledaren går nära huvudet i början av inkörningen men ju längre man kommer i inkörningen man kommer och ju säkrare ponnyn blir desto längre bak går ledaren. En longerlina kan vara till en bra hjälp då.
Även då ponnyn går med vagn i början, kan det vara bra att ha med sig en ledare som sitter i vagnen och håller hästen i longerlinan. Då kan ledaren hoppa av och hjälpa till om något händer med den oerfarne ponnyn. Bra t.e.x då man ska går över en väg första gången och man måste vänta till alla bilar har passerat.

Sista killen börgade jag inni stallet, gick direkt ut på marken, hade aldrig ledare innan vi satte på vagnen. fast tidigare har jag gort som #1.