Behöver tips! Han stannar
Hejsan, min unghäst (f. 12) har börjat stanna när vi kör i skogen. Han bara står helt stilla, gäspar, vilar ett bakben och ignorerar alla mina försök att få honom att gå fram. Han ni några tips på hur jag ska "få igång" honom igen?
Han gör så även med hästsällskap. Efter en stund (när det passar honom) börjar han skritta igen och då kan jag be honom trava vilket han gör och är åter lyhörd igen. Men jag blir tokig på dessa små "tupplurar" han tar!! Ibland gör han det var 50:e meter! 😭 Han började med detta efter årsskiftet.
Låt han slippa vagnen ett par veckor och gör något annat. Har han varit körd länge, han är ju bara knappt 3år. Gå promenader, öva NH träning, löshoppa, bara vila och ha det skönt med hagkompisarna. Kanske är han inne i en växtperiod och även lite trots/testålder :)
Detta började efter en längre vila, han har varit inkörd i lite mindre än ett år men har gått kanske 2-3 ggr i veckan som mest (och sedan varit på bete i 2 månader också) och har inte gjort såhär tidigare. Han är ganska så trotsig av sig. Han kastrerades i november och hade i samband med det 2 månaders vila från vagen - kan hormonförändringarna ha med detta att göra?
Min unghäst var precis likadan. Jag tror han hade en trotsperiod! Jag gjorde så att jag väntade ut honom. Han fick stå stilla precis hur länge han ville vilket blev typ 30-40 minuter. Jag påminde honom lite då och då att vi skulle framåt och tillslut gick han och efter det stannande han inte något mer!
#3 Ok det kan jag ju prova idag (är ledig)!
Han är förmodligen uttråkad. Försök hitta på andra "övningar" än att bara köra rakt fram. Kör i vattenpölar, små snödrivor, i serpentiner, backa, variera tempot osv. Sen kan du jobba mycket för hand. Gå över presenningar, under hängande grenar, täck ögonen med en skynke och promenera, Öppna och stäng paraplyer och annan skrämselträning.
Jag förstår att du vill att han ska springa för att kunna träna till travet men ibland måste unghästar få göra annat då deras tålamod är som en 4-årigt barns tålamod.
😉
Jag hade, och har ibland, samma problem med mitt ena russ. Vad jag gjorde när jag red henne (kördes in som 4-åring pga problemen med att få henne framåt) var att jag tvingade henne att gå fram. Vägrade hon/började backa så vände jag henne och backade henne i den riktning jag ville att hon skulle gå. Hade jag sällskap så såg vi till att övriga ekipage fortsatte gå framåt. I mitt fall stannade hon på samma ställen, så jag började göra halt strax innan, gjorde så att det var JAG och inte HON som bestämde när vi skulle stanna och när vi skulle gå. Det skulle jag börja med om jag var du, stannar han var 50de meter, gör halt var 40de meter. Låt honom stå still någon minut och sätt sedan igång igen. Stannar han så backa honom och ge kommando för halt, låt honom inte bestämma själv när han ska göra saker. Och som tidigare sa också, ledarskapsövning och NH hjälper mycket!
#6 Bästa rådet!
såg när du körde honom på banan, prova att bli förbannad och kanske slå till honom med pisken för vad jag kunde se så lät du honom bara vara när han stannade, visa att det är du som bestämmer så att han fattar att det inte är läge att fjanta sig.
#8 Vilket bra råd! Slå honom på banan så tycker han att det är änny tristare att springa! Han kanske vill ha lite omväxling i träningen! Här är det inte läga att mana till missbruk av körspö!
#9 Lite så jag tänker också, jag vill ju inte heller att han ska bli "döv" för spöet. Kan kommer att skos så vi får hoppas att det gör susen 🙂 Senaste gången jag körde här hemma stannade han inte en enda gång, men då körde vi lite ökningar, voltning och titta på läskiga saker, jag la också fokus på att han skulle vara rak och så tränade vi framåtbjudning. Han tyckte nog det var roligt!
#10 Hur tänker du när du tror att det blir bättre med skor?
Ser du att han tyckte det var kul med omväxling! Fortsätt så!✨
eller ljudbok i mobilen
Anna Manberger, www.stuterila.se
#11 Jag tror att om han är öm i fötterna får det honom att inte vilja gå fram, för som jag har märkt nu så går det jättebra på vissa underlag och andra stannar han oftare på. Sedan tror jag att han efter det har "lärt" sig att sakta in och stanna när han känner för det 😛
#14☝️