Kusk eller tränare...
Ser här på ponnytrav.ifokus att flera söker hästar att köra…..Är det mer "inne" att vara co-driver än att träna och tävla själv? Visst, det finns dom som inte har kuskar till sina ponnyer, men jag tycker det är lite fel att vi redan börjar med att folk tycker det är jobbigt att träna…..Vad tycker ni? Det är väl tjusningen att träna och se vad man får för resultat?

Tror inte det har med det att göra utan att många faktist inte kan av olika anledningar ha en egen ponny, men dem vill ju hålla på med trav och dem vill tävla. Många fortsätter på travskolan men det är inte alla som kan erbjuda tävlingsponnyn eller så är de många som står i kö för att få tävla med travskoleponny. Tycker det är bra om dem hittar någon som dem kan få köra mer hos då och fortsätta vara aktiv :)
Jag har av olika anledningar inte möjligheten att äga/låna en egen ponny, även om detta är något jag verkligen vill. Jag har tävlat sedan 2009 och hade turen att ett par tränare som inte kan tävla själva, sökte CO-driver just när jag tog licens. Jag har kört så många olika hästar och är så glad att jag har fått chansen att var CO-driver och fått så mycket erfarenhet. Men under denna tid har jag varit väldigt noga att hjälpa till och träna hästarna med, som du säger #0 är det en tjusning att se utveckligen i träningen och resultatet på tävlingarna. Nu har jag fått chansen att träna och tävla en ponny på Halmstadstravskola och utveckligen hos Neptun (ponnyn) är så roligt att följa. Är så glad över alla personer som erbjuder en att hjälpa till och träna samt tävla deras ponnyer!
Med co-driver menade jag dom som enbart vill köra, inte träna! Om man hjälper till med nån annans häst, nån som inte har tillgång till en kusk, där är det helt ok, men det jag menar är när man bara tar hästen på stallbacken och kör loppet!
#3 då förstår jag vad du menar. :)
Det är väldigt underligt att man inte har råd och möjlighet att ha en egen ponny att tävla nu för tiden. För 10 år sedan var det fullt möjligt och många hade t.o.m. fler ponnier att tävla. Har ponnytravet blivit en material/snobbsport eller varför har det gått den här vägen? Varför tävlar och tränar man inte en "egen" ponny längre?
De är väl ändå inte underligt!!! Alla bor inte på landet och kan ha hästen hemma. Att hyra in sin häst i ett stall i en större stad eller på en travbana ät minsann inte gratis!!!
#6 Men det gick ju förr? Man bodde inte mer på landet då . 🤔 Och det var inte gratis då heller.

Det kanske är för att nu kommer det bara kuskar ur travskolorna, och det är förmodligen sådana som inte bor så till att de kan ha egen häst på något vis, innan travskolorna fanns var det kuskar som kom som hade en egen häst, eller var hos någon som hade flera hästar och då var det redan kirrat med häst att tävla. Om man nu hittar ett entusiastiskt barn som vill ta licens, som kanske har en ponny så får barnet vänta tills nästa år för licenskursen är redan igång, och hur stor chans är det att den ungen väljer ponnytrav?

Jag tror mycket att det är latheten som spelar roll! Dagens samhälle är inte som det var förr… När jag var liten cyklade jag runt i byn där jag bodde, knackade på hos alla som hade häst och frågade om jag fick hjälpa till och pyssla, träna och ta hand om hästarna för att sedan kanske få tävla med den i trav. Sedan cyklade jag dit varje dag efter skolan , flera kilometer utan problem! Det är bara viljan det handlar om! Och ingenting får man gratis, man måste arbeta sig uppåt! Lycka till!
Jag menar inte att det är fel att gå travskola och utbilda sig där men efter avslutad utbildning, när man fått sin licens är det då så omöjligt att skaffa en ponny? Det är mer det jag menar.
Jag är ganska säker på att det inte var enbart lantisbarn som tog licens förr heller och alla hade inte stall inpå husknuten. Det var många som hyrde in sig i stall och föräldrarna skjutsade eller barnen cyklade om det gick. Det går väl att göra idag också?
Fast till grejen hör kan ju jag tycka att ekonomin spelar betydligt mycket mer in än vad ni kallar "lat". Tänk att det kanske finns någon i denna grupp som kanske inte har just ekonomin att dom ska kunna ha ett stall och hästar.Jag tycker inte det är okej att kalla folk lat, vi ungdomar som tränar och kör ponnysarna lägger ner fruktansvärt mycket tid på att få hästen/hästarna i kondition och sen för att vi tycker det är KUL att hålla på med dom!
Jag tycker iallafall att det är kul att folk vill göra sig sedda! :D
#11 Det är inte det som menas med inlägget. Om man ska tävla en häst bör man, precis som du skriver, lägga ner tid för träning av hästen också. Det som ifrågasätts är de som enbart tävla hästarna, alltså INTE tränar dem. Det gör någon annan.
Jag skulle mycket riktigt kunna träna hästen OM det är jag som får köra.
Jag menar att även om man bor i stan och kanske inte har råd med egen häst så finns det kanske i närheten av stan eller nån mil bort nån som gärna vill ha hjälp med sina ponnyer. Det finns ju faktiskt bussar, även om inte föräldrarna kan skjutsa! Jag skulle gladeligt ta emot ett par tjejer från stan som vill pyssla med mina russ, som sagt, det går bussar och man är väl inte sämre än att man kan skjutsa eller hämta…..Jag tror precis som "Rajmon" att lite slöhet ligger bakom…..Är man riktigt intresserad så går man genom eld och vatten!
Idag är det alldeles för många barn och ungdomar som vill komma till "dukat bord". Jag tror inte att alla barn/ungdomar är så men väldigt, väldigt många. De orkar inte ens åka buss till träningen.
Vi har ändå haft turen att våra "stalltjejer" har haft riktigt bra föräldrar som ställt upp och skjutsat till den dagen de fått moped eller körkort. (Ut till oss går inga bussar) Ibland har våra tjejer även cyklat 7-8 km enkel väg för att komma till oss. (på sommaren då). Hur många är villiga att göra det för att få tävla?
#15 Jag är villig att göra det! #9 Känner igen mig på hur du var när du var yngre. Jag är så himla glad att mina föräldrar brinner för det jag håller på med och kör mig när som helst och var som helst (nästan), för att jag ska få hjälpa till och träna olika hästar. Inte alltid jag som fått tävla de, visst är det något jag gärna vill men det är erfarenheten jag får och se hästens utveckling som väger tyngst enligt mig. Tävlade i två-tre år åt ett par i Skåne och åkte inte varje helg men nästan, ner dit för att jag ville hjälpa till och träna ponnyerna. En tur och retur resa på ca. 11 mil. Har hjälpt till att tävla och träna andra ponnyer åt kompisar med, när inte mina föräldrar kunnat köra mig, har jag gladligen tagit bussen. Så vi som verkligen brinner för det, även om vi inte har egna hästar, vi finns. Tror att de flesta som skriver på PIF också gärna hjälper till att träna ponnyerna. :)
Hmmm, jag blir lite fundersam när kritik riktas mot barnen och ungdomarna.
Det är naturligtvis rätt att det är upp till var och en att göra något konstruktivt utav sin situation , som # 9 skriver , MEN vi får inte glömma att barnen är en produkt utav något som deras föräldrar skapat och det är alltid barnen som blir lidande för föräldrarnas "dumhet".
Jag skulle hellre fråga mig vad som hände med den generationen föräldrar vars barn växer upp idag…..
Jag tycker att det är jättebra att på olika sätt annonsera att man vill tävla någons ponny och på det viset nå ut till hästägare. Egentligen misstänker jag att dom flesta mer än gärna hjälper till att träna och pyssla men det kräver kanske ett engagemang från föräldrarna som där inte finns utrymme för och det är nog inte så vanligt idag att föräldrarna vill ha sina barn cyklande på vägarna.
Alla ni som på olika sätt försöker få ponnyer att tävla, fortsätt, ge inte inte upp !!!
Ni visar att det finns sätt att lösa sin situation på, även idag ….😉

#17 Bra skrivet :D
Jag tror att en del som gör dessa inlägg och söker hästar att köra, gör detta för att få köra fler hästar och skaffa sig mer kontakter och erfarenhet. Man kanske har en häst som man åker långt med för att tävla och när man ändå åker så kör man gärna en till ponny om man får chansen. Tycker det är ganska uppenbart att det ofta är de som har många hästar och kör många lopp är de som lyckas. Att kuskar är ambitiösa, vill lära sig och skaffa sig rutin utan att själv ha ekonomi att äga 10-15 ponnysar tycker jag bara är roligt! :) Söker själv kusk till mina shettisar iår och tycker det är jättebra att folk skriver om sig själva lite här och var så jag ser vilka som finns tillgängliga. Det finns ponnyägare som skriver att de söker kusk, då tycker jag man som kusk även får skriva att man söker häst :)
#20 jag bor i Örebro, kör Emmeros Dimma som du kanske vet, om du skulle behöva kusk någon gång är det bara att du hör av dig! Vi åker ju runt en hel del :)
#21 Jag ska ha dig åtankarna absolut! :)
Alltså nej, fy, vad arg jag blir när jag läser vissa kommentarer. Om det är så omöjligt att ha ponny när man tagit licens… Ehm, JAAAAAA, för väldigt många är det faktiskt det.
Som #17 är inne på (bra skrivet!!!!!!!), så handlar väldigt mycket om föräldraengagemang. Det finns säkert jättemånga duktiga ungdomar som vill så mycket men som inte kan för att deras föräldrar inte har tid eller råd. Eller vad menar du, "Tusen", är det möjligt att en 13-åring ska betala en ponny, dess upphälle och tävlingskostnader själv? Är det sååå omöjligt? I vilken värld är det möjligt om föräldrarna inte har råd/tid, undrar jag snarare? Alla bor inte på gård, själv hade jag tur som har mina morföräldrar som bor på gård och föräldrar som varit måna om att sätta sina barn i första hand, men jag har varit så bortskämd att jag varit arg över att jag bara haft 2 ponnyer i stallet och för det mesta bara en tävlingsponny….. Tänk vilken lyx det är för vissa! Lite perspektiv på saker och ting skadar nog inte vissa….
Sedan undrar jag hur många renodlade drivers det finns i ponnytravet idag? De flesta som annonserar är ofta kuskar med egna hästar som vill köra fler lopp. När jag tävlade själv hade jag inte heller tackat nej om att få köra mer lopp, för att det är grymt kul och givande. Jag var inte lat för det. Och hur tar man sig framåt? Ja, man vågar och frågar! Dessutom tror jag visst att flera kuskar hade annonserat och velat köra förr med, men då fanns inte internet i samma bred….

Jag har haft flera som kört mina, de flesta har däremot försökt att få möjlighet att hjälpa till med träningen också. Några har kört och tränat mina ponnyer då de aldrig fått möjlighet att ha egen ponny pga föräldrars okunskap eller ointresse för hästsporten.
Det har varit jättekul att träna och tävla tillsammans, även om jag fått ta hela ansvaret för allt från inneboende kuskar på travhelger, till alla bensinkostnader. Nej, det beror definitivt inte på lata ungdomar, i mitt fall har det bla varit föräldrarna som inte förstått glädjen i barnens intresse. Det tror jag är en stor del i att egen ponny inte skaffas.
(..självklart gäller inte detta alla som kört mina ponnyer. )
#23 Ta det lite lugnare. Inte har jag väl skrivit någonstans att barn ska betala själva för att ha en ponny att tävla med? Läs igen så ser du nog vad jag menar. Man kan låna ponny, man kan sköta om och träna andras ponnyer men det krävs att man får offra en del också. Man kan inte förvänta sig att ponnyn ska stå precis där man bor och att man bara ska få komma ut och tävla. Dessutom ville jag bara påpeka att allt det här funkade förr och jag tror inte det bor färre barn på landet nu än förr. Och som många skrivit, även jag, så krävs ett stort engagemang av föräldrarna.
#25, du skrev ordagrant: "Det är väldigt underligt att man inte har råd och möjlighet att ha en egen ponny att tävla nu för tiden", samt "är det då så omöjligt att skaffa en ponny?". Som svar på din fråga: JA, det är omöjligt för många att skaffa en ponny. För att placera din fråga i ett större perspektiv och ett exempel på fall då det faktiskt är omöjligt, ställer jag motfrågan om det är möjligt att en 13-åring betalar för sin ponny själv. För det är det alternativet eller ingen ponny alls som är det enda för många ungdomar. Oavsett hur landsbygden ser ut idag jämfört med "förr" så bor inte alla där heller.
Och igen, finns det verkligen så många rena "drivers" idag? Fungerar det så för så många idag? Jag märker att många tränare med flera hästar har sina "drivers" som även hjälper att träna. Av de annonserna jag ser är det mest kuskar som vill köra mer lopp, och det är väl inte konstigt. Jag har alltid mest bara haft en ponny att tävla med (trots att jag hade eget stall på landet!!!!) och hade varit överlycklig över att få chansen att köra mer lopp.
Och igen (igen)….. Förfrågningarna efter styrningar hade säkert varit större om internet funnits "förr" också.
Vill för 120:e gången lyfta Bodens travskola, som under många år har ponnyer som tävlar. Ponnyerna har sina skötare som sköter träningen på dessa och då också får möjligheten att tävla. Det kanske inte ger samma tillskott på nya ponnyer som man kan önska, MEN det ger många ungdomar chansen att få tävla och vem vet, när de blir nog gamla och har råd kanske de är nog förälskade i sporten för att köpa en egen ponny?
Btw, varför ska man ens ifrågasätta om någon kör åt en som tränar? Då är ju uppenbarligen både tränare och kusk nöjda, det är väl inte någon annans ensak.
Ursäkta, men svara då på den här frågan…..Varför är det ingen som svarar när man annonserar om att man har ponnyer som behöver tränas, man har utrustning, ställer upp med skjuts mm. mm. ????? Jag har russ som skulle behöva ompyssling och lite fix då och då, ställer gärna upp med skjuts, mjölk och kanelbullar!
#23 och #26 - Bra skrivet! Jag tycker också att det är lite tråkigt att denna diskussion har dykt upp. Jag är själv en av dem som var tvungen att sluta med ponnytrav för jag inte hade råd att ha en egen ponny att träna och tävla (mina föräldrar hade inte råd och ställde inte upp med skjuts i den mån som behövdes). Jag hade gärna tränat och kört mer russ men har man inte stöd hemifrån och en bra bit till närmaste ponny så kan det vara ganska svårt att fortsätta.
Jag tror verkligen inte att alla som söker hästar att köra är lata, utan helt enkelt vill köra mer hästar i lopp och tycker det är himla kul. Vissa är kanske i den positionen som jag var i, att man måste försöka hitta hästar att köra för att få behålla licensen.
Sen vet jag att det finns en hel del som vill att någon tjej/kille ska komma och ta hand om sin ponny och träna den men då måste man också räkna med att de hemskt gärna vill tävla den också; precis som att hästskötare på ridskolor krigar om att få rida sina sköthästar på tävlingar :)
#29 det beror väl helt och hållet på var man håller till också..
Hej!
Jag bor i Lindesberg och finns som tillgänglig kusk, och kör väldigt gärna. Har tävlat 3 säsonger för Örebro/Linde travskola och har tyvärr ingen egen häst…
#30 Men naturligtvis är det självklart att om man tränar och sköter hästen så får man tävla också! Förr hade vi 4-5 tjejer i stallet och vi tävlade varje tävlingsdag och åkte till fastlandet också! Mina egna barn har inte haft hästar som favoritsysselsättning…..
#31 Det trodde jag att alla fattade…..att det inte skall vara typ 20 mil till hästen! Men nu gällde just det inlägget Gotland och det är inte så stort! 😉
Själv tycker jag det är absolut roligast att träna och sköta, allt det där i vardagen. Sen är tävlingarna bara ett plus i kanten för att se om man gjort något rätt däremellan. :)
#29, tokiga människor det bor på Gotland då. Jag har haft folk hos mig som velat hjälpa till, då har jag ändå för det mesta velat sköta det mesta själv. När jag ville ha lite hjälp med en ponny fick jag det på två röda.
# 36 Vi är nog lite tokiga här…..😃
Det finns de som bara är intresserade av att sätta sig upp i sulkyn o få tävla en färdigtränad häst, men även många som är seriösa. Har själv en tonåring hemma så vet precis hur det är…går inte att jämföra mot sig själv när man var i den åldern…då cyklade man 6 km till stallet , red , körde o pysslade med de hästar jag hade tillgång till och cyklade hem igen-i ur och skur och det var det bästa som fanns!!
Jag har haft annons på min en shettis till utlåning på flera sajter till någon som vill träna honom till travet, men har bara fått 2 svar och dessa väldigt långt borta…Men så fort det ska tävlas så är det många som annonserar om att få köra, så har tyvärr tröttnat lite att lägga så mkt jobb med träning och allt vad det kostar för att andra ska få köra en färdig häst.Har leasat in flera kuskar som fått starta mina som är färdiga för start när jag behövt kusk.Har försökt själv att få mitt eget barn att få göra samma sak att få köra en färdig häst, men vi har alltid fått ha hästen själva i träning från grunden…finns aldrig någon som behöver kusk för dagen verkar det som.
Så nu blir det körning som jag själv får tävla hästen i istället :)