Bett..slänger med huvudet..
Hej!
Jag lägger frågan här under träning eftersom det gäller nu de senaste gångerna vi gett oss ut och tränat lite hemma. Har ju en A-ponny som är ganska grön, inkörd innan hon kom till oss och gått lite med vagn. Haft ett litet uppehåll och i december började vi igen och tömkörde. Allt har gått bra fram tills nu i stort sett. Hon är ju 2,5år och har sett att hon byter tänder framtill så där har vi nog en faktor som spelar in.
Men iaf, till saken. Hon tuggar väldigt mycket och grejar med munnen nu senaste tiden, slänger även med huvudet, buffar på den som har lett henne när vi tömkört. Märker att det är mycket energi och vilja i damen eftersom hon vill iväg snabbt och slår med framhoven om vi står still. Dock tänker jag att det till viss del bör bero på att hon byter tänder? Hon går annars med vanligt tvådelat bett nu. Eftersom hon har energi och vill framåt, ska man uppmuntra det och låta henne väljha när hon vill trava så får hon det? Vi är har ju inte kommit speciellt långt ännu, så tänker att det borde inte skada? Sålänge hon inte drar iväg i full galopp o busar såklart.
Har ni några tips? Bör jag avvakta med henne nu när tänderna ev krånglar eller finns det något jag kan göra för att hon endå ska få sin aktivering? Det är absolut inget tufft vi tränar med henne, utan tömkör och tolkar lite med pulka just nu, behöver byta däck på vagnen nämligen.
Mvh/ Linnea_Gu
Till en början: Låt en veterinär eller hästtandläkare titta henne i munnen och uteslut tandproblem. Om du fortsätter att köra ponnyn om den har ont i munnen kommer den tillslut att koppla träningen med smärta. Tills dess kör bettlöst. Det funkar alldeles utmärkt. Att börja experimentera med olika bett på egen hand kan ge motsatt effekt.
Gällande träningen i övrigt så ska du väl inte hindra ponnyn från att springa om den tycker om det men innan den får lov att springa bör den vara fullt reglerbar. Vi har tyvärr träffat på alltför många travponnys som är duktiga att springa rakt fram men som inte kan stå still när man vill att den ska göra det eller inte är fullt reglerbara i tempo eller svårstyrda.
Att den slänger med huvudet osv är ett tydligt tecken på att hon inte är nöjd med bettet. Testa ett rakt bett istället. Det gör att hon kommer att bli lugnare i munnen och om du sedan behöver byta bett då hon blir äldre så brukar det gå bättre. (Personligen är jag starkt emot tvådelade bett som ofta viker sig på ett sådant sätt att det trycker uppe i gommen och/eller nyper ihop käkarna (då man tar i tömmen)
Tror också att det kan vara tänderna.
Håller med #1, kolla tänderna och uteslut problem där. Min femåring gick plötsligt inte att svänga till vänster utan att huvuddet åkte upp bland molnen i hög hastighet, red henne på bettlöst några veckor och sedan fungerade det som vanligt igen.
Vill tillägga att det är väldigt viktigt att det är DU som bestämmer när ni ska göra saker när du arbetar med ponnyn. Vill hästen springa ska du naturligtvis inte tvinga den att jogga hela tiden varje gång ni är ute om inte ditt mål är att den ska kunna jogga lugnt och samlat, men var noga med kommandon. Om du ska sätta igång ponnyn i trav och bara ber om trav med en smackning/s-ljud/vad du nu använder, se till att ponnyn håller ett tempo du har bestämt till du ber den att öka till ett högre tempo. På så sätt får hästen tydligare instruktioner och har lättare att lyssna.
Och precis som Tusen sa, det är JÄTTEVIKTIGT att lära hästen att stå stilla, inte bara ur en praktisk synpunkt men även ur säkerhetssynpunkt. Händer det något och hästen får spunk för att den måste stå still kanske en olycka förvärras. 🙂 Har hästen dåligt tålamod, som unghästar ofta har, stanna bara några sekunder åt gången. Utöka tiden allteftersom så förstår hästen snart att du inte kommer att tvinga den att stå stilla i all evighet. 😉
Hoppas ni hittar problemet, lycka till! 😃
Tack snälla för era tips och råd. Jag ringde direkt på morgonen till hästtandläkaren som ska kolla henne i munnen! Som sagt innan man börjar bråka med bett osv så ska man utesluta att hästen har besvär såklart, det är mer än regel !
Annars tänker jag, när man kör in/ kör travhästar så är det ju ofta under perioden de byter tänker. Hur gör man i regel då? Man kan väl inte låta hästarna få vila hela tiden varje gång?
Vi ska träna lydnad hör jag! Nä men det är ju faktiskt a och o, ponnyn måste vara lydig om hon ska ut på banan någon dag. Kommer säkert fråga om mer tips och råd kring det.
Till det bettlösa alternativet då, vad finns på marknaden och vad anses okej att använda? Jag kommer ju främst från ridhäst och där är jag ju inte helt främmande med hackamore. Men vad finns för alternativ? Hon har ju ganska mycket vilja och ä'r en pigg dam just nu, därför misstänker jag att hon kan bli stark. Dock vill jag inte och anser mig inte så pass duktig att jag ska ha skarp utrustning på min ponny.
/ Linnea_Gu
#4 Ett sk. ponnyhack funkar eller varför inte ett sidepull? Många gånger kan man köra i vanlig grimma men då måste du ha en ponny som lyder dig. Stark eller inte, grimman ska räcka för att ponnyn ska lyda.
När hästar byter tänder brukar det gå fort och de behöver i allmänhet inte vila så många dagar totalt pga av just tänderna. Vi kör med grimma eller ponnyhackamore då vi "måste" träna de hästar som har tandproblem. Funkar även på stora varmblodstravare.

Vargtann? Min strulade mycke med bettet sommaren som 2-åring, tog vargtännarna på hösten då dom va kommit ordentlig ut. Nu är han fin :)
kolla munnen rakt el tredelat el. bettlöst
Tack för alla era svar! Har haft problem med vårt internet sedan vi blev strömlösa men nu är jag tillbaka.
Vargtänder var det! Två stora fick dras ut. Annars såg allt bra ut. Nu vilar hon från bett ett tag till sedan ska vi igång igen! Hon hade även ett litet nyp i kinden från bettet hon hade haft tidigare.
Ska testa med ett rakt när det är dags! Tack alla för era tankar och kommentarer !
Skulle behöva tips! Har startat igång igen sedan vargtänderna drogs ut… Upplever att hon fortfarande kan vara lite körigt med huvudet / tuggar en del på bettet. Har haft tvådelat och nu även testat tredelat. Funderar på att teSta rakt då det är snällare. Vad tror ni? Har end longerat samt tömkört, vill inte sätta för vagn när hon gör så.
det kan sitta lite i huvudet, för har hon gått och haft ont så kan dem tro att det fortfarande gör ont så se henne 2 veckor eller mer så hon förstår att det inte gör ont mer. :)
Sedan hur hårt sitter bettet? du kanske behöver sänka det lite, det kan också vara ett problem :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus