Min Shettis skuttar åt sidan
Hej! Min Shettis skuttar åt sidan i loppen och det finns en risk att hon hoppar på någon annan häst i loppet. Hon började göra det i somras och har gjort det när jag tränat på banan.Ändå så har hon gjort så när jag kört med Huva och bomull i öronen.Annars så är hon bara pigg eller så vet jag ej varför hon började skutta åt sidan i loppen. Någon som har förslag vad man kan göra åt saken?
Man måste prova och tolka det gjorde jag idag med pulka och Nadja hade så kul ni måste testa
<3<3<3<3<3 kramar Josse
Anmäl dej till den tävlingsträningskursen vi utlyst i Travskolan på Vaggeryd så får du säkert hjälp 🙂!
Testa att ha t.ex can't see back ludd om det är att hon kanske blir rädd. Det gör bara så att hon inte ser bakåt :)
Hon kanske har börjat se sämre på ett öga och blir lite rädd för skuggor. Jag hade en häst som gjorde så. Hon kastade sig alltid till höger, men om en annan häst gick på vänstersidan så gjorde hon aldrig det. För då kände hon sig trygg med det.🙂
Använd sidostänger!
Min shettis gjorde något liknande för några år sedan. Hon började hoppa in innanför bangränsen i lopp när hästar sprang om.. Vi kollade upp henne och det visade sig att hon bl.a. hade en låsning i manken och ner i bogen som åtgärdades, plus lite andra småskavanker. Efter behandling för detta har hon aldrig gjort så igen! Behöver ju inte alls vara något fysiskt problem hos din shettis, men enligt mina erfarenheter så kan ponnysar gärna hitta på sådana knasiga saker när det är något i kroppen som stör dem.. :) Lycka till! :)
#0,4, Lyd Patricks råd använd sidostänger! 🙂
Istället för att lägga till en massa extra utrustning så ta hjälp till en början. Försök hitta orsaken till att hon hoppar och kolla upp hennes allmäntillstånd. Det är alldeles för många som tar till extra utrustning istället för att leta orsaken. Inte förrän orsaken är klar kan man göra rätt åtgärd. "Behandla orsaken - inte symptomen."
Hästar har det inte lätt när dom ska försöka berätta något för oss människor eftersom många av oss tror att hästen hittar på dumheter, är istadig osv av ren illvilja. Det största felet människan gör är att tro att hästen tänker som en människa.
Jag tror att din häst försöker "berätta" något för dig och det är upp till dig att försöka förstå vad den försöker säga. Kanske den har ont någonstans, det kan vara en tand som irriterar, eller att det gör ont någonstans i kroppen.
Tag gärna hjälp av någon med mycket erfarenhet som kan titta när den rör sig och försök förstå vad den försöker säga när den på olika sätt försöker visa att det inte är bra som det är nu.
Du har ju redan fått ett fint erbjudande av #1